• passionsblomman

I vått & torrt, genom allt & inget -tillsammans

Allra käraste trådvänner.
    Vi går mot brons och guld september. Nya planer, nya val, nya möjligheter.
    Nu har vi följts åt så länge, så nu går det inte att släppa taget. Nu måste vi få veta hur fortsättningen som följer blir. För oss alla.

Det är mer värt att ha varandra i de tuffa tiderna än vad ord räcker att beskriva. Det är mer glädje än någon kan fatta att få dela alla skratt och det goda som händer med vänner tvärs över alla avstånd.

Det är med förväntan jag ser fram emot vår gemensamma höst.

Ros

"Det är inte så svårt att vara modig om man inte är rädd."/Mumintrollet

Förra tråden:www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3749736.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-17 19:16
    Försöker lägga länken till gamla tråden igen då: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3749736.html
  • Svar på tråden I vått & torrt, genom allt & inget -tillsammans
  • Villemoa

andbeyond skrev 2010-09-29 11:16:19 följande:
    Var jättetrevligt igår, tack för sällskapet Villemoa och Daa! Gick alldeles utmärkt att ta T-banan hem också, men var skönt att jag hade mössa när jag skulle gå sista biten hem från tbanan! Nu ska jag till skolan och ha en helt sanslöst tråkig lektion helt utan betydelse eller innehåll. Riktigt taggad... hmpf.. dfk: vilken otäck granne! huuva! håller med Aleta, skönt att de flyttar! Blommis: du är så fin! inte äcklig - FIN!

• FruCicci

Norrskensflamman skrev 2010-09-29 09:33:27 följande:
    Och allra käraste Blommis, du är inte alls äcklig! Hör du det?!

Det är ingen som har påstått att hon är äcklig heller!

Alla handlar o tänker utifrån vad som är normal för den enskilde individen, för mig är det inte normalt att amma 4 åringar, inte heller ge en 4 månaders coca.cola, eller en 3 åring godis.
    Jag tycker det är äckligt med ofentlig amning av en 4 åring, som i detta fallet som Blomman länkade till, när ett par som ska gifta sig inte kan skriva i sin bröllopsinbjudan att endast ammande barn var välkomna, eftersom en av barnen som fortfarande ammade var 4 år.
    Det är där det började!

Jag personligen tyckte det var jobbigt att amma min dotter efter 1 år, det kändes vidrigt för mig, jag blev uppäten! Jag mådde inte bra o tyckte inte det var mysigt någonstans.
    Jag tyckte nervavning och mys med en 2,5 åring kan te sig annorlunda.
    Jag reskpekterar att man gör olika i olika familjer och gör det som passar en bäst, men jag måste få stå för att jag inte tycker likadant!
    Oavsett om jag hade kunnat eller inte så skulle jag välja att inte amma längre än det jag gjorde.

Blomman är INTE ovän med någon i andra tråden, vi tycker hon är lika bra som ni.
    MEN jag fick höra att jag gjort henne ledsen och att hon hade förväntat sig att jag mfl skulle tyckt som hon kring detta ämne. Det är INTE roligt att höra att man gör någon ledsen för att man inte tycker likadant.
    Jag blev väldigt ledsen för att jag inte fick tycka att det är annorlunda och onormalt att amma en 4 åring.

Det finns inget som är FEL men man har nog olika sätt att se på vad som är normalt i olika familjer och det måste man få ha!

Ville bara förklara mig här, för jag fattade ju att detta skulle diskuteras och mailas kring här med.
    Sen hoppas jag att alla kan känna sig välkomna och få stå för sina olika åsikter utan att känna att man sårar eller hoppar på någon, så pass vuxna är vi ju.

• FruCicci

Hoppas nu att ingen ser mig som en "hemsking" ville bara få tillbaka en god stämning och förklara mig lite

Nu tassar jag ut igen och önskar er en bra dag

• passionsblomman

Cicci, vi tolkar inte vad som egentligen skrevs i den där tråden alls likadant. DET ser jag som grunden för hela skiten.

Det som jag reagerade starkt på i den där "Pullans" inlägg, var inte alls det, utan att hon förfasade sig precis lika mycket över "hur fan det skulle se ut om hennes 2-åring kom och ville suga på tuttet, USCH" tror jag ganska ordagrant var vad hon skrev.

Jag tycker det då kan vara värt att tänka på och notera att likaväl som det finns de som inte ammar alls, så finns det faktiskt ganska många kvinnor som ammar längre än 6-10 månader. Och att man inte bewhöver vräka ur sig saker som "perverst" osv i en tråd sådär.

Ingen har heller pratat om att amma en 4-åring på en fest. Det var Pullan själv som drog helt sanslösa slutsatser.
    Jag tyckte hon uttryckte sig plumpt, okunnigt och illa, och när jag läste ditt första inlägg i det hela, så uppfattde jag det som att du helt höll med henne. Hon kallade mig faktiskt äcklig, och när jag länkade till vår tråd hade jag hoppats på lite fler nyanser än så.
    Man får tycka vad man vill, men jag säger emot om jag blir kallad sådana saker. Det vet jag att du också gör.

Nu vet jag att du inte kallade mig det, men jag vet också att du -som så många andra -tycker att det inte är normalt och läbbigt.  Det blir ju en hårfin skillnad. Om du tycker att det "inte är så roligt att få höra att någon blivit ledsen" så kanske du också kan förstå att det inte är så roligt att få höra att det man själv valt ses på som konstigt.

• Heloise

Hej Fru Cicci: nu är det ju ingen här som sagt att ni skulle tycka sämre om Blomman, det är väl ändå ingen popularitetstävling. Klart man kan ha olika åsikter, men jag personligen försöker låta bli att dömma andra mammor och hoppas att mammor som ammar eller inte ammar tar beslut som känns bra för dem och deras barn.

Här kommer en reflektion ifrån mig om det här som inte på något sätt vänder sig till dig Fru Cicci, utan är en reflektion i största allmänhet!

Dessutom oroar jag mig generellt sett för att vi närmar oss USA, man ska amma så kort tid som möjligt, man ska täcka sig när man ammar, folk blir utslängda ifrån restauranger för att de ammar sina barn, det är en tillbakagång! Fler och fler av mina vänner säger att de vill inte få en tutte uppslängd i ansiktet när de är ute och fikar, som att mamman flashade sina tuttar för mina vänner, som att mamman ens tänker oj nu sitter det en tjej/kille därborta som inte vill se mina bröst, när barnet  är hungrig och gråter. Jag tycker det är tragiskt, och det skulle aldrig ens varit någon som ansåg att det var fel för 30år sen.

Man får sluta amma på en gång om det inte passar en eller att man inte kan, och man har rätt att göra så utan att bli ifrågasatt, men man måste också få ha möjligheten att amma längre utan att det ska anses som fel.

Vi är så jävla snara att dömma människor, och då speciellt andra kvinnor för hur de är och vad de gör, hur ska samhället och jämlikheten kunna komma framåt om vi inte ens kan värna om skillnader, nyanser och olikheter inom vårt eget kön?

• Aleta

Det är normalt att amma i 2-4 år. Så ser världen ut.
    Att hävda att det är fel blir tokigt eftersom det är det biologiskt riktiga. Det är fakta.

Att man själv får äckelkänslor av normala företeelser som amning av äldre barn får man rannsaka sig själv för. Det kan vara kulturellt betingat t ex.

• Aleta

Nu på förmiddagen har jag diskuterat bl a flyktingpolitik med en kommunpolitiker från SD!
    Slutsatsen var att han inte var speciellt insatt i ämnet utan bara kunde de där allmänna fraserna om att "våra egna ungdomar måste få jobb" och "vi kan inte ta emot alla" och "de lär sig inte svenska". 
    När jag började gå in på djupet så fanns det inte mer. Han är nog egentligen med i SD för att kunna driva en hjärtefråga som handlar om något helt både annorlunda och okontroversiellt.

• Villemoa

Aleta skrev 2010-09-29 13:01:16 följande:
    Nu på förmiddagen har jag diskuterat bl a flyktingpolitik med en kommunpolitiker från SD!Slutsatsen var att han inte var speciellt insatt i ämnet utan bara kunde de där allmänna fraserna om att "våra egna ungdomar måste få jobb" och "vi kan inte ta emot alla" och "de lär sig inte svenska". När jag började gå in på djupet så fanns det inte mer. Han är nog egentligen med i SD för att kunna driva en hjärtefråga som handlar om något helt både annorlunda och okontroversiellt.

Och det är ju det som är så skrämmande, att många inom SD och de som röstat på dem inte är så insatta utan att de kommer med standardfraserna. Och än mer skrämmande är ju att de kommit in i riksdagen pga dessa standardfraser!

• Aleta
    Villemoa skrev 2010-09-29 13:04:34 följande:
      Och det är ju det som är så skrämmande, att många inom SD och de som röstat på dem inte är så insatta utan att de kommer med standardfraserna. Och än mer skrämmande är ju att de kommit in i riksdagen pga dessa standardfraser!
    Ja, de är mycket duktiga på att säga det folk vill höra.
  • Aleta

Nu har FemCapen kommit, dags att läsa på och börja öva!

Big surprise för maken imorgon, jag tror jag ska hålla det hemligt tills imorgon kväll.

Svar på tråden I vått & torrt, genom allt & inget -tillsammans