• Kerbaros

Så jäkla less på folks principer

Ber om ursäkt för längden på inlägget :P

Läser här på bröllopstorget ofta om folk som inte vill ge bort pengar i present fast detta är brudparets tydliga önskan eftersom de har som princip att inte göra det, eller ännu värre, "jag vill inte betala deras fest"

Om ett par håller i ett bröllop måste man då ha utrymme eller lust att ta emot en väldig massa presenter? Vi betalar för bröllopet utan några jätteproblem och vi kommer boka en resa som vi vill åka på för egna pengar. Men när det kommer till vad vi ösnkar oss i bröllopspresent önskar vi oss ett bidrag till resan antingen i form av pengar, eller presentkort hos resebyrån.

När jag då läser att folk tycker det är fult eller dumt så undrar jag vad det är som är fult? att vi redan har köpt de saker vi behöver till hemmet och inte har någon lust att slänga en massa saker för att få plats med de nya presenterna, eller att vi inte vill ha presenter liggandes i en låda i förrådet där det för övrigt redan ligger saker mellan golv och tak.

Varför utgår alla från at en önskan om bidrag till resa eller dylikt innebär att paret håller ett bröllop man inte har råd med.

Vad är det som är mest fult egentligen? Att inte kunna lyssna på brudparets önskan fast de bjuder dig på en underbar igsel och fest och mest troligen inte förväntar sig många kronor i present, eller att inte önska sig fler presenter? För ärligt talat, när man säger att inga presenter behövs över huvudtaget och ett alternativ inte ges, hur många struntar faktiskt i att ta med sig en present?

• Svar på tråden Så jäkla less på folks principer
  • Klockarbol

Ett litet inlägg i diskussionen runt att ge någon vad denne önskar sig när det ska ges en gåva -

För många år sedan fick jag frågan av släkten om vad vi (sambon o jag) önskade oss när vi fyllde år. Vi fyller samma månad och brukar fira gemensamt.
    Överst på önskelistan stod en torkvinda för det var något vi verkligen behövde. Och ja, vi var fullt kapabla att köpa en torkvinda själva men vi fick ju trots allt frågan.

Paketet vi fick var både högt och halvsmalt och i paketet fanns en...

Förgylld ljustake! Ca en meterhög, avsedd för typ kronljus och tänkt att stå på ett bord.
    Ljustakar i all ära när man bor mitt i skogen och har strömavbrott då och då men...

Vi bor i ett timmrat torp från mitten av 1800-talet. Högsta takhöjd är 2.07 närmast skortensstocken. Ett typiskt bord är ca 75 cm högt, ljustaken drygt 100 cm och till det stearinljus som bygger ca 25 cm till = drygt 200 cm...

Kalla mig gärna otacksam men inte blev jag glad för gåvan iaf

När jag några år senare fyllde jämt önskade jag mig bidrag till en röjsåg och förärades en köksfläkt. Köksfläktar är mycket bra att ha, dock hade vi redan en fullt fungerande. Den fådda köksfläkten bodde på vinden i 9 år innan det blev dags att byta ut den gamla så den kom ju åtminstone till användning efter ett tag

• JustMeAndMyLove
    Klockarbol skrev 2010-08-10 22:04:16 följande:
    Ett litet inlägg i diskussionen runt att ge någon vad denne önskar sig när det ska ges en gåva - För många år sedan fick jag frågan av släkten om vad vi (sambon o jag) önskade oss när vi fyllde år. Vi fyller samma månad och brukar fira gemensamt.Överst på önskelistan stod en torkvinda för det var något vi verkligen behövde. Och ja, vi var fullt kapabla att köpa en torkvinda själva men vi fick ju trots allt frågan.Paketet vi fick var både högt och halvsmalt och i paketet fanns en...Förgylld ljustake! Ca en meterhög, avsedd för typ kronljus och tänkt att stå på ett bord.Ljustakar i all ära när man bor mitt i skogen och har strömavbrott då och då men...Vi bor i ett timmrat torp från mitten av 1800-talet. Högsta takhöjd är 2.07 närmast skortensstocken. Ett typiskt bord är ca 75 cm högt, ljustaken drygt 100 cm och till det stearinljus som bygger ca 25 cm till = drygt 200 cm...Kalla mig gärna otacksam men inte blev jag glad för gåvan iafNär jag några år senare fyllde jämt önskade jag mig bidrag till en röjsåg och förärades en köksfläkt. Köksfläktar är mycket bra att ha, dock hade vi redan en fullt fungerande. Den fådda köksfläkten bodde på vinden i 9 år innan det blev dags att byta ut den gamla så den kom ju åtminstone till användning efter ett tag
    Hahaha, förlåt det är ju jättejobbigt när det blir sådär, men jisses vilken komik det ligger i det ;)

Vi önskar oss pengar och jag skämms inte ett dugg! Min familj är tråkig som bara den, ger alltid pengar. Till jul, födelsedagar, dop och bröllop. Det är tradition att ge pnegar i vår familj.

• Willowfield

Att få ge är en sällsynt glad gåva,

Ge och dig skall vara givet

men vad ge? är en återkommande fråga...

inte alltid på näsan skrivet.

Den ene vill öppna paket,

utan att innehållet är givet.

Den andre vill kanske ha det

som inte synes i livet.

Pengar till en annan 

som önskar det mer än kaffepannan.

Nåväl alla är vi olika i smaken

med önskningar och 

åsikter delade precis som baken.

Sista frågan återstår dock,

Att ge är ju att inget begära åter.

en sällsynt gåva.

om sen mottagaren av glädje gråter

kan givaren nöjsamt sova.

Ge av hjärtat och dig skall vara givet,

så vart det en gång skrivet.

• BlackWIngedAngel
    Houdini skrev 2010-08-10 19:51:50 följande:
     Nä åka på bröllopsresa med obetalda räkningar är inte smart men omman inte kan betala räkningarna åk inte på resa kan man inte betala bröllopet útan att annat får stryka på foten ha inte bröllop osv
    Men att önska sig ett bidrag till bröllopsresan och att inte ha råd med bröllopet är väl inte samma sak?! Man har ju redan bekostat bröllopet då! Och ibland kanske det inte är frågan om att man behöver pengarna för att komma iväg, men man kan ju önska sig pengar med förhoppningen om att kunna komma lite längre.
  • BlackWIngedAngel
    anne på grönkulla skrev 2010-08-10 21:12:56 följande:
    Är det inte delvis en fråga om hur man ser på önskemål? Presentönskemål allmänhet alltså, inte bara på bröllopspresenter. Önskemål i min värld är just önskemål, men inte räknar jag med att få allt jag önskar mig, eller bara det jag önskar mig. På samma sätt ser jag på andras önskelistor, som en vägledning om jag saknar inspiration. Många fantastiska gåvor har jag inte vatat om i förväg att jag ville ha/behövde/kunde önska mig eller mottagaren önskat sig, andra gånger är presenter mindre speciella eller klockrena.  Ibland hittar man vad som känns som en perfekt gåva till nån, ibland hittar man inget alls utan köper en blomma o en biobiljett i sista minuten o känner sig tråkig.

Jo, men visst är ett önskemål ett önskemål och inget annat. Men som jag sa tidigare så opponerar jag mig inte mot att ge folk något annat om der beror på att man hittat något som man verkligen tycker passar person/erna. Det jag tycker är fel är de människor som låter bli att ge pengar bara för att de inte tycker att personen lägger pengarna på rätt saker, (hur man nu kan avgöra det åt någon annan) eller att de vill ge en sak, så att man "vet" vad man gav dem. Allt det där talar ju till ens egna behov snarare än till mottagarens och då har man ju förlorat hela poängen med gåvor. 

Jag bryr mig inte om det är pengar eller saker, men när jag ger bort något så vill jag ge det som jag tror mottagaren blir glad för. Om de önskar sig pengar och jag inte hittat något annat som jag vet skulle passa dem, så får de pengar. Det finns ingen poäng i att låsa upp pengarna i ett objekt bara för att jag själv ska vara säker på att de inte gjorde något annat med pengarna.

• Houdini

BlackWIngedAngel skrev 2010-08-10 23:45:19 följande:
     Jo, men visst är ett önskemål ett önskemål och inget annat. Men som jag sa tidigare så opponerar jag mig inte mot att ge folk något annat om der beror på att man hittat något som man verkligen tycker passar person/erna. Det jag tycker är fel är de människor som låter bli att ge pengar bara för att de inte tycker att personen lägger pengarna på rätt saker, (hur man nu kan avgöra det åt någon annan) eller att de vill ge en sak, så att man "vet" vad man gav dem. Allt det där talar ju till ens egna behov snarare än till mottagarens och då har man ju förlorat hela poängen med gåvor.  Jag bryr mig inte om det är pengar eller saker, men när jag ger bort något så vill jag ge det som jag tror mottagaren blir glad för. Om de önskar sig pengar och jag inte hittat något annat som jag vet skulle passa dem, så får de pengar. Det finns ingen poäng i att låsa upp pengarna i ett objekt bara för att jag själv ska vara säker på att de inte gjorde något annat med pengarna.

Du resonerar så men det finns ju andra som resonerar annorlunda och inte vill ge kontanter det får man ju acceptera.

Själv brukar jag ofta önska mig pengar i present ;) och preciserar mig vad jag ska ha pengarna till, jag har en dyr hobby hundar pälshundar som kräver en del tillbehör.

Jag brukar ge det folk önskar sig oavsett om det är pengar eller en sak men jag har också förståelse för dom som inte kan tänka sig att ge kontanter.

• Grodfrun

anne på grönkulla skrev 2010-08-10 21:12:56 följande:
    Är det inte delvis en fråga om hur man ser på önskemål? Presentönskemål allmänhet alltså, inte bara på bröllopspresenter. Önskemål i min värld är just önskemål, men inte räknar jag med att få allt jag önskar mig, eller bara det jag önskar mig. På samma sätt ser jag på andras önskelistor, som en vägledning om jag saknar inspiration.
    Det skriver jag under pa! Vi har satt upp en onskelista dar gaster kan valja bland saker, men darmed inte sagt att de m a s t e valja just fran listan. Om nagon kommer pa nagot annat som kanns personligt eller som de tycker att vi saknar sa ar det minst lika fint som en present vi valt ut pa forhand.

(Och om nagon kommer tomhant sa ar det okej ocksa, varlden gar inte under, var vanskap dor inte osv)
  • BlackWIngedAngel
    Houdini skrev 2010-08-10 23:56:01 följande:
      Du resonerar så men det finns ju andra som resonerar annorlunda och inte vill ge kontanter det får man ju acceptera.Själv brukar jag ofta önska mig pengar i present ;) och preciserar mig vad jag ska ha pengarna till, jag har en dyr hobby hundar pälshundar som kräver en del tillbehör.Jag brukar ge det folk önskar sig oavsett om det är pengar eller en sak men jag har också förståelse för dom som inte kan tänka sig att ge kontanter.
    Om du kan precisera dig i tillbehör till din hobby så önskar du ju dig saker trots allt och då är det ju inget problem. Men när man önskar sig en resa så kan det ju vara väldigt mycket svårare att precisera sig mer än så. 
  • Aleta
    Houdini skrev 2010-08-10 19:51:50 följande:
    Nä åka på bröllopsresa med obetalda räkningar är inte smart men omman inte kan betala räkningarna åk inte på resa kan man inte betala bröllopet útan att annat får stryka på foten ha inte bröllop osv
    Så du menar att om man inte är rik så kan man inte unna sig ett bröllop med sina vänner?

Alla tänker ändå ge en gåva, vad är det då för fel om man ger pengar som t ex går till att ordna en bröllopsfest som ju faktiskt är till för gästerna också?

Eller om man har råd med fest men inte bröllopsresa? Då ska man minsann inte få njuta av en liten resa som man fått i gåva, neeej, det måste vara prylar! Jag förstår faktiskt inte.

Jag håller helt med i det som JustMeAnsMyLove skrev, pengar är fult helt enkelt om man inte har vunnit dem på lotteri verkar det som.

Svar på tråden Så jäkla less på folks principer