• Kerbaros

Så jäkla less på folks principer

Ber om ursäkt för längden på inlägget :P

Läser här på bröllopstorget ofta om folk som inte vill ge bort pengar i present fast detta är brudparets tydliga önskan eftersom de har som princip att inte göra det, eller ännu värre, "jag vill inte betala deras fest"

Om ett par håller i ett bröllop måste man då ha utrymme eller lust att ta emot en väldig massa presenter? Vi betalar för bröllopet utan några jätteproblem och vi kommer boka en resa som vi vill åka på för egna pengar. Men när det kommer till vad vi ösnkar oss i bröllopspresent önskar vi oss ett bidrag till resan antingen i form av pengar, eller presentkort hos resebyrån.

När jag då läser att folk tycker det är fult eller dumt så undrar jag vad det är som är fult? att vi redan har köpt de saker vi behöver till hemmet och inte har någon lust att slänga en massa saker för att få plats med de nya presenterna, eller att vi inte vill ha presenter liggandes i en låda i förrådet där det för övrigt redan ligger saker mellan golv och tak.

Varför utgår alla från at en önskan om bidrag till resa eller dylikt innebär att paret håller ett bröllop man inte har råd med.

Vad är det som är mest fult egentligen? Att inte kunna lyssna på brudparets önskan fast de bjuder dig på en underbar igsel och fest och mest troligen inte förväntar sig många kronor i present, eller att inte önska sig fler presenter? För ärligt talat, när man säger att inga presenter behövs över huvudtaget och ett alternativ inte ges, hur många struntar faktiskt i att ta med sig en present?

• Svar på tråden Så jäkla less på folks principer
  • Marängtrollet

Nej, kanske lika bra att inte önska sig något alls när man hör hur folk resonerar..
    Det kan inte varit speciellt kul att som en av er skrev; att få en meterhög ljusstake istället för en torkvinda mm.
    Lika roligt som att få strumpor av mormor i ett paket när man var liten, när man önskade sig hårda paket..

Vad gäller presentkort så kan det vara en strålande idé, men bara om man vet att det kommer användas omgående. Hur många hade inte sparat sina presentkort på Duka tex? Konkurs, och inte en chans att kunna använda det!

Här i stan konkade en guldsmedsbutik för ett antal år sedan, ett par vänner gifte sig samma sommar och önskade sig pengar för att köpa silverbestick eller vad det var.
    Då var det några som av ren princip vägrade ge rena pengar så de gick till butiken och köpte presentkort på totalsumman 1200 kr. Tack vare konkursen så var det värdelöst ett par veckor senare!
    Hade de lagt pengar i ett kuvert istället så hade brudparet kunnat gå någon annanstans...
    De blev oerhört ledsna, och det var väl inte så kul heller för de som lagt ihop eftersom pengarna var kastade i sjön egentligen!

Sedan som några har skrivit, så om min gåva går till att lägga en välbehövlig dränering eller whatever istället för resa, så gör det mig ingenting! Hellre det än att ge dem den "perfekta presenten" som står och samlar damm och till slut hamnar på blocket eller erikshjälpen..

• FruEriksson2011

Marängtrollet skrev 2010-08-16 13:23:08 följande:
    Nej, kanske lika bra att inte önska sig något alls när man hör hur folk resonerar..Det kan inte varit speciellt kul att som en av er skrev; att få en meterhög ljusstake istället för en torkvinda mm.Lika roligt som att få strumpor av mormor i ett paket när man var liten, när man önskade sig hårda paket..Vad gäller presentkort så kan det vara en strålande idé, men bara om man vet att det kommer användas omgående. Hur många hade inte sparat sina presentkort på Duka tex? Konkurs, och inte en chans att kunna använda det!Här i stan konkade en guldsmedsbutik för ett antal år sedan, ett par vänner gifte sig samma sommar och önskade sig pengar för att köpa silverbestick eller vad det var.Då var det några som av ren princip vägrade ge rena pengar så de gick till butiken och köpte presentkort på totalsumman 1200 kr. Tack vare konkursen så var det värdelöst ett par veckor senare!Hade de lagt pengar i ett kuvert istället så hade brudparet kunnat gå någon annanstans...De blev oerhört ledsna, och det var väl inte så kul heller för de som lagt ihop eftersom pengarna var kastade i sjön egentligen! Sedan som några har skrivit, så om min gåva går till att lägga en välbehövlig dränering eller whatever istället för resa, så gör det mig ingenting! Hellre det än att ge dem den "perfekta presenten" som står och samlar damm och till slut hamnar på blocket eller erikshjälpen..

Precis, tillslut åker det mesta som samlar damm, på ett eller annat sätt. SÅ ge brudparet va de vill ha istället. Istället för vad "NI" vill ge dom!

• MariaEson

åsikt, alla förutom jag då

Flotten skrev 2010-08-16 12:15:37 följande:
      Jag skrev om presenter, inte kuvertavgifter i mitt förra inlägg. För du har väl ändå inte ÖNSKAT present för 200:-/pers????????????Jag rättar munnen efter matsäcken, har jag bara lite pengar så blir det ett litet kalas, skulle inte falla mig in att BJUDA på bröllop och sedan ta inträde i form av kuvertavgift.Tro mig, jag hör till den skaran som haft det knapert ekonomiskt så jag vet vad jag talar om.

Flotten. Jag förstår faktiskt inte vad i mitt inlägg som retar upp dig så?
    Alla i tråden äger rätt till sin åsikt, så gör även jag.
    Om du ser det som kuvertavgift så är det upp till dig. Tror du att all mat och vin/alkohol och smyckning av lokal samt DJ täcks av 200 kr per person? Knappast!
    Vi vet vad som funkar bland våra vänner, de vet att vi inte vill ha prylar, de vet att vi gärna reser bort. Så ett bidrag funkar finfint bland just våra gäster. Och som nån annan skrev här, det verkar vara ett kontrollbehov hos gästen som är pucken i pengagåvor.
    Jag har ensamstående vänner och vänner som är rika som troll, de vet att vi inte kommer kolla vem som gett vad. (Det vore däremot sjukt fult)

Mitt förra inlägg var liksom inte ett svar på ditt tidigare inlägg utan ett svar till skaparen av tråden.

• Flotten

MariaEson

Tråden handlar om presenter, inte om vem som betalar festen åt folk, oavsett  om det gäller 200:- eller 1000:-.
    Uppfattar jag dig rätt, DU får ha en åsikt men inte JAG? I mina inlägg så skriver jag alltid vad jag anser, aldrig vad jag tycker att någon annan skall tycka. Vi lever i ett fritt land och så länge någon ställer en fråga på ett forum så har vem som helst lov att svara, även om man inte säger det som frågeställaren önskat.
    Ha en bra dag!

• blikarlsson

Flotten skrev 2010-08-10 12:42:26 följande:
    En gåva är en gåva - så rätt uttryckt. Därför kan jag ge precis vad jag vill, när jag vill och hur jag vill. Jag följer gärna önskemål men ibland av olika skäl ger jag något annat, anledningen till detta skriver jag inte på mottagarens näsa utan det behåller jag för mig själv. Om någon tycker det är uppåt väggarna, varsegoda.
    Jag är så glad att jag inte känner dig och har bjudit dig på mitt bröllop! Du ger "av princip" inte pengar - vad har du mer för principer? Ger du bort en ljusstake (om någon önskar sig det), har du då krav på var den ska stå eller vilka ljus som ska sitta i? En gåva ska väl ändå verka vara en givmild och osjälviskt given present - hur kan det vara det när du envisas med att ge något de inte önskat sig? Har man uttryckt sin önskan så är det ju det man önskar sig, OM gästen vill ge en present. Då är det väl bättre att inte ge något alls, om du ändå envisas med att ignorera deras önskan? Som sagt, glad att du inte är min gäst, hoppas dina vänner uppskattar dina "principer" mer än vad jag gör...
  • Flotten

blikarlsson skrev 2010-08-16 19:42:07 följande:
      Jag är så glad att jag inte känner dig och har bjudit dig på mitt bröllop! Du ger "av princip" inte pengar - vad har du mer för principer? Ger du bort en ljusstake (om någon önskar sig det), har du då krav på var den ska stå eller vilka ljus som ska sitta i? En gåva ska väl ändå verka vara en givmild och osjälviskt given present - hur kan det vara det när du envisas med att ge något de inte önskat sig? Har man uttryckt sin önskan så är det ju det man önskar sig, OM gästen vill ge en present. Då är det väl bättre att inte ge något alls, om du ändå envisas med att ignorera deras önskan? Som sagt, glad att du inte är min gäst, hoppas dina vänner uppskattar dina "principer" mer än vad jag gör...

Du läser dåligt ser jag, jag ger bort det folk önskar sig, däremot ger jag inte pengar i sedlar eller mynt. Skulle inte få för mig att ge SAKER folk inte vill ha.
    Du har helt rätt att en gåva är en osjälviskt given present MEN det är inte det detta gäller. Här gnälls på folk att man inte får det man önskar sig osv. En önskan är precis en ÖNSKAN, det är inte ett krav på gästerna.
    För bara 15 år sedan skulle INGET brudpar ens tänka tanken att skriva ut en önskelista och lägga med i inbjudan. Då frågade gästerna när de anmälde sig om det fanns något brudparet önskade sig. Så har vi även uppfostrat våra barn, man förutsätter aldrig att gåvor är ett måste utan man blir glatt överraskad när man får en gåva.

• blikarlsson

Flotten skrev 2010-08-16 19:51:05 följande:
      Du läser dåligt ser jag, jag ger bort det folk önskar sig, däremot ger jag inte pengar i sedlar eller mynt. Skulle inte få för mig att ge SAKER folk inte vill ha.Du har helt rätt att en gåva är en osjälviskt given present MEN det är inte det detta gäller. Här gnälls på folk att man inte får det man önskar sig osv. En önskan är precis en ÖNSKAN, det är inte ett krav på gästerna.För bara 15 år sedan skulle INGET brudpar ens tänka tanken att skriva ut en önskelista och lägga med i inbjudan. Då frågade gästerna när de anmälde sig om det fanns något brudparet önskade sig. Så har vi även uppfostrat våra barn, man förutsätter aldrig att gåvor är ett måste utan man blir glatt överraskad när man får en gåva.

Så du menar att du ger det någon önskar sig, så länge det inte är vissa saker? (eller PENGAR, förlåt) Alltså, till dig ska man önska sig SAKER, och till andra gäster "kan man med" att inte göra som för 15 år sen?...Verkligen respektfullt......... ja, jag förstod nog verkligen fel....not

• Flotten

Trodde i min enfald att om man väljer att hacka på inläggen att man verkligen läste igenom alla först.
    Jag har svarat att jag gärna ger ett presentkort tex på Forex men inte reda pengar - något oklart?
    SAKER ger jag bara när de önskas - har jag skrivet ett par gånger.
    Jag har nämligen svarat i denna tråden mer än en gång, läs och läs rätt.

Att sen det finns personer som väljer att starta festkonto - och även kommenterar härinne med att det "gick ihop", det är så fel i mina ögon men tydligen inte i deras fine men jag går inte på sådana fester.

• blikarlsson

Flotten skrev 2010-08-16 20:06:40 följande:
     Att sen det finns personer som väljer att starta festkonto - och även kommenterar härinne med att det "gick ihop", det är så fel i mina ögon men tydligen inte i deras fine men jag går inte på sådana fester.

Skönt att höra.

• Willowfield
    Flotten skrev 2010-08-16 20:06:40 följande:
    Trodde i min enfald att om man väljer att hacka på inläggen att man verkligen läste igenom alla först.Jag har svarat att jag gärna ger ett presentkort tex på Forex men inte reda pengar - något oklart?SAKER ger jag bara när de önskas - har jag skrivet ett par gånger.Jag har nämligen svarat i denna tråden mer än en gång, läs och läs rätt. Att sen det finns personer som väljer att starta festkonto - och även kommenterar härinne med att det "gick ihop", det är så fel i mina ögon men tydligen inte i deras fine men jag går inte på sådana fester.
    Ursäkta mitt påhopp nu, men tror inte du skulle vara bjuden heller...jag ber om ursäkt men jag kunde inte låta bli
Svar på tråden Så jäkla less på folks principer