• Kerbaros

Så jäkla less på folks principer

Ber om ursäkt för längden på inlägget :P

Läser här på bröllopstorget ofta om folk som inte vill ge bort pengar i present fast detta är brudparets tydliga önskan eftersom de har som princip att inte göra det, eller ännu värre, "jag vill inte betala deras fest"

Om ett par håller i ett bröllop måste man då ha utrymme eller lust att ta emot en väldig massa presenter? Vi betalar för bröllopet utan några jätteproblem och vi kommer boka en resa som vi vill åka på för egna pengar. Men när det kommer till vad vi ösnkar oss i bröllopspresent önskar vi oss ett bidrag till resan antingen i form av pengar, eller presentkort hos resebyrån.

När jag då läser att folk tycker det är fult eller dumt så undrar jag vad det är som är fult? att vi redan har köpt de saker vi behöver till hemmet och inte har någon lust att slänga en massa saker för att få plats med de nya presenterna, eller att vi inte vill ha presenter liggandes i en låda i förrådet där det för övrigt redan ligger saker mellan golv och tak.

Varför utgår alla från at en önskan om bidrag till resa eller dylikt innebär att paret håller ett bröllop man inte har råd med.

Vad är det som är mest fult egentligen? Att inte kunna lyssna på brudparets önskan fast de bjuder dig på en underbar igsel och fest och mest troligen inte förväntar sig många kronor i present, eller att inte önska sig fler presenter? För ärligt talat, när man säger att inga presenter behövs över huvudtaget och ett alternativ inte ges, hur många struntar faktiskt i att ta med sig en present?

• Svar på tråden Så jäkla less på folks principer
  • Uppsalabrud2010

Vi önskade oss presentkort på flera olika ställen och fick det. Vi hade en riktig önskelista här på BT (som iofs inte funkade för hälften av gästerna eller för oss att komma in på ibland). Vi fick även rena pengar! Beror kanske på hur man framför sina önskningar!

• Pullan88

Jag stör mig med på det!

Varför kan man inte få önska sig pengar?

Jag och min m2b vill INGET HELLRE än att åka på en bröllopsresa till en annan världsdel. Vår resa kommer gå på minst 40.000 kr eftersom vi har vår dotter med oss.

Den resan kommer vi INTE kunna göra om vi inte önskar oss pengar till den!

Vad är det för fel på att önska en RESA istället för tråkigt PORSLIN med märke på?!?!?!

Vi kommer önska oss rena pengar eftersom vi inte vet vilket resebolag vi kommer åka med ännu, och eftersom vi inte ens har ett resebolag förrän ungefär 15 mil ifrån oss. Tvivlar på att släkten är sugna på att åka 15 mil för att köpa ett presentkort när dom lika gärna kan ge pengar.

Som sagt. Vi har pratat med några i släkten, många äldre som är gammeldags, och ALLA tycker det är en toppenidé att ge pengar till en resa vi faktskt vill ha, då slipper dom tänka ut något annat som vi kanske inte vill ha ändå, och vi slipper få hemmet ännu mer fullare av porslin och prylar som vi inte har plats med!

Nej.. En resa betyder så otroligt mycket mer för oss än ett uppläggningsfat med ett fint märke på! Upplevelser är det bästa vi har ilivet och jag byter inte ut det mot en brödrost. De flesta håller nog med om det..

Så.. Och någon härinne tyckte det var dumt av vuxna människor med egen inkomst att önska sig pengar. Herregud vad fel du har!

Tänk om inte man har egna inkomster? Nu för tillfället är det bara min m2b som har inkomst, själv studerar jag till SSK och har inte så gott om pengar. Däremot är jag duktig på att spara, så en bröllopsresa klarar vi nog av ändå - dock inte för 40.000 kr! Och varför då inte bara önska sig det som fattas!?

Vad är felet med det???????

Man kan önska sig vad man vill i bröllopspresent - däremot har jag aldrig påstått att jag skulle bli sur om någon faktiskt köpte en present. Det är helt frivilligt vad man ger och inte ger. Dock så har man alltid rätt att ÖNSKA lika väl som andra önskar sig en brödröst eller dylikt. Jag ser ingen skillnad!

*irriterad*

• Fenixx

på dem bröllop jag har varit på så har paret önskat pengar/presentkort och det har dem då fått av oss. jag tycker man ska respektera parets önskan. men dem fick ändå vanliga presenter också kan jag tillägga.

och ena brudparet har sån humor som vi så då köpte vi en rolig ask och lade i en massa guld-tior.

• moonlightgirl

Jag tycker att det blir så tråkigt när en person startar en tråd och har en fråga och att svaren sedan blir så hettsiga och att folk nästan går till personangrepp. Var och en har väl rätt till sin åsikt utan att man ska behöva bli kallad för löjlig eller att man önskar sig löjliga saker osv.

Det paret som gifter sig har rätt att önska sig vad man vill.

Jag kan förstå de som inte vill ge pengar och jag kan förstå de som tycker att det var en jätte bra idé med att ge pengar. Om man inte har råd att ge så mycke så kanske det känns sniket att bara ha råd att ge 100 eller 200. Men å andra sidan så många beckar små brukar man ju säga.

Själv har jag och min m2b ingen aning om vad vi ska önska oss ännu. Vi var inne på att vi ville ha Lasse Åbergporslinet men nu har vi redan två finporslin (då jag helt nyss fick ärva ett finporslin efter min mormor och ett hade jag innan som var tänkt till vardagsporslin men sambon tyckte att mitt porslin var så fint och han hade redan ett vardagsporslin) så jag vet inte om det känns så aktuellt längre. Så nu har vi ingen aning om vad vi ska önska oss.

Ja ja hur som hellst så tycker jag att folk (brudparet menar jag) har rätt att önska sig vad de vill utan att få konstiga påhopp.

• Pullan88

Jag blir bara irriterad över att man som någon sa att det är löjligt att önska sig pengar eftersom man är vuxen oc hhar två inkomster.

Vi har inte två inkomster. Betyder det att föregående människa anser att bara rika människor kan gifta sig?

I så fall så är det fel. Mna kan gifta sig gratis utan att det kostar ett öre.. Anledningen att man gifter sig (iallafall i kyrkan) Är att man visar sin kärlek inför gud. vilket många gärna glömmer. Så.. Man behöver inte ha någon inkomst för att gifta sig...

jag tycker för min del inte man skriver ut så i alla fall. Hur kan man veta hur två andra människor har i sina inkomster?

• Aeternum

Vi gifte oss i somras och hade kunnat betala både bröllop & resa själva. vi fick det bröllop vi drömt om & önskat oss. Hade kunnat göra det hela både billigare & dyrare, men resa+bröllop gick tillslut på ca 140´000 iaf...

Vi önskade oss bidrag till resan då vi som de flesta andra som bott tillsammans länge har allt vi vill ha. Renoverar vårt hus, och tar rum för rum, därför kändes det inte heller aktuellt att önska oss saker till rimmen som ännu inte är klara. Både för att vi inte får plats med sakerna under tiden - dels för att vi ännu inte riktigt vet vad som saknas i de rummen!

En del tyckte det var jobbigt - då de ansåg att man inte ger bort pengar - man ger bort presenter! Då svarade vi att för oss är det roligast om de kommer till bröllopet/festen då DET är vår högsta önskan. Om man sen VILL ge något är en annan sak - men INGA saker vi sen inte vill ha! Vi önskade oss även tex utsläppsrätter (för flygresan) samt biståndshjälp (tex från Röda korset, actonaid osv)

En del tyckte det var perfekt! Då behöver man inte leta efter något som man själv TROR att brudparet kanske behöver ( men som sen visar sig att de redan har!)

Tillslut fick vi pengar från ALLA, plus en insättning på Röda korset, totalt ca 25´000 (ooops det trodde vi aldrig! Plus att vi fick över 40´000 från våra föräldrar!) Men folk hade ändå tänkt till & gett med omtanke. Tex fick vi från flera, pengar lagda i fina askar som vi kan spara som minne & kanske spara "bröllopsrelaterade saker i - tex strumpeband & hälsningskorten osv). En låda innehöll pengar, samt reseguide till maldiverna (som var vårt drömresemål) samt lite "strandset/spel". Vi fick även saker vi kan använda på resan.

Sen fick vi även några "småpresenter" som är mer ett roligt minne, bla champagneglas med våra namn & datum. Vi fick champagne & en låda som min pappa gjort själv där han bränt in vårt monogram & datum.

Sen från min kusin fick vi en väldigt rolig sak: I kortet stog det "den som inte tror att lycka kan köpas för pengar har fel! I paketet, förutom pengar, låg det bokstäver som formade ordet "LYCKA" =)

Jag håller med dig TS -bara för att man önskar sig pengar behöver inte det betyda att man inte har råd att bjuda till fest eller inte har råd med bröllopsresan!

• moonlightgirl

Pullan88 skrev 2010-08-31 08:42:55 följande:
    Jag blir bara irriterad över att man som någon sa att det är löjligt att önska sig pengar eftersom man är vuxen oc hhar två inkomster.   Vi har inte två inkomster. Betyder det att föregående människa anser att bara rika människor kan gifta sig? I så fall så är det fel. Mna kan gifta sig gratis utan att det kostar ett öre.. Anledningen att man gifter sig (iallafall i kyrkan) Är att man visar sin kärlek inför gud. vilket många gärna glömmer. Så.. Man behöver inte ha någon inkomst för att gifta sig...   jag tycker för min del inte man skriver ut så i alla fall. Hur kan man veta hur två andra människor har i sina inkomster?

Så sant, det är fel att dömma och säga så. Vi har ju ingen aning om hur var och en av oss alla här på BT har det med ekonomi och jobb osv.

Helt fel att bara de "rika" ska få gifta sig. Hur stor och kostsamt bröllop och fest man vill ha är upp till var och en.

Jag ville inte klanka ner på någon med mitt inlägg utan jag tycker att var och en gör som man själv vill. Jag tycker också att det känns tråkigt när någon lägger ut en tråd och frågar något så får man spydiga kommentarer.   

• Gladiolus

Nu har jag inte läst hela tråden men ett tips :
    Om man önskar sig pengar ordna ett konto som någon närstående håller i, då kan gästerna sätta i pengar på kontot och sedan när gåvan skall ges till brudparet så ordnar den närstående att den totala summan ges till brudparet med information om vilka som gett pengar , MEN INTE SUMMAN  som var gäst bidragit med.
    På så sätt kan man enklet ordna så att alla kan ge pengar men det syns inte hur mkt eller lite var gäst kan ge i gåva.

Min svärmor fick uppdarget att ta emot pengar på så sätt, vi angav hennes konto nr och sedan fixade hon resten.

Lycka till

• Houdini

vad jag blir en aning förbannad på här i tråden är att det ska respekteras att brudparet vill ha pengar men att det kan inte respekteras att det finns människor som inte vill eller är bekväma med att ge pengar.

Jag tillhör dom som nästan alltid önskar mig pengar till något men som har en far som vägrar bidra till det allmänna konkursboet som han uttrycker det så får jag pengar måste jag senare visa att jag har köpt det jag sa, jag är 45 år gammal ;) men det är bara att aceptera att pappa är så ju.

• Pullan88

Jag har inte sagt att jag inte kan respektera att inte alla vill ge pengar.

Dock så kommer jag önska det. Men kommer ändå acceptera ifall jag får enstaka presenter..

Själv tycker jag att om man får pengar så kan man köpa det man vill ha istället för att ha hemmet fullt med sånt man inte vill ha och ändå inte använder :)

Jag hade själv inte velat ge en fin, dyr skål till någon som ändå bara stoppar undan det i något skåp och aldrig använder den.. förstår ni poängen? ;)

Svar på tråden Så jäkla less på folks principer