• Kerbaros

Så jäkla less på folks principer

Ber om ursäkt för längden på inlägget :P

Läser här på bröllopstorget ofta om folk som inte vill ge bort pengar i present fast detta är brudparets tydliga önskan eftersom de har som princip att inte göra det, eller ännu värre, "jag vill inte betala deras fest"

Om ett par håller i ett bröllop måste man då ha utrymme eller lust att ta emot en väldig massa presenter? Vi betalar för bröllopet utan några jätteproblem och vi kommer boka en resa som vi vill åka på för egna pengar. Men när det kommer till vad vi ösnkar oss i bröllopspresent önskar vi oss ett bidrag till resan antingen i form av pengar, eller presentkort hos resebyrån.

När jag då läser att folk tycker det är fult eller dumt så undrar jag vad det är som är fult? att vi redan har köpt de saker vi behöver till hemmet och inte har någon lust att slänga en massa saker för att få plats med de nya presenterna, eller att vi inte vill ha presenter liggandes i en låda i förrådet där det för övrigt redan ligger saker mellan golv och tak.

Varför utgår alla från at en önskan om bidrag till resa eller dylikt innebär att paret håller ett bröllop man inte har råd med.

Vad är det som är mest fult egentligen? Att inte kunna lyssna på brudparets önskan fast de bjuder dig på en underbar igsel och fest och mest troligen inte förväntar sig många kronor i present, eller att inte önska sig fler presenter? För ärligt talat, när man säger att inga presenter behövs över huvudtaget och ett alternativ inte ges, hur många struntar faktiskt i att ta med sig en present?

• Svar på tråden Så jäkla less på folks principer
  • eigollet

Eldig diskussion här...

Jag har sagt att vi inte vill ha några presenter, men om nu någon vill ge något så tas bidrag till bröllopsresan tacksamt emot. Sen har jag gjort fullständigt klart för alla att ALLA skålar och annat kommer lämnas tillbaka eller säljas, eftersom vi hatar sånt. Dessutom har vi inte plats!

Det vi skulle vilja önska oss är typ en matsalsgrupp från Engelsson eller en ny säng, men vem fasen har råd med det?! Det skulle behöva gå ihop ett gäng och lägga MASSOR med pengar på den presenten och det skulle jag aldrig be mina vänner om...

Att köpa present (läs sak)bara för att köpa present är ju helt meningslöst och till viss del respektlöst.

Tror inte någon tagit illa upp för våra önskemål och har någon nu gjort det, så bryr jag mig inte. De som känner mig och m2b vet att vi är rakt på sak. :)

• hjärtaGlenn

Vi bor i en tvåa och har så mycket saker att det skulle räcka till tre lägenheter. När vi gifter oss så kommer vi att skriva " Vi önskar inga presenter, men ett bidrag till bröllopsresan är välkommet" Jag känner att jag inte behöver ha några fler saker i vårat hem, för det är ändå bara nånting som kommer att samla damm i slutändan. Eller saker som "går åt" är också roligt att få. =) Som när jag fyllde år och en kompis kom med en påse bullar till mig, vissa tyckte att det var löjligt, men jag tyckte att det var fantastiskt för det visar att hon har mer fantasi (och dessutom att hon stått och tagit sig tiden till att baka) än dom som alltid ger en flaska vin, en skål etc etc..

Men samtidigt kan jag tycka att det är "nojjigt" att ge pengar. För när man ger en sak så står det ju inte hur mycket saken kostar, men med pengar blir det så uppenbart och jag kan tro att dom ska tycka att jag är snål som bara ger en 100-lapp eller så..

Jag tycker att man som brudpar får önska sig exakt vad man vill, MEN det är upp till gästen att avgöra vad den vill ge. Vill han/hon inte ge pengar så får man snällt lov att acceptera det. =)

• katten89

Jag tycker det är lite löjligt när vuxna människor med egna inkomster önskar sig pengar. Det kunde man ju göra när man var barn och inte hade några pengar, men att ge en 30-åring pengar i present...? Det känns lite som "skit i presenten, hit med pengarna istället".

• eigollet

Katten89: Du har verkligen en poäng med det! Man har ju egna inkomster som vuxen.

Men jag vill fortfarande inte få en massa saker jag inte gillar. En fyndig eller behövd present mottas gärna. Men tyvärr är väldigt få begåvade med den förmågan att kunna ge en klockren present. Och då blir det glasvasen och ljusstaken....

Nej, jag vill bara att folk ska komma och ha kul på vår bröllopsdag och är personligen helst utan presenter.

Men då kommer ju nästa etikettsproblem: Vem går på bröllop utan att ha med present... ;)

• JustMeAndMyLove
    katten89 skrev 2010-08-30 12:48:40 följande:
    Jag tycker det är lite löjligt när vuxna människor med egna inkomster önskar sig pengar. Det kunde man ju göra när man var barn och inte hade några pengar, men att ge en 30-åring pengar i present...? Det känns lite som "skit i presenten, hit med pengarna istället".
    haha, jo kanske men vem behöver kökssaker när man vart sambo i 5 år?

Jag kanske ska ta det där citatet till min inbjudan:

"Skit i presenter och ta hit pengarna istället"

Då slipper jag fler ryska kristallglas från mormor ;)

Nä jag har släppt skammen kring pengar, vi vill åka utomlands och vill gärna ha presentkort till det, eller kanske något annat kul, en bok om Miami, researtiklar, resväska etc etc.

Som sagt skulle jag annars bara önska mig saker som man inte ger i bröllopspresent. Och jag tycker det känns oförskämt att önska sig dyra saker när större delen av mina vänner inte skulle kunna lägga mer än en hundring på en present.

• eigollet

Hahahaha, ja, som citat är det underbart!

• Grodfrun

Jag forstar arligt talat inte varfor det maste bli sant tjafs om presenter. Man far onska sig vad man vill men man kan ju inte rakna med att man FAR pecis det man onskat sig.
    Vi har satt upp tva onskelistor men jag vet flera av vara gaster som kommer valja att ge oss nagot annat istallet, nagot som de tycker kanns mer speciellt.

Och jag har inget problem med det alls, so what om det nu skulle bli en 'ful skal' eller vad det nu blir. Det ar tanken som raknas.

• Ore

Jag har nu läst heeela tråden (trots att jag borde vikt tvätt istället ), och sällar mig till dem som faktiskt oftast tycker det är fel att ge pengar sådär "rakt upp och ner". Det känns dock i regel bättre om det finns ett uttalat syfte för vad pengarna ska användas till. Fast jag skulle bli grymt besviken då, om man inte har för avsikt att uppfylla det syftet. Vare sig det är en resa, möbler eller något annat.

Jag ger inte bort prylar som är helt oönskade, har inte den/de som ska få presenten önskat sig något särskilt så ger jag hellre presentkort eller någon upplevelse.

Men vilka principer är tillåtna då? Kan det inte vara ok att känna sig obekväm med att ge pengar? Kan då inte de som ska få en gåva bemöta detta, och möjliggöra köp av presentkort någonstans, eller faktiskt hosta ur sig några önskningar som är mer konkreta...

Jag tyckte också att vi hade en heeeelt överbelamrad lägenhet, men när vi spånade litet på önskelista så kom vi ju fram till att vi faktiskt gärna skulle vilja byta ut en del lakan och handdukar. Vi kunde också önska oss litet mer porslin och bestick, för att kunna ha fler gäster på besök (litet trist att behöva låna sånt titt som tätt). Sedan kompletterade vi upp med att önska oss biobiljetter, presentkort på favoritrestaurangen, biljetter till en konsert vi ville se osv... Och vips, så hade vi en väldigt konkret lista på saker som vi ÄNDÅ hade tänkt köpa själva, förr eller senare...

• blikarlsson

Skulle aldrig falla mig in att önska mig saker istället för pengar till en resa, bara för att göra gästen nöjd..... Skulle som gäst tycka att det var jättetråkigt om brudparet inventerat sitt hem och till slut "kommit på" att de kanske skulle kunna byta ut lite lakan istället för att önska sig pengar till sin resa, eller vad det nu må vara.... Men, vi är alla olika, vilket tydligt framgått av tråden!

• Grodfrun

Jag vet inte om det ar jag som missuppfattat eller 'blikarlsson', men presentkort hos en resebyra har val ingen gnallt om eller? Utan det var val det har med att ge reda pengar som inte ar oronmarkta.

Jag kan dock lagga till att det har med att ge pengar eller ej ar en kulturell grej; i Frankrike, dar min blivande komer ifran, ger man vanligen cash till brudparet for att de ska kunna starta upp sitt nya hem. Saledes kommer vi fa en massa sedlar i present istallet for saker (som vi onskat oss), men jag tanker inte ringa och skalla ut dessa for att de inte kopte nagot fran onskelistan iallafall ;)

Svar på tråden Så jäkla less på folks principer