• Kerbaros

Så jäkla less på folks principer

Ber om ursäkt för längden på inlägget :P

Läser här på bröllopstorget ofta om folk som inte vill ge bort pengar i present fast detta är brudparets tydliga önskan eftersom de har som princip att inte göra det, eller ännu värre, "jag vill inte betala deras fest"

Om ett par håller i ett bröllop måste man då ha utrymme eller lust att ta emot en väldig massa presenter? Vi betalar för bröllopet utan några jätteproblem och vi kommer boka en resa som vi vill åka på för egna pengar. Men när det kommer till vad vi ösnkar oss i bröllopspresent önskar vi oss ett bidrag till resan antingen i form av pengar, eller presentkort hos resebyrån.

När jag då läser att folk tycker det är fult eller dumt så undrar jag vad det är som är fult? att vi redan har köpt de saker vi behöver till hemmet och inte har någon lust att slänga en massa saker för att få plats med de nya presenterna, eller att vi inte vill ha presenter liggandes i en låda i förrådet där det för övrigt redan ligger saker mellan golv och tak.

Varför utgår alla från at en önskan om bidrag till resa eller dylikt innebär att paret håller ett bröllop man inte har råd med.

Vad är det som är mest fult egentligen? Att inte kunna lyssna på brudparets önskan fast de bjuder dig på en underbar igsel och fest och mest troligen inte förväntar sig många kronor i present, eller att inte önska sig fler presenter? För ärligt talat, när man säger att inga presenter behövs över huvudtaget och ett alternativ inte ges, hur många struntar faktiskt i att ta med sig en present?

• Svar på tråden Så jäkla less på folks principer
  • Rufsas
    BlackWIngedAngel skrev 2010-08-10 13:50:55 följande:
    Jag tycker inte att det spelar någon roll att du inte talar om för brudparet varför du inte ger dem vad de önskar sig. Det faktum att du tycker att dessa vuxna människor inte själva är kapabla att bedöma vad som är viktigt för dem, utan att du gör det åt dem, känns som en ganska dålig attityd gentemot vänner.  Utifrån perspektivet att gåvan är beroende av hur väl mottagaren förvaltar den så borde man kanske vänta ett par år med att ge dem presenter alls? Så att man är säker på att relationen håller. Om det blir skilsmässa så kommer ju inga presenter att användas till det de var tänkta till längre.
    Håller SÅ mycket med dig.
  • Tess80

Vi önskade oss pengar som bidrag till bröllopsresa. Vi hade också råd att åka iväg, men hellre att dom ger oss pengar än att få "sakliga presenter". Våra gäster tyckte att det var en bra idé.  För deras pengar behöver nödvändigtvis inte gå till själva resan i sig, utan vissa ville att vi då skulle passa på att gå på någon lite finare och trevligare resturang utomlands osv. Just för upplevelsens skull och bli bortskämda när man väl var där på plats.

Vi öppnade ju inte kuverten så alla såg. Utan vi öppnade (min man och jag) dagen efter för oss själva. Sedan gav vi pengarna till min mamma tills vi bestämt oss när och var vi skulle resa (just pga. inte "nalla" av pengarna undertiden).

Men visst tänkte vi på presentkort från resebyrå. Men då visste vi inte vilken resebyrå vi skulle använda oss utav osv. så därför blev det pengar för enkelhetens skull :)

• Rufsas

Vi kommer att göra extra fina tackkort med foton från resan (kanske ska skickas via epost och kombineras med vanliga tackkort via snigelpost). Dessa foton kommer att vara som ett tack för att de gjorde vår bröllopsresa så bra.

Det jag menar med ovanstående är att man på detta sätt kan få gästerna som bidrar till resan att man bjuder in till att se vad deras present gick till.

• Snigel Bee

Det va en bra ide! =)

Rufsas skrev 2010-08-10 14:37:38 följande:
    Vi kommer att göra extra fina tackkort med foton från resan (kanske ska skickas via epost och kombineras med vanliga tackkort via snigelpost). Dessa foton kommer att vara som ett tack för att de gjorde vår bröllopsresa så bra. Det jag menar med ovanstående är att man på detta sätt kan få gästerna som bidrar till resan att man bjuder in till att se vad deras present gick till.

Det va en bra ide! =)

BlackWIngedAngel skrev 2010-08-10 13:50:55 följande:
    Jag tycker inte att det spelar någon roll att du inte talar om för brudparet varför du inte ger dem vad de önskar sig. Det faktum att du tycker att dessa vuxna människor inte själva är kapabla att bedöma vad som är viktigt för dem, utan att du gör det åt dem, känns som en ganska dålig attityd gentemot vänner.  Utifrån perspektivet att gåvan är beroende av hur väl mottagaren förvaltar den så borde man kanske vänta ett par år med att ge dem presenter alls? Så att man är säker på att relationen håller. Om det blir skilsmässa så kommer ju inga presenter att användas till det de var tänkta till längre.

Håller med dig! Många här pratar som om människorna de ger presenten till är 5 åriga barn som inte är vuxna nog att välja vad pengarna ska gå till!

• Fyrtiotvå

Den här frågan är nog en av de mest infekterade av frågorna när det gäller bröllop...

Jag förstår inte hur det kan vara så svårt att repsektera en önskan??
    Om brudparet önskar sig pengar eller presentkort?? Varför ska man då ge något annat??
    För att man minsann vill vara finare och visa att man själv kan välja ut något åt brudparet??

Om jag ger bort en present så handlar det inte om vad jag ger bort... Det handlar om ifall den personen som får gåvan får glädje av den...

Om brudparet önskar sig pengar så känner jag mig glad över att faktiskt kunna ge dem något de önskar sig... Oavsett vad pengarna senare går till... Det är deras ensak..
    Istället för att ge dem något som jag senare undrar ifall de ens har användning för eller nytta av???
    eller undrar ifall de känner sig tvungna att använda det för att de minsann fick det i present...
    Jag skulle må dåligt av en sådan grej. Varför tvinga på någon en sak som de inte vill ha??

Självklart kan det även vara så att man hittar något som skulle vara perfekt för att man verkligen känner brudparet och tom kanske hört de säga att de skulle vilja ha...
    Fine...
    Men bara för att av princip inte ge pengar???
    Det är respektlöst att inte lyssna på brudparets önskan...

Bara för att...
    Om jag önskar att en människa inte satte sig med blöta kläder i min soffa.. Är det då okej för den människan att göra det ändå för att han/hon inte vill sitta på en stol??

• Houdini

Jag vet flera som inte vill ge pengar utan hellre presenter, gäller vid alla olika tillfällen det ska ges presenter. För de vill inte ge pengaar till det vanliga "konkursboet" alltså de vill inte ge pengar som kommer gå till typ mat eller räkningar osv.

• BlackWIngedAngel
    Houdini skrev 2010-08-10 17:47:04 följande:
    Jag vet flera som inte vill ge pengar utan hellre presenter, gäller vid alla olika tillfällen det ska ges presenter. För de vill inte ge pengaar till det vanliga "konkursboet" alltså de vill inte ge pengar som kommer gå till typ mat eller räkningar osv.
    Ja, men det är det jag inte kan förstå. Visst, pengarna kanske försvinner på annat än vad de var tänkta till, om det uppstår ett läge där de behövs mer än resan. Jag hade tyckt att det var värre om brudparet inte använde pengarna om de verkligen behövdes till något annat. Att åka på semester med obetalda räkningar är ju inte särskilt ansvarsfullt.

Och hur är det värre att ge pengar, även om de skulle gå till räkningar än att ge en prydnadssak som bara står, eller kanske rentav hamnar i en låda.? Visst, prydnadssaken försvinner inte, men man har ju ändå ingen glädje av den om man inte tycker om den typen av saker.

• Houdini

BlackWIngedAngel skrev 2010-08-10 19:39:00 följande:
    Ja, men det är det jag inte kan förstå. Visst, pengarna kanske försvinner på annat än vad de var tänkta till, om det uppstår ett läge där de behövs mer än resan. Jag hade tyckt att det var värre om brudparet inte använde pengarna om de verkligen behövdes till något annat. Att åka på semester med obetalda räkningar är ju inte särskilt ansvarsfullt. Och hur är det värre att ge pengar, även om de skulle gå till räkningar än att ge en prydnadssak som bara står, eller kanske rentav hamnar i en låda.? Visst, prydnadssaken försvinner inte, men man har ju ändå ingen glädje av den om man inte tycker om den typen av saker.

Min far är så, och det innebär att man får tala om vad man behöver så köper han det åt en, tex om jag skulle behöva en mikro så köper han den åt mig osv man får helt enkelt tala om vad man behöver så köper han det.
    Nä åka på bröllopsresa med obetalda räkningar är inte smart men omman inte kan betala räkningarna åk inte på resa kan man inte betala bröllopet útan att annat får stryka på foten ha inte bröllop osv

Min far tex vill ge en liten guldkant och ge oss barn det vi inte har råd att köpa själva.
    Men han vill inte behöva stötta oss eonomiskt för vi är vuxna, behöver vi hjälp får vi be om den och betala tillbaka pengarna när vi kan. de är viss skillnad

• anne på grönkulla

Är det inte delvis en fråga om hur man ser på önskemål? Presentönskemål allmänhet alltså, inte bara på bröllopspresenter. Önskemål i min värld är just önskemål, men inte räknar jag med att få allt jag önskar mig, eller bara det jag önskar mig. På samma sätt ser jag på andras önskelistor, som en vägledning om jag saknar inspiration.

Många fantastiska gåvor har jag inte vatat om i förväg att jag ville ha/behövde/kunde önska mig eller mottagaren önskat sig, andra gånger är presenter mindre speciella eller klockrena. 

Ibland hittar man vad som känns som en perfekt gåva till nån, ibland hittar man inget alls utan köper en blomma o en biobiljett i sista minuten o känner sig tråkig.

• JustMeAndMyLove

Svaret är väl att pengar alltid är fult.

Det är fult att vara fattig, bara lata är fattiga.

Det är fult att vara rik, bara egoistiska svin lyckas bli rik.

Det är fult att prata pengar, (om de är dina egna dvs, andras pengar är det fritt fram att diskutera.)

Svar på tråden Så jäkla less på folks principer