• Kerbaros

Så jäkla less på folks principer

Ber om ursäkt för längden på inlägget :P

Läser här på bröllopstorget ofta om folk som inte vill ge bort pengar i present fast detta är brudparets tydliga önskan eftersom de har som princip att inte göra det, eller ännu värre, "jag vill inte betala deras fest"

Om ett par håller i ett bröllop måste man då ha utrymme eller lust att ta emot en väldig massa presenter? Vi betalar för bröllopet utan några jätteproblem och vi kommer boka en resa som vi vill åka på för egna pengar. Men när det kommer till vad vi ösnkar oss i bröllopspresent önskar vi oss ett bidrag till resan antingen i form av pengar, eller presentkort hos resebyrån.

När jag då läser att folk tycker det är fult eller dumt så undrar jag vad det är som är fult? att vi redan har köpt de saker vi behöver till hemmet och inte har någon lust att slänga en massa saker för att få plats med de nya presenterna, eller att vi inte vill ha presenter liggandes i en låda i förrådet där det för övrigt redan ligger saker mellan golv och tak.

Varför utgår alla från at en önskan om bidrag till resa eller dylikt innebär att paret håller ett bröllop man inte har råd med.

Vad är det som är mest fult egentligen? Att inte kunna lyssna på brudparets önskan fast de bjuder dig på en underbar igsel och fest och mest troligen inte förväntar sig många kronor i present, eller att inte önska sig fler presenter? För ärligt talat, när man säger att inga presenter behövs över huvudtaget och ett alternativ inte ges, hur många struntar faktiskt i att ta med sig en present?

• Svar på tråden Så jäkla less på folks principer
  • kikki kikki

Rufsas skrev 2010-07-30 11:40:51 följande:
    Samma stund som du ger pengar eller annat också för den delen är det en GÅVA. Det betyder att den byter ägare och då har du faktiskt inte rätt att bestämma vad de som fick gåvan ska göra med det.

Ja det vet jag och därför kan jag styra upp lite innan iaf vad jag ger.

• Rufsas

Måste säga att hela den här tråden känns olustig och tråkig. Vad handlar bröllop om egentligen?

• Snigel Bee

Tkr att du har konstiga resonemang för att inte ge just pengar! Att dom ska ta fram "saken" och komma ihåg att du gett dem det?! Va e de för anledning?! Vem ger du presenten för? Din eller deras skull??

Sen så när det gäller presentkort så är det inte alls så svårt att byta bort det mot rena pengar om man nu vill göra det! Bara att köpa nåt sen att lämna tillbaka det, då får man pengar tillbaka!!

Jag kan också som student tycka att det är jobbigt att ge pengar men det är för att de känns olustigt att ge en liten summa när jag inte har råd med nåt stort! Men samtidigt så när jag ger presenter så vill jag att den personen verkligen ska ha nytta av det, till precis vad som helst som just denne vill! På dig verkar det som om presenten du ger mer för din skull än deras. Om så är fallet så tkr jag att du helt ska låta bli att ge present!

kikki kikki skrev 2010-07-30 11:46:09 följande:
      Ja det vet jag och därför kan jag styra upp lite innan iaf vad jag ger.

• Astro
    Rufsas skrev 2010-07-30 11:54:14 följande:
    Måste säga att hela den här tråden känns olustig och tråkig. Vad handlar bröllop om egentligen?
    Jag håller med dig. Känns som att det bästa man kan göra är att helt avböja gåvor om det väcker så här heta reaktioner att önska sig bidrag till resa....
  • Snigel Bee

Eller hur?!?! Jag vill önska mig pengar el bidrag till resa men kan inte me det för att folk kan ha så konstiga tankar! Vi bor i en 26 kvadrat lägenhet o har knappt plats me oss sj där o vill verkligen inte ha saker! Fick frågan av min killes morfars fru vad vi önskar oss o va inte alls beredd på det! Hade inte ens tänkt att önska nåt, visste bara att ja ville slippa få saker! Så jag sa att vi önskar oss inget för vi bor så litet, vi vill bara att folk vi älskar ska komma o tillbringa dagen med oss. Hon sj sedan tänkte lite o sa men pengar då? Då kan ni köpa nåt när ni har plats o behöver det! Det va så himla gulligt av henne för det kändes verkligen som att hon ville ge nåt för att göra oss glada. Och ärligt talat så struntar ja i om de e en 100 lapp, 500 lapp eller hur mkt hon än ger. För mig så e vad som helst något och blir jätteglad för det.
    Om man har nån annan anledning än det för att ge en present tkr jag att man ska låta bli o ge nåt!

Astro skrev 2010-07-30 12:10:43 följande:
    Jag håller med dig. Känns som att det bästa man kan göra är att helt avböja gåvor om det väcker så här heta reaktioner att önska sig bidrag till resa....

• kikki kikki

Rufsas skrev 2010-07-30 11:54:14 följande:

Att visa omvärlden att man älskar sin kille/tjej genom att gifta sig.....och jag vill att mina nära och kära ska dela den dagen med oss och förväntar mig inget tillbaka av dom än att dom kommer och firar med oss.

• kikki kikki

Snigel Bee skrev 2010-07-30 12:09:35 följande:
    Tkr att du har konstiga resonemang för att inte ge just pengar! Att dom ska ta fram "saken" och komma ihåg att du gett dem det?! Va e de för anledning?! Vem ger du presenten för? Din eller deras skull?? Sen så när det gäller presentkort så är det inte alls så svårt att byta bort det mot rena pengar om man nu vill göra det! Bara att köpa nåt sen att lämna tillbaka det, då får man pengar tillbaka!!Jag kan också som student tycka att det är jobbigt att ge pengar men det är för att de känns olustigt att ge en liten summa när jag inte har råd med nåt stort! Men samtidigt så när jag ger presenter så vill jag att den personen verkligen ska ha nytta av det, till precis vad som helst som just denne vill! På dig verkar det som om presenten du ger mer för din skull än deras. Om så är fallet så tkr jag att du helt ska låta bli att ge present!  

Nä jag ger inte bort saker för min egen skull.....men om folk vill ha pengar så är jag mot detta.....dom kan be mig köpa någe annat i så fall.....
    Sen är det väl som någon skrev innan.....man önskar sig men man kan inte begära att man får det.
    och visst om dom vill lämna tillbaka presentkortet och ta pengar istället så är det upp till dom,men jag har iaf gett bort det jag har viljat ge bort.

• sun moon

Jag har inte läst allt här men vi önskar oss också presentkort på fritidsresor eller en upplevelse. Vi tänkte från början önska oss pengar men det har "knorrats på omvägar" över detta så vi gav upp den tanken. Vi hoppas visserligen fortfarande på att många gäster är "lata" och ger oss pengar  

När gäster har frågat vad vi önskar oss och vi har berättat "presentkort - upplevelse" så är de negativa till det också. Då han min BM sagt "köp inget då, vi har inte plats för några fler prylar som samlar damm" Vi får väll se om någon kommer utan present till vårt bröllop :)

• Lara C

Jag tycker generellt att presentkort är trevligare att både ge och få än pengar, men just vad gäller resor är det inte alltid så enkelt. Vi bokar aldrig charter eller via resebyrå, utan både flyg och hotell själva på nätet. Det kommer vi att göra även med bröllopsresan.

I övrigt, vill man inte ge pengar behöver man ju inte göra det, men då kanske man ändå ska lyssna på önksemål om inga prylar och heller inte klaga på att brudparet önskar sig pengar. Som brudpar måste man också förstå att det är önskemål, inte något man kan förvänta sig.

Vi skulle inte vilja önska oss pengar för vi tycker inte att det känns rätt för oss, men om andra gör det har jag inga som helst synpunkter på.

• mattiasFästmö

Då måste jag kontra och säga att har brudparet rätt att begära vad dom ska få då alltså? Brudparet ÖNSKAR sig pengar, precis som när du önskar dig något när du fyller år. man kan ju inte sen bli sur över att man inte får vad du önskar dig. Om du önskar dig pengar av din pojkvän i födelsedagspresent men han istället köper ett personligt smycke som han valt ut, blir du sur på honom då? Och säger att nu önskade jag mig minsann pengar vafan ger du mig ett halsband för? Det tror jag inte att du skulle göra, och varför ska då brudpar ha rätt att begära att få en viss sak i present? Dom ska vara glada att dom ens får presenter för inte ens det är säkert, och om man nu hittat något annat eller vill ge dom något annat än det dom just önskat sig så är väl det upp till den som ger. Brudparet har ingen som helst rätt att begära någonting i presentväg. Och därmed basta.

Svar på tråden Så jäkla less på folks principer