• Kerbaros

Så jäkla less på folks principer

Ber om ursäkt för längden på inlägget :P

Läser här på bröllopstorget ofta om folk som inte vill ge bort pengar i present fast detta är brudparets tydliga önskan eftersom de har som princip att inte göra det, eller ännu värre, "jag vill inte betala deras fest"

Om ett par håller i ett bröllop måste man då ha utrymme eller lust att ta emot en väldig massa presenter? Vi betalar för bröllopet utan några jätteproblem och vi kommer boka en resa som vi vill åka på för egna pengar. Men när det kommer till vad vi ösnkar oss i bröllopspresent önskar vi oss ett bidrag till resan antingen i form av pengar, eller presentkort hos resebyrån.

När jag då läser att folk tycker det är fult eller dumt så undrar jag vad det är som är fult? att vi redan har köpt de saker vi behöver till hemmet och inte har någon lust att slänga en massa saker för att få plats med de nya presenterna, eller att vi inte vill ha presenter liggandes i en låda i förrådet där det för övrigt redan ligger saker mellan golv och tak.

Varför utgår alla från at en önskan om bidrag till resa eller dylikt innebär att paret håller ett bröllop man inte har råd med.

Vad är det som är mest fult egentligen? Att inte kunna lyssna på brudparets önskan fast de bjuder dig på en underbar igsel och fest och mest troligen inte förväntar sig många kronor i present, eller att inte önska sig fler presenter? För ärligt talat, när man säger att inga presenter behövs över huvudtaget och ett alternativ inte ges, hur många struntar faktiskt i att ta med sig en present?

• Svar på tråden Så jäkla less på folks principer
  • Flotten

När/om brudparet önskar sig något så är det väl en önskan ,inte en direkt order. Alltså så kan man önska sig ett bidrag till ett nytt kök men inte förvänta sig att det är det enda som kommer att dyka upp på presentbordet, det tycker i alla fall jag är oartigt.
    Jag har varit med om just detta och jag ger inte bidrag till ett nytt kök när jag vet att personerna ändå flyttar inom 2 år.

• blikarlsson
    Flotten skrev 2010-08-09 19:43:34 följande:
    När/om brudparet önskar sig något så är det väl en önskan ,inte en direkt order. Alltså så kan man önska sig ett bidrag till ett nytt kök men inte förvänta sig att det är det enda som kommer att dyka upp på presentbordet, det tycker i alla fall jag är oartigt.Jag har varit med om just detta och jag ger inte bidrag till ett nytt kök när jag vet att personerna ändå flyttar inom 2 år.

Då undrar jag - rent teoretiskt - enligt TS fråga, vem av oss är "ful"? Jag, som vågar formulera min önskan, eller du som väljer att köpa något jag inte vill ha?
    Om jag nu önskar mig bidrag till mitt nya kök, och sen säljer huset, vad har det med dig att göra? Om du ger mig en ljusstake som jag stoppar in i garderoben och bara tar fram när du kommer, är det ärligare? Menar du att man inte ska önska sig någonting alls, om det har med pengar att göra?

• Rufsas
    När/om brudparet önskar sig något så är det väl en önskan ,inte en direkt order. Alltså så kan man önska sig ett bidrag till ett nytt kök men inte förvänta sig att det är det enda som kommer att dyka upp på presentbordet, det tycker i alla fall jag är oartigt.Jag har varit med om just detta och jag ger inte bidrag till ett nytt kök när jag vet att personerna ändå flyttar inom 2 år.
    Det där fattar jag inte alls. När pengar/saker byter ägare har man liksom ingen rätt att tycka till. På detta sätt visar du att du tycker dig bättre veta vad brudparet i fråga vill ha. Fattar inte ens att du kan med att skriva hur du tänker. Pinsamt ju.
  • Flotten

Jag menar just att man kan ÖNSKA sig en present man kan aldrig TVINGA fram en present.
    Presenter ges med hjärtat och aldrig för att såra någon.

• Bridezilla11

Jag orkar inte läsa allt folk skrev. Men vi kommer önska oss pengar, och för att underlätta lite för gästerna tänker vi be vår toastmadame att skicka ut sms till alla inbjudna där dom kan sätta in pengar på hennes konto. Hon tar sedan ut alla pengar och lägger i ett stort gemensamt kuvert och ger oss. Då vet vi inte vem som gett vad, precis så det ska vara!

• jensol
    Snigel Bee skrev 2010-07-30 12:09:35 följande:
    Sen så när det gäller presentkort så är det inte alls så svårt att byta bort det mot rena pengar om man nu vill göra det! Bara att köpa nåt sen att lämna tillbaka det, då får man pengar tillbaka!!
    Vitsen med presenkort är just att man får ett nytt presentkort, INTE pengarna tillbaka. Om du lyckats få pengar tillbaka någonstans så grattis!
  • Snigel Bee

Ja har aldrig haft nåt problem med det nej! Har alltid fått pengarna tillbaka!

jensol skrev 2010-08-09 21:05:34 följande:
    Vitsen med presenkort är just att man får ett nytt presentkort, INTE pengarna tillbaka. Om du lyckats få pengar tillbaka någonstans så grattis!

• Snigel Bee

Har själv gett presentkort (i en affär där jag vet att det handlar ofta, eller någongstans där det har brett utbud) när jag inte vetat vad folk vill ha på födelsedagar så det ska slippa nåt de kanske inte hade velat ha. Annars har jag gett pengar eller om jag har vetat exakt vad de önskar sig så har jag gett det. Meningen är ju att man ska göra nån glad inte spela nån slags maktspel. Förstår inte riktigt ditt inlägg? Är du en sån som ger presentkort för att låsa fast summan till just en butik?
    Förstår inte detta maktkontroll över nåt som man faktiskt GER BORT.

jensol skrev 2010-08-09 21:05:34 följande:

• evejo427

Jag har precis gift mig och vi önskade oss bidrag till vår resa i present!
    Vi hade en låda där gästerna kunde lägga i bidragen. De som ville la i et kort tillsammans med pengarna, de som inte ville att vi skulle veta hur mycket de gav la i pengarna och kortet separat.

Visst vi fick några gåvor också men det var bara några få och visst de var mycket fina men vi har nu problemet med var vi ska göra av gåvorna. Det som var lite roligt är att de vi fick gåvor utav fick vi även pengar till resan av också!

Vad jag vill komma till är att jag tror att trenden börjar vända och att gäster är mer öppna till att ge pengar, iaf våra gäster. Men jag tror också att det är viktigt att man gör som brudpar det tydligt till vad pengarna ska gå till samt att man gör det möjligt att gästerna kan ge det anonymt!!!

• BlackWIngedAngel
    Det klart att det är en önskan och inte en order. Ingen ska känna sig tvingad att ge något alls egentligen. Men jag opponerar mig ändå mot ditt sätt att uttrycka det. Om det är så att det är något jag mycket hellre vill ge brudparet och som jag är helt övertygad om att de hadae uppskattat, även fast de inte har önskat sig det, så tycker jag inte att det är konstigt att man ger dem det istället. Att däremot hitta på något BARA för att inte ge pengar därför att du tycker att de lägger pengarna på fel saker; Det tycker jag är alldeles uppåt väggarna fel. En gåva är en gåva. 
Svar på tråden Så jäkla less på folks principer