• Kerbaros

Så jäkla less på folks principer

Ber om ursäkt för längden på inlägget :P

Läser här på bröllopstorget ofta om folk som inte vill ge bort pengar i present fast detta är brudparets tydliga önskan eftersom de har som princip att inte göra det, eller ännu värre, "jag vill inte betala deras fest"

Om ett par håller i ett bröllop måste man då ha utrymme eller lust att ta emot en väldig massa presenter? Vi betalar för bröllopet utan några jätteproblem och vi kommer boka en resa som vi vill åka på för egna pengar. Men när det kommer till vad vi ösnkar oss i bröllopspresent önskar vi oss ett bidrag till resan antingen i form av pengar, eller presentkort hos resebyrån.

När jag då läser att folk tycker det är fult eller dumt så undrar jag vad det är som är fult? att vi redan har köpt de saker vi behöver till hemmet och inte har någon lust att slänga en massa saker för att få plats med de nya presenterna, eller att vi inte vill ha presenter liggandes i en låda i förrådet där det för övrigt redan ligger saker mellan golv och tak.

Varför utgår alla från at en önskan om bidrag till resa eller dylikt innebär att paret håller ett bröllop man inte har råd med.

Vad är det som är mest fult egentligen? Att inte kunna lyssna på brudparets önskan fast de bjuder dig på en underbar igsel och fest och mest troligen inte förväntar sig många kronor i present, eller att inte önska sig fler presenter? För ärligt talat, när man säger att inga presenter behövs över huvudtaget och ett alternativ inte ges, hur många struntar faktiskt i att ta med sig en present?

• Svar på tråden Så jäkla less på folks principer
  • tågjäntan

Varför inte önska sig pengar till välgörande ändamål? Nä jag fyllde 30 önskade ajg mig pengar till ett barnhem. Jag hade tema från det landet med inhemsk mat, vidade en video från barnhemmet mm. Festen blev så lyckad. Till barnhemmet fick ajg in över 6600kr. De få som ändå inte kunde låta bli att ge saker har jag knappt kvar. Och mina föräldrar gav ett armband som ajg tror jag använt en gång... Det känns så onödigt. Visserligen är det inte samma sak med ett bröllop. Men om man vidhåller att man inte vill ha presenter, presentkort eller pengar, kan man önska sig att de skänker något till välgörande ändamål.

• tågjäntan

Och som någon sagt i någon tidigare tråd - det finns få gäster som inte vill ta med sig en present. Även om man som brudpar förstår att resa och ev kläder kan kosta. Som TS skriver, det är lite dubbelmoral.

• Klockarbol

Jag håller med TS i det här fallet.

Det är i min värld inte "fult" att önska pengar eller presentkort i gåva!

Det är en önskan, självklart, oavsett anledning till uppvaktning så handlar det alltid om en önskan från den/de som ska uppvaktas men nog är det bra mycket roligare att ge bort något man vet kommer att uppskattas!?

Som gäst kan det nog vara svårt att "veta" vad som är lagom stor pengagåva, allra helst om man börjar fundera över vad andra ska tycka och tänka om gåvan man ger. Är man sen inte vid så stadd kassa så kan det bli ännu jobbigare om man känner att man inte kan ge mer än en liten peng och att detta inte skulle "duga". 
    Men är det då inte lika svårt att som gäst titta på en önskelista över saker och inse att man faktiskt inte har råd att köpa någon av de önskade sakerna??

Någon skrev mycket vist att när en gåva är överlämnad så är mottagaren fri att göra vad den vill med gåvan och detta tycker jag gäller även pengagåvor! Det kanske inte är så roligt om pengen man önskat sig till en resa behövs för att laga bilen men nog tror jag att man är oerhört glad och tacksam för att man har kunnat laga sin bil!?

Det enda jag av princip inte ger bort är alkohol.
    Man vet aldrig hur någon annan har det bakom stängda dörrar men jag vet alltför väl hur jularna i mitt barndomshem såg ut på grund av de kluckande julklapparna som förärades min far.

• lunagarden

En reflektion - det här motståndet mot att ge pengar verkar, efter det jag har läst i en hel del inlägg på BT - inte bara i den här tråden (ibland feltolkar man text) verkar mest handla om ett osunt kontrollbehov hos gästen.

Man vill inte ge pengar, för man saknar kontroll över vad mottagaren kommer att använda dem till.

Själv ger jag med glädje, och har full tillit till att pengarna används på bästa sätt - på det sätt som mottagaren själv önskar

Om min mottagares bil t.e.x skulle gå sönder och personen inte kunde använda pengarna till resa som det var tänkt, så skulle jag känna tacksamhet över att jag kunde hjälpa till att bidra till att denna persons bil blev lagad.

En del säger att de vill ge en sak som brudparet kan minnas, men säg det brudpar som glömmer sin bröllopsfest eller sin bröllopsresa. De kommer för alltid med tacksamhet att minnas sina gäster som hjälpte dem att få uppleva detta.

Pengar, presentkort, prylar - vad är skillnaden - glädjen är väl att ge, och då särskilt något som brudparet önskar sig

• 123ost

Jag kan bara tänka att det handlar om hur mycket pengar man är villig att lägga på en bröllopspresent. Gästerna som kanske inte står så där jättenära till brudparet är kanske inte sugna på att lägga mycket pengar och då är det lätt att gå och köpa en riktigt billig present som ser dyr ut. Jag kan i alla fall tänka mig att många tänker så.. Sedan ifall man nu vill göra det speciellt, att brudparet ska komma ihåg vad just du gett som gäst så kan man alltid slå in presentkortet superfint och göra något roligt av det, låta fantasin leka lite! :) Det är ju trots allt brudparets önskan, pengar/presentkort.

• Snigel Bee

Tycker sj att det är ibland jobbigt att ge pengar men det är mer för att med en student budget så har man inte så mkt att ge oftast! Men jag ger ändå alltid det som personen önskar sig eller iallfall bidrar så att den personen kan köpa det den önskar sig. Samtidigt så känner jag att jag blir så glad när ja sj får pengar i present för då kan jag använda det till det ja behöver mest! Och oavsett summa så blir jag jätteglad!

Håller med dig om allt du skrev här!

lunagarden skrev 2010-07-31 08:34:09 följande:
    En reflektion - det här motståndet mot att ge pengar verkar, efter det jag har läst i en hel del inlägg på BT - inte bara i den här tråden (ibland feltolkar man text) verkar mest handla om ett osunt kontrollbehov hos gästen.Man vill inte ge pengar, för man saknar kontroll över vad mottagaren kommer att använda dem till.Själv ger jag med glädje, och har full tillit till att pengarna används på bästa sätt - på det sätt som mottagaren själv önskar Om min mottagares bil t.e.x skulle gå sönder och personen inte kunde använda pengarna till resa som det var tänkt, så skulle jag känna tacksamhet över att jag kunde hjälpa till att bidra till att denna persons bil blev lagad.En del säger att de vill ge en sak som brudparet kan minnas, men säg det brudpar som glömmer sin bröllopsfest eller sin bröllopsresa. De kommer för alltid med tacksamhet att minnas sina gäster som hjälpte dem att få uppleva detta.Pengar, presentkort, prylar - vad är skillnaden - glädjen är väl att ge, och då särskilt något som brudparet önskar sig

• sept2010

Vi har också fått en del blandade reaktioner då vi önskar oss bidrag till vår resa. Särskilt från föräldrarna som gnällt om hur "icke speciellt" det är att ge bort pengar...men vi har också förklarat att vi inte önskar oss presenter som människor ger bort för att dem tänker "men den här e ju jättefin, den skulle ju JAG kunna ha hemma på hyllan!" Förhoppningsvis inser gästerna att presenterna ska vara till brudparet och inte till dem själva lol

Vi har i alla fall gjort så här; lagt upp en bröllopshemsida med all info samt önskelista, där det står att vi önskar oss bidrg till resan + ett fåtal väl valda saker + presentkort till ex mio & nåt annat, som vi vet att vi kommer använda. Sen har vi bett att gästerna kontaktar en vald person för att berätta vad dem tänkt köpa (om present) för att undvika att vi får 45 tallrikar ex. Tyvärr tror jag inte att nån har gjort det..men vi hoppas he he

Sen blev m2bs familj ganska lättade över att vi önskade pengar för de bor i ett annat land och vill inte ta med något stort el dyrbart på flyget hit ändå :D

• MaybeBride09

Jag tycker faktiskt inte om att ge pengar för att det känns "dumt". därför brukar jag alltid gå ihop med någon och ge pengar. För då vet personen inte hur mycket jag lagt. Så gjorde vi nu senast när min syster fyllde år och önskade sig presentkort. Då vi gick ihop 3 pers på ett kort visste hon ju inte vem som gav hur mycket.

Men det finns ju olika sätt att lösa det på. göra en sparbössa där man ENBART lägger pengarna. Korten vid sidan av istället. Eller ha ett speciellt konto där man ber gästerna sätta in pengarna. Då vet ju brudparet inte vem som gett vad såvida dom inte skriver "från Svensson" i meddelanderutan.

• blikarlsson

Vi kommer att önska oss "ett bidrag till vårt kommande kök, gärna i form av penninggåva eller presentkort från IKEA". Vill vi då ha ingraverade ljusstakar? Nej. Vill vi ha massageolja och fotbad? Nej. Vi ÖNSKAR oss det vi skriver att vi önskar oss, INTE något annat. Att "av princip" inte ge brudparet det de önskar sig tycker jag personligen är fult, det är de och inte gästen som ska få gåvan. Sen om gästerna skänker 100:- eller 1000:-, det skiter jag högtidligt i, jag vet att de respekterat vår ÖNSKAN och det är det som räknas. Förlåt, nu blev det ilsket med fet text och allt, men kan inte få bort den.....

• blikarlsson

Jag fick visst bort den feta texten iaf.....

Svar på tråden Så jäkla less på folks principer