• Kerbaros

Så jäkla less på folks principer

Ber om ursäkt för längden på inlägget :P

Läser här på bröllopstorget ofta om folk som inte vill ge bort pengar i present fast detta är brudparets tydliga önskan eftersom de har som princip att inte göra det, eller ännu värre, "jag vill inte betala deras fest"

Om ett par håller i ett bröllop måste man då ha utrymme eller lust att ta emot en väldig massa presenter? Vi betalar för bröllopet utan några jätteproblem och vi kommer boka en resa som vi vill åka på för egna pengar. Men när det kommer till vad vi ösnkar oss i bröllopspresent önskar vi oss ett bidrag till resan antingen i form av pengar, eller presentkort hos resebyrån.

När jag då läser att folk tycker det är fult eller dumt så undrar jag vad det är som är fult? att vi redan har köpt de saker vi behöver till hemmet och inte har någon lust att slänga en massa saker för att få plats med de nya presenterna, eller att vi inte vill ha presenter liggandes i en låda i förrådet där det för övrigt redan ligger saker mellan golv och tak.

Varför utgår alla från at en önskan om bidrag till resa eller dylikt innebär att paret håller ett bröllop man inte har råd med.

Vad är det som är mest fult egentligen? Att inte kunna lyssna på brudparets önskan fast de bjuder dig på en underbar igsel och fest och mest troligen inte förväntar sig många kronor i present, eller att inte önska sig fler presenter? För ärligt talat, när man säger att inga presenter behövs över huvudtaget och ett alternativ inte ges, hur många struntar faktiskt i att ta med sig en present?

• Svar på tråden Så jäkla less på folks principer
  • Rufsas
    kikki kikki skrev 2010-07-30 11:09:05 följande:
    Vet inte.....det bottnar kanske i att jag inte vill att det ska gå till någe skräp.Min stora son bor hos sin pappa och i pappans släkt så är dom så lata så dom ger alltid bort pengar när min son fyller år.....och en gång frågade jag vad han hade fått av pappas släkt och då sa han....som vanligt pengar....så nu ska jag iväg och hyra film och köpa dricka och godis.visst han behövde väl pengar men det får han ju iaf varje månad och så.
    Förlåt, men det är väl inte samma sak alls? Att ge av lathet för att man inte orkar vara kreativ eller ge pengar för att någon speciellt har uttryckt det är ju faktiskt två helt olika saker.
  • kikki kikki

Det var ett exempel på att pengar kan gå till någe onyttigt.

Och min kompis som önskade sig pengar till resa när dom gifte sig (jag gav present) dom kom aldrig iväg på någon resa för deras bil gick sönder så dom tog pengarna till det istället.....och nu 2 år senare är dom skilda.

men som sagt så gör folk som dom vill men jag har min åsikt och klandrar ingen för deras åsikter.

• Astro
    kikki kikki skrev 2010-07-30 11:24:15 följande:
    Det var ett exempel på att pengar kan gå till någe onyttigt.Och min kompis som önskade sig pengar till resa när dom gifte sig (jag gav present) dom kom aldrig iväg på någon resa för deras bil gick sönder så dom tog pengarna till det istället.....och nu 2 år senare är dom skilda.men som sagt så gör folk som dom vill men jag har min åsikt och klandrar ingen för deras åsikter.
    Men hallå. Om bilen gick sönder får det väl ändå räknas som krissituation, det lär ju inte ha känts så himla kul för dem att behöva ta bröllopsresepengarna till det. Och att de nu är skilda, vad har det med något alls att göra????

• Rufsas
    kikki kikki skrev 2010-07-30 11:24:15 följande:
    Det var ett exempel på att pengar kan gå till någe onyttigt.Och min kompis som önskade sig pengar till resa när dom gifte sig (jag gav present) dom kom aldrig iväg på någon resa för deras bil gick sönder så dom tog pengarna till det istället.....och nu 2 år senare är dom skilda.men som sagt så gör folk som dom vill men jag har min åsikt och klandrar ingen för deras åsikter.
    Vad spelar det för roll vad brudparet gör med pengarna? Eller det är klart att man vill att det går till något kul, men det verkar ju lagom kul att du som gäst inte litar på att de gör vad de vill med pengarna.
  • kikki kikki

Astro skrev 2010-07-30 11:28:12 följande:
    Men hallå. Om bilen gick sönder får det väl ändå räknas som krissituation, det lär ju inte ha känts så himla kul för dem att behöva ta bröllopsresepengarna till det. Och att de nu är skilda, vad har det med något alls att göra????  

jo kanske för att bilen kostade en bråkdel av vad dom fått i pengar...men när dom väl börjat ta av pengarna så försvann dom snabbt till andra saker som typ en krogsväng och dyligt.

jag anser att om man önskar sig pengar till resa så är dom öronmärkta till just en resa.
    För jag tror inte gästerna hade gett dom pengar om dom skrivit att dom skulle gå till krogbesök och godis eller frisörbesök.

• Astro
    kikki kikki skrev 2010-07-30 11:35:09 följande:
      jo kanske för att bilen kostade en bråkdel av vad dom fått i pengar...men när dom väl börjat ta av pengarna så försvann dom snabbt till andra saker som typ en krogsväng och dyligt.jag anser att om man önskar sig pengar till resa så är dom öronmärkta till just en resa.För jag tror inte gästerna hade gett dom pengar om dom skrivit att dom skulle gå till krogbesök och godis eller frisörbesök.
    Tja, om man ger dem en sak de sedan säljer för att de inte uppskattar den så är väl inte det så roligt heller? Vad jag vill ha sagt med det är att du aldrig kan veta. De kanske ger vidare gåvan, säljer den, eller bara tar fram den när du är på besök. Och om de får pengar och de inte går till resan i slutändan, ja då är det deras val! Vi som önskar oss pengar gör det som ett alternativ för att vi inte vill ha för mycket prylar, inte för att lura av gästerna cash.
  • Rufsas

Samma stund som du ger pengar eller annat också för den delen är det en GÅVA. Det betyder att den byter ägare och då har du faktiskt inte rätt att bestämma vad de som fick gåvan ska göra med det.

• sisssi

kikki kikki Jag håller helt och fullt med dig! Jag tror att har man varit med om att pengarna som uppenbart var till en resa går till något helt annat så är det inte så himla kul.
    JAg brukar ofast ge present men även pengabidrag men det känns helt klart bättre att ge ett presentkort än att ge pengar.

• kikki kikki

Astro skrev 2010-07-30 11:38:08 följande:
    Tja, om man ger dem en sak de sedan säljer för att de inte uppskattar den så är väl inte det så roligt heller? Vad jag vill ha sagt med det är att du aldrig kan veta. De kanske ger vidare gåvan, säljer den, eller bara tar fram den när du är på besök. Och om de får pengar och de inte går till resan i slutändan, ja då är det deras val! Vi som önskar oss pengar gör det som ett alternativ för att vi inte vill ha för mycket prylar, inte för att lura av gästerna cash.

Och som jag skrivit tidigare så förstår jag att man inte vill ha en massa saker bli ståendes.....men jag anser att presentkort är bättre än rena pengar.

Det är min åsikt och jag begär inte att andra ska tycka som jag.

• sisssi

Rufsas skrev 2010-07-30 11:40:51 följande:
    Samma stund som du ger pengar eller annat också för den delen är det en GÅVA. Det betyder att den byter ägare och då har du faktiskt inte rätt att bestämma vad de som fick gåvan ska göra med det.

Ja, visst är det så MEN har man önskat bidrag till resa, jordfräs eller vad det nu är så är ju ändå meningen att mitt bidrag ska gå till juist det och inte något annat!

Svar på tråden Så jäkla less på folks principer