• Kerbaros

Så jäkla less på folks principer

Ber om ursäkt för längden på inlägget :P

Läser här på bröllopstorget ofta om folk som inte vill ge bort pengar i present fast detta är brudparets tydliga önskan eftersom de har som princip att inte göra det, eller ännu värre, "jag vill inte betala deras fest"

Om ett par håller i ett bröllop måste man då ha utrymme eller lust att ta emot en väldig massa presenter? Vi betalar för bröllopet utan några jätteproblem och vi kommer boka en resa som vi vill åka på för egna pengar. Men när det kommer till vad vi ösnkar oss i bröllopspresent önskar vi oss ett bidrag till resan antingen i form av pengar, eller presentkort hos resebyrån.

När jag då läser att folk tycker det är fult eller dumt så undrar jag vad det är som är fult? att vi redan har köpt de saker vi behöver till hemmet och inte har någon lust att slänga en massa saker för att få plats med de nya presenterna, eller att vi inte vill ha presenter liggandes i en låda i förrådet där det för övrigt redan ligger saker mellan golv och tak.

Varför utgår alla från at en önskan om bidrag till resa eller dylikt innebär att paret håller ett bröllop man inte har råd med.

Vad är det som är mest fult egentligen? Att inte kunna lyssna på brudparets önskan fast de bjuder dig på en underbar igsel och fest och mest troligen inte förväntar sig många kronor i present, eller att inte önska sig fler presenter? För ärligt talat, när man säger att inga presenter behövs över huvudtaget och ett alternativ inte ges, hur många struntar faktiskt i att ta med sig en present?

• Svar på tråden Så jäkla less på folks principer
  • källerudd

Håller med Ts (har bara läst ts) Vi ska börja bygga hus i höst och det är mycket utgifter och sen ska vi dessutom från en trea inreda ett helt hus. Vi önskade oss presentkort på EM o cheapy eller pengar...men vi fick en massa skålar och saker för att man ger inte pengar i bröllops present. Vi tyckte det var jätte tråkigt att folk lyssnade så pass dåligt, varför fråga oss vad vi önskar oss när vi ändå inte får det vi önskar oss...

Hoppas denna princip försvinner snart... Jag ger det som brudparet önskar sig, jag vill ju att de ska bli glada över presenten och inte tycka att det känns jobbigt.

• BlackWIngedAngel

Flotten skrev 2010-08-16 19:51:05 följande:
      Du läser dåligt ser jag, jag ger bort det folk önskar sig, däremot ger jag inte pengar i sedlar eller mynt. Skulle inte få för mig att ge SAKER folk inte vill ha.
    Men om folk önskar sig pengar så ger du ju inte vad de önskar sig.

Flotten skrev 2010-08-16 19:51:05 följande:
    Du har helt rätt att en gåva är en osjälviskt given present MEN det är inte det detta gäller. Här gnälls på folk att man inte får det man önskar sig osv.
    Exakt vad övriga har menat kan jag inte svara, men för mig har det absolut inte handlat om gnäll för att man inte får det man vill ha. Utan diskussioner kring dina inlägg gäller väl inte att du inte ger någon vad de önskar sig, utan snarare VARFÖR du inte ger dem vad de önskar sig. Du litar inte på att mottagaren använder pengarna som du tycker att de ska användas. Exemplet som någon skrev om med ljusstaken var bra tycker jag. För hade någon haft så mycket synpunkter på hur man ska använda en sak man får så hade folk tyckt att det var konstigt, men det är tydligen okej att ha det kring pengar, även om detta också är en gåva.
  • JustMeAndMyLove

Men vad får man önska sig då om man hatar skålar, bestick, finas fat etc?

Jag kommer önska mig pengar. Saker till resan etc,

Men för de som vägrar, ja då kan jag väl säga vad jag  behöver:

En kompressor, ett nytt gaffelverktyg storlek större, en större domkraft, grovdamsugare, momentnyckel...

Vem skulle ge sånt i bröllopspresent? :/

• Ezna
    Flotten skrev 2010-08-16 19:36:50 följande:
    Uppfattar jag dig rätt, DU får ha en åsikt men inte JAG? I mina inlägg så skriver jag alltid vad jag anser, aldrig vad jag tycker att någon annan skall tycka. Vi lever i ett fritt land och så länge någon ställer en fråga på ett forum så har vem som helst lov att svara, även om man inte säger det som frågeställaren önskat.
    Jag har läst igenom vad du skrivit och jag tycker mig se en röd tråd av bitterhet..
    Vad grundar sig den i, tror du?
    Att du inte ska gifta dig, att du bara är "nyfiken" här på bt?! Eller att du är kyrkvaktmästare, kan det ha med saken att göra!? Verkligen intesserad av att förstå hur du tänker, menar inte att vara på nåt vis dum!
    Kanske lite ironisk, men som sagt, inte dum med dig!

Jag förstår bara inte hur du ids lägga ner tid å energi på att skriva en massa om vad brudparen önskar sig å inte! De är ju ändå vi som brudpar som väljer det själva!! Eller hur?
    Jag tycker det är helt sjukt att man som gäst inte godkänner brudparets ÖNSKAN, och ger dem DET eller INGET alls!!

"Det är min rätt som givare att välja hur presenten skall se ut"=dina ord!

Säger bara HOPPA NER FRÅN DINA HÖGA HÄSTAR och välkommen till verkligheten!!

• zimimaria

Idag när många gifter sig så har man redan ett liv tillsammans. Man startar som sagt var inte på noll (flyttar direkt hemmifrån ihop med maken)
    Man har oftast skaffat sig ett hem där man har de saker typ vaser och skålar och porslin och sådant som man vill ha. Då vill man inte ha en udda skål bara för att någon har en princip. Då hamnar den på blocket, tradera eller i ett förråd och samlar damm.
    Att istället önska sig pengar, presentkort och få en upplevelse eller liknande kommer istället att minnas med stor uppskattning.

Bröllopet är en nystart på det nya livet och det finns inget mer irriterande än att behöva minnas det med en massa presenter som står oanvända och inte upptagna ur sina kartonger på vinden eller förrådet! Som man i vilt förtvivlan plockar fram när princip tanten eller farbrorn kommer på besök

Jag betalar gärna 100:- för att komma in genom porten på stadens krog. Så varför i hela friden skulle jag då inte kunna "betala" en slant för deras fest, middag, resa eller vad de nu vill göra för pengarna. För jag tror ju inte att det går till fiskbullar veckan därpå

Nä, hellre ger jag pengar som brudparet önskar sig än något de inte vill ha!

• JustMeAndMyLove
    zimimaria skrev 2010-08-16 22:42:23 följande:
    Idag när många gifter sig så har man redan ett liv tillsammans. Man startar som sagt var inte på noll (flyttar direkt hemmifrån ihop med maken) Man har oftast skaffat sig ett hem där man har de saker typ vaser och skålar och porslin och sådant som man vill ha. Då vill man inte ha en udda skål bara för att någon har en princip. Då hamnar den på blocket, tradera eller i ett förråd och samlar damm. Att istället önska sig pengar, presentkort och få en upplevelse eller liknande kommer istället att minnas med stor uppskattning. Bröllopet är en nystart på det nya livet och det finns inget mer irriterande än att behöva minnas det med en massa presenter som står oanvända och inte upptagna ur sina kartonger på vinden eller förrådet! Som man i vilt förtvivlan plockar fram när princip tanten eller farbrorn kommer på besök Jag betalar gärna 100:- för att komma in genom porten på stadens krog. Så varför i hela friden skulle jag då inte kunna "betala" en slant för deras fest, middag, resa eller vad de nu vill göra för pengarna. För jag tror ju inte att det går till fiskbullar veckan därpå Nä, hellre ger jag pengar som brudparet önskar sig än något de inte vill ha!

Hehe påminns plötsligt om mormors väggmattor. De är vackra som bara den, handvävda med bibliska bilder, det tar henne åratal att göra en och sen ger hon bort dem i present till släktingar, typ min mamma och mina syskon.

Nu har mormor flyttat från Island till Sverige, och då förstås till min hemstad där de flesta av mina syskon bor. Plötsligt har alla motvilligt mublerat om i desperata försök att få de där starkt färgade väggmattorna att matcha resten av inredningen.

Jag fick en förra julen, och jag gav mormor en kram och sa att det är ett otroligt hantverk, men jag kommer aldrig hänga upp den, den är för ful.

Mormor skrattade och sa att det var härligt med ärlighet och så frågade hon om jag ville ha något annat. Men jag sa att jag gärna tar matta så ja kan plåga mina egna barnbar med den och så tog vi ett glas vin till.

Så ibland funkar det att vara ärlig :D

• Marängtrollet

JustMeAndMyLove; vilken underbar mormor!! =)

• zimimaria

JustMeAndMyLove skrev 2010-08-17 17:39:31 följande:
    Hehe påminns plötsligt om mormors väggmattor. De är vackra som bara den, handvävda med bibliska bilder, det tar henne åratal att göra en och sen ger hon bort dem i present till släktingar, typ min mamma och mina syskon. Nu har mormor flyttat från Island till Sverige, och då förstås till min hemstad där de flesta av mina syskon bor. Plötsligt har alla motvilligt mublerat om i desperata försök att få de där starkt färgade väggmattorna att matcha resten av inredningen. Jag fick en förra julen, och jag gav mormor en kram och sa att det är ett otroligt hantverk, men jag kommer aldrig hänga upp den, den är för ful. Mormor skrattade och sa att det var härligt med ärlighet och så frågade hon om jag ville ha något annat. Men jag sa att jag gärna tar matta så ja kan plåga mina egna barnbar med den och så tog vi ett glas vin till. Så ibland funkar det att vara ärlig :D

Helt underbart!

• JustMeAndMyLove

Marängtrollet skrev 2010-08-17 18:11:26 följande:
    JustMeAndMyLove; vilken underbar mormor!! =)

Haha, ja hon är helt underbar! :)

• jensol
    Snigel Bee skrev 2010-08-10 10:20:18 följande:
    Har själv gett presentkort (i en affär där jag vet att det handlar ofta, eller någongstans där det har brett utbud) när jag inte vetat vad folk vill ha på födelsedagar så det ska slippa nåt de kanske inte hade velat ha. Annars har jag gett pengar eller om jag har vetat exakt vad de önskar sig så har jag gett det. Meningen är ju att man ska göra nån glad inte spela nån slags maktspel. Förstår inte riktigt ditt inlägg? Är du en sån som ger presentkort för att låsa fast summan till just en butik? Förstår inte detta maktkontroll över nåt som man faktiskt GER BORT.  
    Vad jag menade var att man ska inte ta för givet att man kan byta ut ett presentkort och få kontanter! Jag jobbar själv i en av våra största kedjor, och varken vi eller våra stora konkurrenter ger kontanter tillbaka. Byta mot annan vara eller ett tillgodokort är inga problem. Men att få kontanter tillbaka går INTE, det står på kvittot.  Det är det som är vitsen med presentkort att man "låser" dom till en viss butik. Man kan ju om man vill undvika det köpa ett presentkort som gäller i valfri butik i ett köpcentra. Sen finns det ju alltid undantag i vissa småbutiker men generellt så är det så att inga pengar i tillbaka!  Jag köper oxå presentkort som gåva eller så ger jag pengar om det är brudparets önskan. VAD brudparet sedan gör med pengarna är deras ensak tycker jag!

Jag och maken önskade oss pengar i bröllopspresent av den anledningen att vi kände att vi hade allt. INTE att vi skulle betala för bröllopet för det hade vi råd med. Vi önskade pengar till en bröllopsresa, vilket VI verkligen tycker ska bli ett minne för livet. För ärligt talat vem kommer ihåg vem som gav vilken glasskål? Vi tänkte göra nåt kul album och ge gästerna när vi kommer hem från resan. På så sätt ser ju de vad de bidragit med.

Svar på tråden Så jäkla less på folks principer