• Kerbaros

Så jäkla less på folks principer

Ber om ursäkt för längden på inlägget :P

Läser här på bröllopstorget ofta om folk som inte vill ge bort pengar i present fast detta är brudparets tydliga önskan eftersom de har som princip att inte göra det, eller ännu värre, "jag vill inte betala deras fest"

Om ett par håller i ett bröllop måste man då ha utrymme eller lust att ta emot en väldig massa presenter? Vi betalar för bröllopet utan några jätteproblem och vi kommer boka en resa som vi vill åka på för egna pengar. Men när det kommer till vad vi ösnkar oss i bröllopspresent önskar vi oss ett bidrag till resan antingen i form av pengar, eller presentkort hos resebyrån.

När jag då läser att folk tycker det är fult eller dumt så undrar jag vad det är som är fult? att vi redan har köpt de saker vi behöver till hemmet och inte har någon lust att slänga en massa saker för att få plats med de nya presenterna, eller att vi inte vill ha presenter liggandes i en låda i förrådet där det för övrigt redan ligger saker mellan golv och tak.

Varför utgår alla från at en önskan om bidrag till resa eller dylikt innebär att paret håller ett bröllop man inte har råd med.

Vad är det som är mest fult egentligen? Att inte kunna lyssna på brudparets önskan fast de bjuder dig på en underbar igsel och fest och mest troligen inte förväntar sig många kronor i present, eller att inte önska sig fler presenter? För ärligt talat, när man säger att inga presenter behövs över huvudtaget och ett alternativ inte ges, hur många struntar faktiskt i att ta med sig en present?

• Svar på tråden Så jäkla less på folks principer
  • Houdini

en annan sak jag inte förstår är om ni inte får pengar så får ni något fult som ska pressas in i ett skåp?

När jag gifte mig förra gången hade vi en önskelista och folk höll sig till den.

Precis som till jul och födelsedagar om man talar om vad man önskar sig så vet ju folk vad de ska köpa.

Så även om ni vill ha pengar förbred även en önskelista så de som inte vill ge pengar kan ge er något ni vill ha.
    Saker till resan tex. så slipper ni få den fula kristallskålen som tydligen är obligatorisk ;)

• Pullan88

Grejen är att jag bara fattar inte vad folk har emot att ge pengar?

Så man kan köpa saker man själv vill ha?

Om vi vänder på det:

Tänk om traditionen skulle vara att ge pengar, och helt plötsligt är brudparets högsta önskan att få saker istället.. Men usch så hemskt skulle ju alla tycka då!

Vi går mot nya tider nu.. Tycker ändå man ska till största del acceptera en önskan.. Men ger någon oss presenter får vi ju bli tacksamma, men det kommer ändå inte vara vår önskan, då kan man säga att vi blir hemskt mycket gladare för dom personerna vi får pengarna av..

Frågan är så här; Är folk skadeglada och vill ge något man inte vill ha för att dom inte vill ge en drömresa till brudparet? Vill dom att paret ska sitta hemma istället?

Vissta tycker faktiskt så... men men.. that's life! :)

• Houdini

Vi är flera som har försökt förklara varför vissa inte vill ge kontanter men du vägrar ju förstå och tar det nästan som en personlig förelämpning ju.

det finns folk som inte vill ge pengar bla för att dom vill inte bekosta folsk vanliga liv, betala andras räkningar osv Andra vill inte ge pengar för de har kanske inte råd med mer än en hundralapp och det kan kännas pinsamt att ge så lite, framför allt när man läser i vissa trådar att ger man under femhundra är man en snåljåp.

det finns en massa skäl till att man inte vill ge kontanter.
    Det finns vissa personer jag aldrig skulle ge kontanter för jag vet att de går rakt in i hushållskassan och den känner jag inte för att underhålla faktiskt.

• Aleta
    Houdini skrev 2010-08-31 16:09:41 följande:
    Vi är flera som har försökt förklara varför vissa inte vill ge kontanter men du vägrar ju förstå och tar det nästan som en personlig förelämpning ju.det finns folk som inte vill ge pengar bla för att dom vill inte bekosta folsk vanliga liv, betala andras räkningar osv Andra vill inte ge pengar för de har kanske inte råd med mer än en hundralapp och det kan kännas pinsamt att ge så lite, framför allt när man läser i vissa trådar att ger man under femhundra är man en snåljåp.det finns en massa skäl till att man inte vill ge kontanter.Det finns vissa personer jag aldrig skulle ge kontanter för jag vet att de går rakt in i hushållskassan och den känner jag inte för att underhålla faktiskt.
    Vad gör det om det går till hushållskassan om de behöver lite extra falukorv?
  • Nåvah

Ganska löjligt att säga att man inte vill ge pengar eftersom man "bara" har råd med en hundralapp och att det då skulle "synas" att man givit "så lite"...Det syns oftast även på gåvan om den är köpt för en hundralapp också...men det verkar många förbise...
    och har det någon betydelse EGENTLIGEN????

Man kan gå ihop flera personer/familjer/sällskap mm även när det gäller att ge "rena pengar", då syns det inte heller, om man nu är "rädd" att det ska synas.

Spelar det någon roll om man nu inte har möjlighet att ge mer? Det syns inte mer om man ger pengar än om man ger en gåva.

Man göra något kul av pengagåvan!

Det ska vara kul att gå på bröllop, såååå tråkigt med folk som håller på och tjafsar om pengagåva eller inte.

Det är inte JAG som ger bort presenten som ska känna glädje över gåvan, utan mottagaren och blir denne glad över att få en pengagåva ELLER en pryl så försöker jag fixa det.

JAG tyckte att det var urtrist att ge min mamma en plåttermos i julklapp förra året, MEN det var vad HON önskade sig....

• Ore
    Nåvah skrev 2010-08-31 16:24:25 följande:
    Ganska löjligt att säga att man inte vill ge pengar eftersom man "bara" har råd med en hundralapp och att det då skulle "synas" att man givit "så lite"...Det syns oftast även på gåvan om den är köpt för en hundralapp också...men det verkar många förbise...och har det någon betydelse EGENTLIGEN????Man kan gå ihop flera personer/familjer/sällskap mm även när det gäller att ge "rena pengar", då syns det inte heller, om man nu är "rädd" att det ska synas.Spelar det någon roll om man nu inte har möjlighet att ge mer? Det syns inte mer om man ger pengar än om man ger en gåva. Man göra något kul av pengagåvan!Det ska vara kul att gå på bröllop, såååå tråkigt med folk som håller på och tjafsar om pengagåva eller inte.Det är inte JAG som ger bort presenten som ska känna glädje över gåvan, utan mottagaren och blir denne glad över att få en pengagåva ELLER en pryl så försöker jag fixa det.JAG tyckte att det var urtrist att ge min mamma en plåttermos i julklapp förra året, MEN det var vad HON önskade sig....
    Fast jag tycker att jag ska ha glädje av att ge gåvan också. Oftast räcker det att veta att mottagaren blir glad. Men jag följer ändå mina "principer". När det t.ex. gäller presenter till barn så köper jag inte dataspel med våld i, inga pistoler, svärd eller liknande krigsleksaker. Och för att föräldrarna inte ska avsky mig så köper jag inga presenter som låter högt

På samma sätt så har jag mina principer när det gäller att ge andra saker, och i det ingår att inte ge pengar såvida inte brudparet har angett ett speciellt syfte med pengarna. Som jag också förväntar mig att de håller sig till!

Någon anmärkte på det jag skrev för någon sida sedan om att man skulle "tänka ut" något att önska sig... Jag ser inte problemet med det. Det var inget krystat över det, vi hade pratat om att vi behövde nya lakan, nya handdukar och litet mer porslin. Det var inget akut behov, så vi hade inte hunnit köpa det själva. Och porslin hade vi redan från början tänkt att det kunde vi önska oss vid tillfälle. Eftersom vi vet att vi har släktingar som ogärna ger pengar, så vänjer man sig vid det och kan "spara" grejer man vill ha men inte akut behöver till önskningar. Detta gör ju alltså att vi inte behöver köpa det själva, så indirekt så ger det ju oss mer pengar kvar i kassan - som vi kan göra annat med...

För övrigt så vet jag få personer med normal ekonomi som inte behöver köpa någonting alls till sitt hem, eller lägga ut några pengar på gemensamma aktiviteter, under överskådlig framtid. Saker som man istället kan önska sig, om man bara tänker litet på det.

• Flotten

Ja, jag är en anhängare av allt Ore skriver men jag blev verbalt avrättad och ansågs sitta på höga hästar när jag skrev vad JAG ansåg.  Det här är ett forum, inte en intresseklubb för inbördes beundran. Man får ha olika uppfattningar om saker och ting.

• Optimia

Jag måste erkänna att jag hör till den kategori gäster som helst ger en konkret present.

Vissa superkräsna vänner har man ju inget annat val än att ge pengar till, eftersom jag vet att de av princip slänger allt de inte köpt själva, oavsett om grejen är fin eller ej. 

Jag gillar att strosa omkring i affärer och fundera ut vad som skulle kunna passa mina vänner,  och oftast brukar jag hitta något som blir väldigt omtyckt. En önskelista med saker och upplevelser är en bra stomme att utgå från (och tacksamt för dem som inte känner paret så bra/inte orkar springa runt och leta efter presenten med stort P). 

Som flera andra redan skrivit; man kan önska sig presenter/pengar, men inte förvänta sig att få sina önskningar uppfyllda. 

Tycker det är lite trist att så många verkar tycka att om man inte ger kontanter (helst 1000 kr eller mer) så kommer man dragandes med en ful och billig present.

Både jag och min sambo har bott hemifrån i rätt många år nu, men jag skulle ändå kunna hitta på en lång lista med saker vi behöver/vill ha, men som ändå kan vänta ett tag, t.ex. nya bestick (som helst inte kommer från IKEA ), fler vinglas ur den serie vi samlar på (alltid bra att ha några extra, jag räknar med att några glas kommer att gå sönder med tiden), fporslin, ramar, champagne, lyxig choklad etc.

I min pappas släkt har de en tradition av att ge brudpar en komplett (fin)servis i present. Dvs. de köper inte bara 12 tallrikar, 12 kaffekoppar osv, utan det är mer eller mindre alla delar som ingår i serien. I.ofrs. är de ganska många som går ihop om presenten, men det är ändå roligt när man är hemma hos någon ur släkten och ser bröllopspresenten som någon fått för kanske 30 eller 40 år sedan användas.

• Nåvah

Ore skrev 2010-08-31 16:53:16 följande:

Fast jag tycker att jag ska ha glädje av att ge gåvan också. Oftast räcker det att veta att mottagaren blir glad. Men jag följer ändå mina "principer". När det t.ex. gäller presenter till barn så köper jag inte dataspel med våld i, inga pistoler, svärd eller liknande krigsleksaker. Och för att föräldrarna inte ska avsky mig så köper jag inga presenter som låter högt På samma sätt så har jag mina principer när det gäller att ge andra saker, och i det ingår att inte ge pengar såvida inte brudparet har angett ett speciellt syfte med pengarna. Som jag också förväntar mig att de håller sig till! Någon anmärkte på det jag skrev för någon sida sedan om att man skulle "tänka ut" något att önska sig... Jag ser inte problemet med det. Det var inget krystat över det, vi hade pratat om att vi behövde nya lakan, nya handdukar och litet mer porslin. Det var inget akut behov, så vi hade inte hunnit köpa det själva. Och porslin hade vi redan från början tänkt att det kunde vi önska oss vid tillfälle. Eftersom vi vet att vi har släktingar som ogärna ger pengar, så vänjer man sig vid det och kan "spara" grejer man vill ha men inte akut behöver till önskningar. Detta gör ju alltså att vi inte behöver köpa det själva, så indirekt så ger det ju oss mer pengar kvar i kassan - som vi kan göra annat med... För övrigt så vet jag få personer med normal ekonomi som inte behöver köpa någonting alls till sitt hem, eller lägga ut några pengar på gemensamma aktiviteter, under överskådlig framtid. Saker som man istället kan önska sig, om man bara tänker litet på det.

Jag har inget emot att ge en present (sak, pryl etc) om jag vet att den kommer uppskattas. MEN om den tänkta mottagaren önskar sig pengar, då går jag inte runt och letar efter något som de "borde" gilla eller om jag TROR att de kommer gilla gåvan. Bara för att jag inte skulle känna mig "bekvämare" med att ge en pryl istället för pengar.

Jag har inget emot att ge en present (sak, pryl etc) om jag vet att den kommer uppskattas. MEN om den tänkta mottagaren önskar sig pengar, då går jag inte runt och letar efter något som de "borde" gilla eller om jag TROR att de kommer gilla gåvan. Bara för att jag inte skulle känna mig "bekvämare" med att ge en pryl istället för pengar.

VET jag att gåvan (vare sig det är pengar eller en sak) är önskad då känner JAG en glädje i att överlämna pengar eller saken. Även om det inte är det som egentligen räknas. Jag ger aldrig mer än vad jag har råd med.

Jag skrev aldrig att jag INTE ger prylar OM jag vet att det önskas! Tycker bara det är löjligt att inte kunna kunna ge en pengagåva OM det är det som ÖNSKAS!

• summer2011

På våra bröllop (assyriska) så ger vi alltid pengar, aldrig presenter. Så det är skit bra för som du säger, oftast har man ju köpt allt man vill ha i sitt hem!

Svar på tråden Så jäkla less på folks principer