• Kerbaros

Så jäkla less på folks principer

Ber om ursäkt för längden på inlägget :P

Läser här på bröllopstorget ofta om folk som inte vill ge bort pengar i present fast detta är brudparets tydliga önskan eftersom de har som princip att inte göra det, eller ännu värre, "jag vill inte betala deras fest"

Om ett par håller i ett bröllop måste man då ha utrymme eller lust att ta emot en väldig massa presenter? Vi betalar för bröllopet utan några jätteproblem och vi kommer boka en resa som vi vill åka på för egna pengar. Men när det kommer till vad vi ösnkar oss i bröllopspresent önskar vi oss ett bidrag till resan antingen i form av pengar, eller presentkort hos resebyrån.

När jag då läser att folk tycker det är fult eller dumt så undrar jag vad det är som är fult? att vi redan har köpt de saker vi behöver till hemmet och inte har någon lust att slänga en massa saker för att få plats med de nya presenterna, eller att vi inte vill ha presenter liggandes i en låda i förrådet där det för övrigt redan ligger saker mellan golv och tak.

Varför utgår alla från at en önskan om bidrag till resa eller dylikt innebär att paret håller ett bröllop man inte har råd med.

Vad är det som är mest fult egentligen? Att inte kunna lyssna på brudparets önskan fast de bjuder dig på en underbar igsel och fest och mest troligen inte förväntar sig många kronor i present, eller att inte önska sig fler presenter? För ärligt talat, när man säger att inga presenter behövs över huvudtaget och ett alternativ inte ges, hur många struntar faktiskt i att ta med sig en present?

• Svar på tråden Så jäkla less på folks principer
  • 0Maria0

Jag gillar inte att ge bort rena pengar och har undvikit det när vi varit på fest (senast en 30-årsfest) - vi kommer inte heller att önska oss pengar på vårt bröllop; däremot presentkort på Resia.

Jag vill inte ge bort något som personerna säger ska vara till deras bröllopsresa och så slutar det med att de köper blöjor och pizza för pengarna... Jag vill känna att min gåva faktiskt har bidragit till något - på festen ovan så var pengarna till att finansiera festen och till att anlägga trädgård - det blev presenkort på Plantagen istället och nu kan jag säga att vårt bidrag hjälpte dem med deras trädgård - med största säkerhet i alla fall.

När det gäller vårt önskemål så känner jag lite "skyldighet", fast på ett positivt sätt, att kunna säga - ja, ert bidrag hjälpte oss att få en underbar bröllopsresa, något som kommer att vara ett minne för livet. Tack! Och jag vill att det ska kännas för gästerna att deras pengar inte gick till vår dränering eller något annat tråkigt... En bröllopspresent är ju något man faktiskt pratar om flera år senare - i våra föräldrars generationer finns det ju många som kan säga att "ja, den servisen fick vi i bröllopspresent!" och samma sak vill jag kunna säga - den underbara resan fick vi i bröllopspresent; inte dräneringen av huset eller yoghurt och musli i några veckor...

• Flotten

0Maria0 skrev 2010-08-11 21:08:16 följande:
    Jag gillar inte att ge bort rena pengar och har undvikit det när vi varit på fest (senast en 30-årsfest) - vi kommer inte heller att önska oss pengar på vårt bröllop; däremot presentkort på Resia. Jag vill inte ge bort något som personerna säger ska vara till deras bröllopsresa och så slutar det med att de köper blöjor och pizza för pengarna... Jag vill känna att min gåva faktiskt har bidragit till något - på festen ovan så var pengarna till att finansiera festen och till att anlägga trädgård - det blev presenkort på Plantagen istället och nu kan jag säga att vårt bidrag hjälpte dem med deras trädgård - med största säkerhet i alla fall. När det gäller vårt önskemål så känner jag lite "skyldighet", fast på ett positivt sätt, att kunna säga - ja, ert bidrag hjälpte oss att få en underbar bröllopsresa, något som kommer att vara ett minne för livet. Tack! Och jag vill att det ska kännas för gästerna att deras pengar inte gick till vår dränering eller något annat tråkigt... En bröllopspresent är ju något man faktiskt pratar om flera år senare - i våra föräldrars generationer finns det ju många som kan säga att "ja, den servisen fick vi i bröllopspresent!" och samma sak vill jag kunna säga - den underbara resan fick vi i bröllopspresent; inte dräneringen av huset eller yoghurt och musli i några veckor...

Jag gillar detta !

• Willowfield

Jag är hellre utan gåva än låter givaren avgöra vad jag skall göra med den. vare sig det är pengar eller saker..

lika lite skulle jag tycka, tänka eller undra vad de som fått en gåva av mig gör/gjort med den. 

i största mån, om man kan ger man det som önskas, i alla fall om man ger med hjärtat och inte med hjärnan och sitt eget ego...

• MissWildcat
    BlackWIngedAngel skrev 2010-08-10 19:39:00 följande:
    Ja, men det är det jag inte kan förstå. Visst, pengarna kanske försvinner på annat än vad de var tänkta till, om det uppstår ett läge där de behövs mer än resan. Jag hade tyckt att det var värre om brudparet inte använde pengarna om de verkligen behövdes till något annat. Att åka på semester med obetalda räkningar är ju inte särskilt ansvarsfullt. Och hur är det värre att ge pengar, även om de skulle gå till räkningar än att ge en prydnadssak som bara står, eller kanske rentav hamnar i en låda.? Visst, prydnadssaken försvinner inte, men man har ju ändå ingen glädje av den om man inte tycker om den typen av saker.
    Jo prydnads saken försvinner,iallafall hos oss.Vi har sagt att vi vill ha pengar eller resecheckar...får vi vaser och prydnads grejor kommer vi kanske spara det i någon månad sen åker det på loppis.Vi HATAR prydnads saker,vaser skålar och skit.Vi har vad vi behöver i hushållsgrejor och vill inte ha mer.
    Man samlar på sig tillräckligt med skit ändå,sen ska man bara dra runt på det i en massa lådor om man sen ska flytta.
    Nä det är inte fult att ge bort pengar.Vi var på bröllop i maj och brudparet önskade sig pengar,och vilken lättnad det var.Då kunde man koncentrera sig på att hitta ett fint kort och slapp ångesten över att hitta en present.
    Go money go!!!
  • Flotten

Jag är inte en prylälskare heller MEN i min värld önskar man sig presenter, det går inte att begära saker. Och man kan absolut inte förutsätta att man skall ha presenter även om de flesta av oss inte går bort utan en gåva.
    Om en önskan låter så här" vi önskar oss pengar till en resa" då fixar jag pengar till en resa MEN inte pengar i ett kuvert utan kanske ett present kort på forex eller liknande. Det är min rätt som givare att välja hur presenten skall se ut - precis som att mottagaren har rätt att formulera sin önskan som den vill.
    Tack och lov för våra vänner som alltid går samman och köper/fixar fina,fiffiga o påhittiga gåvor.( har aldrig i hela mitt liv fått en porslinsfigur )

• FruEriksson2011

Jag fattar inte heller varför man inte kan ge pengar om det e så att det e det dom önskar sig! Vad ska dom med massa saker till som de inte önskar sig, bara för att deras gäster inte vill ge dem det de önskar! E bara idioti tycker jag. Jag har varit på bröllop där de velat ha pengar & de flesta gav faktiskt det, medans andra köpte pressentkort på ställen de önskat sig. tycker man ska ge de som de önskar sig, är väl deras dag o va de gör med pengarna eller pressenterna e väl deras ensak???

• MariaEson

Ojojoj. Jag har tagit upp detta i en annan tråd "inbjudan".

Om man som jag är föräldrarlös sedan 20 år tillbaks, lever på sambons pengar samt studiestöd, då kanske man inte har rätt att gifta sig då? Bröllop är bara för rika?

Det är inte viktig för oss med en stor fest, det är viktigt för våra vänner. Vi har tagit tempen på vännernas åsikt och de tycker, att det lilla belopp vi utgår ifrån att folk ska skänka (200 kr/p) är löjligt lite pengar. Ingen tycker det är konstigt att vi hellre tar emot bidrag till fest och bröllopsresa.
    Om någon skulle ta illa upp så får man ju faktiskt tacka nej till inbjudan:).

• Flotten

MariaEson skrev 2010-08-16 10:58:47 följande:
    Ojojoj. Jag har tagit upp detta i en annan tråd "inbjudan".Om man som jag är föräldrarlös sedan 20 år tillbaks, lever på sambons pengar samt studiestöd, då kanske man inte har rätt att gifta sig då? Bröllop är bara för rika?Det är inte viktig för oss med en stor fest, det är viktigt för våra vänner. Vi har tagit tempen på vännernas åsikt och de tycker, att det lilla belopp vi utgår ifrån att folk ska skänka (200 kr/p) är löjligt lite pengar. Ingen tycker det är konstigt att vi hellre tar emot bidrag till fest och bröllopsresa. Om någon skulle ta illa upp så får man ju faktiskt tacka nej till inbjudan:).

Jag skrev om presenter, inte kuvertavgifter i mitt förra inlägg. För du har väl ändå inte ÖNSKAT present för 200:-/pers????????????

Jag rättar munnen efter matsäcken, har jag bara lite pengar så blir det ett litet kalas, skulle inte falla mig in att BJUDA på bröllop och sedan ta inträde i form av kuvertavgift.
    Tro mig, jag hör till den skaran som haft det knapert ekonomiskt så jag vet vad jag talar om.

• Rufsas

Den här tråden börjar ju balla ur helt nu...

Kan vi inte bara enas om att det handlar om ömsesidig respekt. Som gäst får man respektera vad brudparet önskar sig och som brudpar får man respektera om någon person ABSOLUT inte vill ge pengar. Då kan den personen ge ett presentkort eller liknande istället. Något jag däremot inte gillar alls är de röster som hörts här om att man som gäst vill bestämma vad gästerna ska göra med presenten. Snacka om överförmynderi och att sätta sig på höga hästar.

• FruEriksson2011

Rufsas skrev 2010-08-16 12:29:02 följande:
    Den här tråden börjar ju balla ur helt nu... Kan vi inte bara enas om att det handlar om ömsesidig respekt. Som gäst får man respektera vad brudparet önskar sig och som brudpar får man respektera om någon person ABSOLUT inte vill ge pengar. Då kan den personen ge ett presentkort eller liknande istället. Något jag däremot inte gillar alls är de röster som hörts här om att man som gäst vill bestämma vad gästerna ska göra med presenten. Snacka om överförmynderi och att sätta sig på höga hästar.

Precis, är ju brudparet som bestämmer helt själva va de vill göra med allt de får..

Ja precis, vill man inte ge pengar kan man ge presentkort, där brudparet vill ha presentkort från.. :) Kul o få massa saker man inte vill ha eller behöver, bara för att någon inte vill ge pengar/presentkort...

Vi kommer inte önska oss något, vi vill inte ha något alls :D

Svar på tråden Så jäkla less på folks principer