• Kerbaros

Så jäkla less på folks principer

Ber om ursäkt för längden på inlägget :P

Läser här på bröllopstorget ofta om folk som inte vill ge bort pengar i present fast detta är brudparets tydliga önskan eftersom de har som princip att inte göra det, eller ännu värre, "jag vill inte betala deras fest"

Om ett par håller i ett bröllop måste man då ha utrymme eller lust att ta emot en väldig massa presenter? Vi betalar för bröllopet utan några jätteproblem och vi kommer boka en resa som vi vill åka på för egna pengar. Men när det kommer till vad vi ösnkar oss i bröllopspresent önskar vi oss ett bidrag till resan antingen i form av pengar, eller presentkort hos resebyrån.

När jag då läser att folk tycker det är fult eller dumt så undrar jag vad det är som är fult? att vi redan har köpt de saker vi behöver till hemmet och inte har någon lust att slänga en massa saker för att få plats med de nya presenterna, eller att vi inte vill ha presenter liggandes i en låda i förrådet där det för övrigt redan ligger saker mellan golv och tak.

Varför utgår alla från at en önskan om bidrag till resa eller dylikt innebär att paret håller ett bröllop man inte har råd med.

Vad är det som är mest fult egentligen? Att inte kunna lyssna på brudparets önskan fast de bjuder dig på en underbar igsel och fest och mest troligen inte förväntar sig många kronor i present, eller att inte önska sig fler presenter? För ärligt talat, när man säger att inga presenter behövs över huvudtaget och ett alternativ inte ges, hur många struntar faktiskt i att ta med sig en present?

• Svar på tråden Så jäkla less på folks principer
  • Flotten

En gåva är en gåva - så rätt uttryckt. Därför kan jag ge precis vad jag vill, när jag vill och hur jag vill. Jag följer gärna önskemål men ibland av olika skäl ger jag något annat, anledningen till detta skriver jag inte på mottagarens näsa utan det behåller jag för mig själv. Om någon tycker det är uppåt väggarna, varsegoda.

• Rufsas

@Flotten

Fast indirekt skriver du ju på folks näsa. Brudparet/värdparte kommer ju kanske undra varför just du väljer att inte följa deras önskan. Speciellt när det handlar om att ge bidrag til bröllopsresan. Var i ligger svårigheten i det?

• Wicsen

handlar det inte om etikett att ge presenter när man blir bortbjuden? att det alltså anses lite oartigt att inte ge något för då kommer man bara dit som gäst och får utan att bjuda tillbaka på något sätt? utifrån det tycker jag det känns fel att brudparet minsann ska vara så himla tacksamma för vad som helst, som om det var mottagandet av presenerna som har företräde. lite jantelag.

• Willowfield

Förr i tiden, kanske ej så mycket bland borgare och adel, (men även där) hade faktiskt alltid gästerna med sig förtäring samt dryck till ett bröllop, just för att underlätta för brudparet och dess föräldrar...Alltså en svensk tradition...så jag undrar vari ligger skillnaden om man idag istället önskar sig pengar? 

Valutan förr var många gånger mat och dryck i olika skepnader... idag omvandlat till ren valuta= pengar...

• sept2010

Precis som du säger Willowfield, skillnaden är minimal. Idag är det ju vanligare att brudparet själva står för största delen av kalaset, vilket är rätt tungt kan jag säga, jag o min m2b står för ALLT själva, får inte bidrag med en endaste krona. Tack o lov har vi råd annars hade vi antagligen valt att ha ett bröllop utan gäster..he he Men poängen är väl att det i detta fallet är skönt att få ett bidrag till att göra bröllopsresan extra mysig :D

• BlackWIngedAngel
    Flotten skrev 2010-08-10 12:42:26 följande:
    En gåva är en gåva - så rätt uttryckt. Därför kan jag ge precis vad jag vill, när jag vill och hur jag vill. Jag följer gärna önskemål men ibland av olika skäl ger jag något annat, anledningen till detta skriver jag inte på mottagarens näsa utan det behåller jag för mig själv. Om någon tycker det är uppåt väggarna, varsegoda.
    Jag tycker inte att det spelar någon roll att du inte talar om för brudparet varför du inte ger dem vad de önskar sig. Det faktum att du tycker att dessa vuxna människor inte själva är kapabla att bedöma vad som är viktigt för dem, utan att du gör det åt dem, känns som en ganska dålig attityd gentemot vänner. 

Utifrån perspektivet att gåvan är beroende av hur väl mottagaren förvaltar den så borde man kanske vänta ett par år med att ge dem presenter alls? Så att man är säker på att relationen håller. Om det blir skilsmässa så kommer ju inga presenter att användas till det de var tänkta till längre.

• BlackWIngedAngel

Dessutom, ett ekonomiskt bidrag till ett kök som man använder i två år är väl fortfarande bättre än en present som man inte har någon användning för alls?

• Flotten

sept2010 skrev 2010-08-10 13:43:49 följande:
    Precis som du säger Willowfield, skillnaden är minimal. Idag är det ju vanligare att brudparet själva står för största delen av kalaset, vilket är rätt tungt kan jag säga, jag o min m2b står för ALLT själva, får inte bidrag med en endaste krona. Tack o lov har vi råd annars hade vi antagligen valt att ha ett bröllop utan gäster..he he Men poängen är väl att det i detta fallet är skönt att få ett bidrag till att göra bröllopsresan extra mysig :D

Det jag läser här är "våra gäster hoppar när vi säger hoppa, detta gör dom därför att vi har betalt hela kalaset själv" hoppas att jag misstolkar det men tror inte det. Hu

• Snigel Bee

Väldigt konstig tolkning av det som skrev! Så tolkade jag inte det alls!

Flotten skrev 2010-08-10 13:55:28 följande:
      Det jag läser här är "våra gäster hoppar när vi säger hoppa, detta gör dom därför att vi har betalt hela kalaset själv" hoppas att jag misstolkar det men tror inte det. Hu

• BlackWIngedAngel
    Snigel Bee skrev 2010-08-10 14:00:31 följande:
    Väldigt konstig tolkning av det som skrev! Så tolkade jag inte det alls!  
    Håller med dig. Förstod inte alls vad den tolkningen hade med inlägget att göra. Vad jag kan läsa är att när alltihop är över har man spenderat ganska mycket pengar och då är väl det just det som saknas lite mer än annat när man ska ut och resa. Därför är det kanske det man önskar sig mest. Det inlägget nämnde ju inte ens om hur man kände för folk som köpte andra saker. Jag tolkar det snarare som en förklaring till varför man önskar sig pengar.
Svar på tråden Så jäkla less på folks principer