• MSW

Livets toppar och dalar

I den här tråden har det "tjötats" en hel del genom åren (planeringen för nästa sommars femårsjubileum har redan påbörjats), allt eftersom har den gått från att vara en "hur vet man att man är gravid"-tråd till att bli en vänskapstråd!

Här avhandlas allt som rör barn/familj, resor, internet shopping, tråddejter, husdjur, god mat/bak och allt annat man kan tänka sig! Och vi både gläds och gråter med varandra!

Trots att vi är utspridda över hela Sverige (mer eller mindre) så blir det en hel del olika tråddejter i olika konstellationer!

Tempot är för det mesta högt och det kan nog vara lite svårt att hinna med/komma in i tråden, men vi välkomnar alla, men vill då gärna ha en någorlunda presentation, typ var man bor, var i barnkarusellen man befinner sig, skostorlek och vilken favorit choklad man har och vad mer man kan tänkas vilja dela med sig av!

Då kör vi!!

Förra tråden finns här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3733191.html

• Svar på tråden Livets toppar och dalar
  • BrudSommar2006

Det verkar i vart fall vara själva kaninen han är allergisk mot för han hållit på mycket med hö tidigare hos sin farfar. Å andra sidan så verkar han ha blivit pollenallergiker på äldre dar så vad vet jag.

• BrudSommar2006

AM, ja jag tror att jag får vara glad att han klarar katterna. Enligt maken är kaniner det mest allergiframkallande husdjur man kan ha. Det är tom så att jag börjar tycka att det luktar om honom nu när maken tjatat så mycket om det...

• fru AM

BS: Konstigt, jag blev allergisk mot katt när jag var 6 år (vi hade en som tyvärr fick avlivas), sedan blev jag även allergisk mot hund när jag var 10. Men vi hade marsvin och skaffade kanin när jag var 8-10 år - det gick hur bra som helst. En dvärgkanin som vi had einomhus (såklart) och som var överallt i våningen. Honom blev jag aldrig allergisk mot, men bara mer och mer mot katter och hundar (när jag nu träffade såna).

• fru AM

Det kanske är som du säger: höet och allt runt kaninen?

• Klockarbol

AM -

BS - Häst, kanin och katt hör väl till de mest allergiframkallande djuren om jag minns rätt.
    Sen finns det raser av alla 3 djurslagen som är mer eller mindre allergivänliga dock ej helt allergifria.
    Ett sätt skulle kunna vara att bada ninen - var bara jättenoga så att den inte sitter i drag innan den är helt torr!!!

Beroende på hur kallt ni har och vad det är för slags kanin så skulle det fortfarande vara möjligt att flytta ut honom igen. Ge massor med hö i buren och se till att det inte kommer åt att blåsa in i buren.
    Kaniner är inte speciellt köldkänsliga däremot bör fukt och drag undvikas!

Vi har alltid haft alla våra kaniner utomhus året runt. Vattenflaska på sommarhalvåret och metallskål (så att man kan knacka ur is utan att förstöra skålen) på vintern. På vintern ger vi ljummet/varmt vatten 1 gång om dagen 2-3 gånger om vi har haft hona med ungar.

Lycka till

• muggles
    porchez skrev 2010-10-18 20:55:09 följande:
    tooodelliooooo i tråden! hur mås det här då?? Tack Nenne för namnet och förklaringen! Jätte fint! I like it! BS - förlåt men jag skrattar gott åt din berättelse (och åt dina rosa mysbyxor med blommor) du är för härlig och berättar allt så roligt Granngården - tjejen från landet säger inget mer hmm eller ni har ju sagt det själva 08-or. Hur är det med tjejerna från andra sidan landet i den andra stora staden? Har ni varit i en Granngården butik? eller iaf. hört talas om den?? Moa är ju bara för söt! Muggles - har du fått det där brödrecepter från en bok som heter nånting om oliver och timjan? tycker jag känner igen det... och som vanligt kommer jag bara ihåg att kommentera det som står på den senaste sidan. Men jag vinkar till er som skrivit längre bak i tråden *vink vink* *släng kyssar* Ja det jag kommer ihåg är att ni pratat om känslan av att ha barn på dagis, och av naturliga skäl har jag inget att inlägga där Vad gör jag i den här tråden egentligen??! tur att ni pratar om annat också, så som spensalva!
    Jadå jag har varit på Granngården faktiskt - i den värmländska hålan där maken kommer ifrån Här i Götet tror jag inte det finns ngn sådan butik???

Och ja jag tror att det är den boken. Kommer inte ihåg nu vad den heter men det är ett bröd på framsidan som ser sådär knaprigt gott ut Porchez, lova att inte lämna tråden, här behövs annat än amnings- och sömndiskussioner!

PB: avlånga sockerkaksformar typ. Det stod så i receptet. Tror att degen är lite lös för att bara läggas på en bakplåt(?). Vi hade bara en alu-form så vi tog även en ugnsform (porslin) av ugn rätt storlek, funkade lika bra.

• muggles
    start september skrev 2010-10-18 21:35:02 följande:
    Någon som tips på webshop för lite roligare klänningar? Vi undviker ju helst rosa här och utbudet är då skralt, både för vardagsklänningar som hon vill ha på dagis och för fest. Villervalla har jag kollat och köpt lite, men mer?
    Me&I? De har ju en webshop (men då tror jag de endast säljer förra årets kollektion). De har ju också unisex; köpte en fin turkos velourklänning, en svart med mönster i olika färger och ytterligare en med söta monster på. Moa passar bäst i lite starkare färger. Gulligt med namnfunderingarna! (Känner igen det...)
  • muggles

Nenne: blod och fågel inne - BLÄ!

BS: som jag har hört är det bara bra att barnen blir utsatta för päls som små, då utvecklar de oftast inte allergi, det verkar vara de nyaste rönen iaf. Är det inte ofta kvalster i pälsen som orsakar den allergiska reaktionen? Räcker det med tvätt då?

• Fru E

*Sticker ut näsan nu när vår deadline på jobbet är över*

PB-jag brukar använda vanliga stora avlånga sockerkaksformar eller mindre när jag bakar bröd. De brukar få sån fin form då

Nenne-har nog inte svarat dig men om vi får som vi vill så gör de AH på vår lilla eskimå idag men som jag förstod det så var det inte så vanligt att göra det på dem när de varit frysta för då var skalet redan lite uppmjukat. Men vi sa det både till läkaren och sköterskan så hon skulle säga till läkaren med.

Granngården har massor av bra saker men helosan går även att köpa på apoteket eller Öb .

Svar på tråden Livets toppar och dalar