• MSW

Livets toppar och dalar

I den här tråden har det "tjötats" en hel del genom åren (planeringen för nästa sommars femårsjubileum har redan påbörjats), allt eftersom har den gått från att vara en "hur vet man att man är gravid"-tråd till att bli en vänskapstråd!

Här avhandlas allt som rör barn/familj, resor, internet shopping, tråddejter, husdjur, god mat/bak och allt annat man kan tänka sig! Och vi både gläds och gråter med varandra!

Trots att vi är utspridda över hela Sverige (mer eller mindre) så blir det en hel del olika tråddejter i olika konstellationer!

Tempot är för det mesta högt och det kan nog vara lite svårt att hinna med/komma in i tråden, men vi välkomnar alla, men vill då gärna ha en någorlunda presentation, typ var man bor, var i barnkarusellen man befinner sig, skostorlek och vilken favorit choklad man har och vad mer man kan tänkas vilja dela med sig av!

Då kör vi!!

Förra tråden finns här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3733191.html

• Svar på tråden Livets toppar och dalar
  • Lapinette

mugglan - här kommer receptet:

Räkna med 3, 4 plommon per person. Skölj, dela på mitten och ta ur kärnorna

Lägg upp på bakplåtspapper med snittytan uppåt.
    Pensla över flytande honung (ganska generöst, plommon kan vara lite sura), strö över vaniljsocker och färska myntablad. Klicka över 100 gram smör, skuret i små bitar.
    Baka i ugnen tills huvudrätten är uppäten, men minst en halvtimme, gärna en hel. På mellanvärme.

Servera med vaniljglass, och glöm inte att ta vara på såsen, den blir helt fantastisk!

Om jag lägger till mina egna kommentarer: så tog jag de plommon vi hade hemma och det var bara en 4-5 stycken för oss två och det kändes alldeles lagom. Sen använde jag inte bakplåtspapper och det funkade finemang utan ... enklare att få upp all såsen. Och till sist så skar jag smala skivor av smöret och la på plommen (inte bitar och inte så mycket som 50 gr för oss två). Satte ugnen på 180 grader och lät dem stanna där i 1 timme. Det blev supergott!

• Tinga

Telis skrev 2010-10-18 10:46:55 följande:
    muggles, du är säkert inte ensam (fråga Vickan ) men själv har jag stor ångest över att lämna Televinken mer än ett par timmar. Jag tror inte att han skulle lida av det för fem öre men JAG - urk, jag skulle lida. Jag hatar tanken på att han ska gå på dagis och att jag bara ska få se honom ett par timmar varje kväll. För mig känns det helt sjukt att dagispersonalen ska få träffa mitt barn mer än jag själv.

Jag kände sjäv väldigt mycket ångest över att behöva ha Piff & Puff på dagis, just pga att man själv träffar sina barn så lite och dagispersonalen träffar dem mycket mer. Men jag måste säga att jag har ändrat mig. När jag efter ett par dagars inskolning såg hur bra Piff & Puff trivdes på dagis och hur personalen har tid att verkligen vara med barnen försvann min ångest direkt. Nu tycker jag att det är jättebra att de kan vara på dagis och få syssla med sådant de tycker är kul, och så kan jag vara på jobbet och syssla med det jag tycker är kul. Fast i en ideal värld hade jag nog jobbat lite mindre och varit lite mer med mina barn, men eftersom vi inte lever i en ideal värld (läs: Piff & Puff matkrånglar) är det den bästa lösningen så som vi har det nu.

• Tinga

Telis skrev 2010-10-18 10:46:55 följande:
    Tinga, själv undrar jag hur mycket latare än Tinga man kan bli. Rätt mycket verkar det som.

• Tinga

Ore skrev 2010-10-18 10:47:59 följande:
    På avdelning husfix så ägnade jag mig litet åt sådant igår, jag och pappa fixade med köksinredningen. (Läs: Jag bestämde och var hantlangare, pappa fixade...). Det jobbiga när pappa hjälper till är hans vokabulär och attityd ibland... Jag vet att han föredrar att jobba med riktigt trä, och att ramperna ovanför överskåpen som är faner på mdf, var litet besvärliga. Men jag höll på att bli riktigt ledsen över all galla han öste över "skitköket" som jag köpt. Fast sedan bestämde jag mig för att inte bry mig... Insåg också att jag borde tala om för pappa att jag inte uppskattar att han säger så, ska försöka göra det om det blir tillfälle..  

Vilken krångelpappa du verkar ha! Det låter som att han jämt måste säga sitt hjärtas mening i alla lägen (refererar till vad du berättat tidigare också), och det är ju uppenbarligen inte alltid det bästa. Det är ju schysst att han vill hjälpa till, men verkar behöva lite träning i vad som är lämpligt att säga/inte säga. Kram!

• Telis

Tinga, jo men jag tror nog att Televinken kommer att trivas utmärkt på dagis och få en massa stimulans som inte jag kan ge honom. Och jag kommer säkert också må bra av att jobba och träffa vuxna människor och använda hjärnan igen. Men jag kommer definitivt må dåligt av att inte få träffa honom mer än ett par timmar på kvällen. Jag förstår fördelarna med jobb+dagis och vi väljer ju frivilligt att sätta honom på dagis men det utesluter ju inte att det kommer att kännas som att man dör en smula när man lämnar bort honom. För MIN egen del alltså, inte för hans.

• Lapinette

Telis - hur har det gått med jobb? Och i sådana fall är det meningen att du ska jobba 100 %. Själv vill jag gå ned i tid så länge jag har småbarn.

• Tinga

Telis skrev 2010-10-18 11:09:32 följande:
    Tinga, jo men jag tror nog att Televinken kommer att trivas utmärkt på dagis och få en massa stimulans som inte jag kan ge honom. Och jag kommer säkert också må bra av att jobba och träffa vuxna människor och använda hjärnan igen. Men jag kommer definitivt må dåligt av att inte få träffa honom mer än ett par timmar på kvällen. Jag förstår fördelarna med jobb+dagis och vi väljer ju frivilligt att sätta honom på dagis men det utesluter ju inte att det kommer att kännas som att man dör en smula när man lämnar bort honom. För MIN egen del alltså, inte för hans.

Fast vad jag menade var att jag kände precis som du inför dagis, innan vi provat, men att jag sen ändrade mig. Jag trodde att jag skulle må dåligt av att ha Piff & Puff på dagis, och sakna dem massor, men faktum är att jag inte gör det. Huvudsakligen tror jag att det beror på att de aldrig varit en del av mitt jobb eller jobbmiljön, så därför tänker jag inte så mycket på dem när jag väl är på jobbet.

• fru AM

Jag vill också läsa blogg från Korsika - Telis/Lappis! Någon som vill inboxa mig adressen?

• BrudSommar2006

Honung och mynta på plommon, njae, det känns som att det inte kommer att bli någon given favorit här faktiskt men det kanske är godare än det låter.

Jag tycker att det är lite sådär att lämna Iris på dagis, personalen har ju så himla många småttingar att ta hand om så jag vet inte hur mycket tid varje barn får från dem faktiskt. På stora avdelningen, när/om hon nu någonsin får flytta dit så tror jag att det blir bättre, visserligen fler barn på färre fröknar men där är det inga små ettåringar som sitter och gråter och behöver tröstas utan fröknarna kan sysselsätta en grupp barn samtidigt. Sedan har Iris välidigt kul på dagis i alla fall för hon vill ju leka med alla sina kompisar.

• fru AM

Denna lilla helg på tu man hand blev även en liten kick-off för vårt företag och min sysselsättning. Vi kom på att jag ju faktiskt är anställd konsult i makens företag och jag fick ett verkligt projekt att ro iland denna vecka (!). Ska prestera en hemsida. Gulp. JAg gick en kurs medan jag väntade Hektor så nu gäller det att gnugga geni- & minnesknölarna ordentligt. Testversion av Dreamweaver nerladdad ... bara att köra!

Svar på tråden Livets toppar och dalar