• MSW

Livets toppar och dalar

I den här tråden har det "tjötats" en hel del genom åren (planeringen för nästa sommars femårsjubileum har redan påbörjats), allt eftersom har den gått från att vara en "hur vet man att man är gravid"-tråd till att bli en vänskapstråd!

Här avhandlas allt som rör barn/familj, resor, internet shopping, tråddejter, husdjur, god mat/bak och allt annat man kan tänka sig! Och vi både gläds och gråter med varandra!

Trots att vi är utspridda över hela Sverige (mer eller mindre) så blir det en hel del olika tråddejter i olika konstellationer!

Tempot är för det mesta högt och det kan nog vara lite svårt att hinna med/komma in i tråden, men vi välkomnar alla, men vill då gärna ha en någorlunda presentation, typ var man bor, var i barnkarusellen man befinner sig, skostorlek och vilken favorit choklad man har och vad mer man kan tänkas vilja dela med sig av!

Då kör vi!!

Förra tråden finns här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3733191.html

• Svar på tråden Livets toppar och dalar
  • muggles

Jag har haft en rushig helg med både 3-årskalas (Moas bästis) och fix inför tapetseringen nästa helg. Vi ska tapetsera trappan till övervåningen och byta ledstång, så den nya ledstången är inhandlad, kapad och lackad för att den bara ska vara att sätta upp.

Har även bakat ett supergott bröd! Fick lust att baka bröd med valnötter och fikon i så till slut hittade jag ett valnötsbröd-recept och slängde helt enkelt i en del hackade fikon - MUMS!

Lappis: lät som ett gott recept det där med plommonen - ngt du har lust att dela med dig av?

• muggles

Snaily: ok men jag tyckte du skrev att det var fina siffror? Skit samma, det är inte siffrorna i sig som kommer att lugna mig, det är nog NUPP:et och vad det visar (fingrar, lårben, näsben, urinblåsa, ...)

• snaily

Muggles
    I så fall slant jag verkligen på tangenterna (kanske skrev fina och menade fula!)
    Nej, värdet var verkligen kasst vilket kom som en chock när vi satt där hos BM som undrade om hon skulle boka in oss för FVP på en gång, och vi var helt förvirrade eftersom ultraljudet nyss hade sett så bra ut.
    Och eftersom det visade sig att de dåliga siffrorna BARA berodde på papp-a-värdet så bestämde vi oss för att skippa FVP och lita på att Ynglet är friskt (förhoppningsvis!).

• muggles

Snaily: jag tror ni gjorde rätt. Visst var det så att ivf:are ofta får dåligt PAPP-A-värde? Av ngn klurig anledning... Jag tycker att de missbildningar som orsakas av trisomier borde synas på NUPP el allra senast på RUL. Men jag kan förstås ha fel...

Förresten verkar jag ha haft rätt om gränsen för FVP här i V.Götaland, den är 1/200. Är den 1/300 i andra delar av landet? Var det Oupsie som skrev det? Skumt om det är olika...

• snaily

Klockarbol
    Instämmer med övriga, verkligen jättesnygg klänning!

• snaily

Muggles
    Fast enligt BM så kompenserade programmet för att det var en IVF så det skulle tydligen inte spela någon roll, men vem vet... Och enligt vad jag läst är det iaf väldigt ovanligt att man inte hittar några förändringar på RUL vid trisomierna, men det finns inga garantier förstås.
    Hos oss tror jag gränsen för FVP berodde på ålder också, har för mig att de sa 1/250 som gräns till oss. Knepigt att det ska vara så olika mellan olika landsting. Men så är det ju med mycket i och för sig, hur många IVFer som bekostas t ex.

• viktualia
    muggles skrev 2010-10-18 09:17:26 följande:
     Är det bara jag som inte känner att hjärtat slits ur kroppen när jag är och jobbar och inte tillsammans med mitt barn???
    De få gånger jag varit ifrån Trollet så har jag inte längtat hem till honom... gjorde en arbetsdag i torsdags och längtade inte hem. Får väl se hur det blir när jag börjar jobba på allvar. Men min gissning är att jag kommer att gå med i din klubb....

muggles skrev 2010-10-18 09:17:26 följande:
     Är det bara jag som inte känner att hjärtat slits ur kroppen när jag är och jobbar och inte tillsammans med mitt barn???
    De få gånger jag varit ifrån Trollet så har jag inte längtat hem till honom... gjorde en arbetsdag i torsdags och längtade inte hem. Får väl se hur det blir när jag börjar jobba på allvar. Men min gissning är att jag kommer att gå med i din klubb....
    muggles skrev 2010-10-18 09:31:20 följande:
     Vickan: grattis till nya möbler! Får vi se bilder snart då?
    Tack! Bilder får nog vänta, det är ju så trist att visa ett rum med en felvänd soffa. Så om sex veckor när den rätta soffan är på plats, så bjuder jag gärna på bilder! Tills dess njuter vi mest av att 1. Ha möbler i vårt fina vardagsrum 2. Vara färdiga med inkånkadet av matsalsbord!

Och till min STORA förtjusning har ett gäng kompisar bjudit in sig själva hit om två veckor. Parnassia - båda herrarna E (den ena m sällskap) kommer plus vår gamla tjejkompis S som bor söder om dig! Det blir lagom försenad kräftskiva som inviger vårt fina matsalsbords alla platser!

• Telis

Lappis, jag läser den också, såna otroliga bilder. Hon bor verkligen i paradiset. Fast det där receptet sållade jag bort på grund av myntan, men man kanske ska ge det en chans då?

Hattis, hoppas du mår bättre snart din stackare!

Tinga, själv undrar jag hur mycket latare än Tinga man kan bli. Rätt mycket verkar det som.

muggles, du är säkert inte ensam (fråga Vickan ) men själv har jag stor ångest över att lämna Televinken mer än ett par timmar. Jag tror inte att han skulle lida av det för fem öre men JAG - urk, jag skulle lida. Jag hatar tanken på att han ska gå på dagis och att jag bara ska få se honom ett par timmar varje kväll. För mig känns det helt sjukt att dagispersonalen ska få träffa mitt barn mer än jag själv.

• Ore

Supersnygg klänning, Klockarbol!

Härligt att AM:s barnfria helg blev så bra Jobbigt för barnvakten dock, men personen i fråga hade ju blivit förvarnad, vill jag minnas...

Intressant kalas, BS. Har en släkting som hade bondgård med mjölkkor när jag var yngre, tror dock att de la ner det mesta när jag var i tioårsåldern eller så. Men innan dess så fick kalas timas in före eller efter mjölkning

Tycker också det är jättebra att få höra från Snorkis om olika bemötanden, och hur det känns... Jag tycker själv det är svårt att veta hur man ska bete sig, särskilt gentemot folk man inte träffar så ofta men ändå har litet koll på... Men kondoleansbrev låter som en bra idé... Då kan man ju visa att man bryr sig, men behöver inte nödvändigtvis vara rädd för att säga fel sak. Vet också vad Snorkis skrev inför sin första jobbdag, om att hon var rädd att bryta ihop när folk beklagade sorgen... Svårt sånt där...

Angående fotona på S så skulle jag också gärna vilja se dem, om det någon gång blir tillfälle. Jag är säker på att hon är jättefin, och att man ser det även om hon ser litet annorlunda ut jämfört med levande barn...

Vickan: Härligt att ha fått in möblerna!

På avdelning husfix så ägnade jag mig litet åt sådant igår, jag och pappa fixade med köksinredningen. (Läs: Jag bestämde och var hantlangare, pappa fixade...). Det jobbiga när pappa hjälper till är hans vokabulär och attityd ibland... Jag vet att han föredrar att jobba med riktigt trä, och att ramperna ovanför överskåpen som är faner på mdf, var litet besvärliga. Men jag höll på att bli riktigt ledsen över all galla han öste över "skitköket" som jag köpt. Fast sedan bestämde jag mig för att inte bry mig... Insåg också att jag borde tala om för pappa att jag inte uppskattar att han säger så, ska försöka göra det om det blir tillfälle..

• Ore

Skönt förresten att även Hattis och Telis är som jag i kram-avseende, trevligare att göra när det är rent och i ordning hemma  

Mugglan: Det är några veckor kvar tills jag börjar jobba, men jag tror inte jag kommer tycka att det är särskilt hjärtskärande att lämna lillkillen... Jag tror däremot att jag kommer må bra av att få jobba, och få litet miljöombyte. Det har inte känts överdrivet jobbigt de 3-4 gånger jag varit ifrån honom ett dygn eller så.

Svar på tråden Livets toppar och dalar