• MSW

Livets toppar och dalar

I den här tråden har det "tjötats" en hel del genom åren (planeringen för nästa sommars femårsjubileum har redan påbörjats), allt eftersom har den gått från att vara en "hur vet man att man är gravid"-tråd till att bli en vänskapstråd!

Här avhandlas allt som rör barn/familj, resor, internet shopping, tråddejter, husdjur, god mat/bak och allt annat man kan tänka sig! Och vi både gläds och gråter med varandra!

Trots att vi är utspridda över hela Sverige (mer eller mindre) så blir det en hel del olika tråddejter i olika konstellationer!

Tempot är för det mesta högt och det kan nog vara lite svårt att hinna med/komma in i tråden, men vi välkomnar alla, men vill då gärna ha en någorlunda presentation, typ var man bor, var i barnkarusellen man befinner sig, skostorlek och vilken favorit choklad man har och vad mer man kan tänkas vilja dela med sig av!

Då kör vi!!

Förra tråden finns här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3733191.html

• Svar på tråden Livets toppar och dalar
  • Telis

PB, jag har kört Menopur och visst, det är meckigt. Särskilt när man får maxdos som jag. Men det går och det där grejar du!

Intressant att höra att CvL går mer och mer över till Menopur! Förr har det iaf sagts att det funkar bättre än Puregon på oss som är lite äldre men dom kanske har sett bättre resultat på alla? Mycket intressant!

• muggles

Tinga: men om man "blippar" så borde det gå att fylla Dramaten redan i affären (inser att det är ett svagt argument)?

Telis: ja herregud, redan höggravid... Jag tyckte det var en sällsam känsla att gå ut utan skötväska men med handväska när jag började jobba igen.

Oupsie: jag tror nog att hunden kan avgöra redan på lukten om det är kyckling el bebis i vagnen

• Telis

PB, alltså sånt där är ju så svårt att säga och jag vågade inte fråga. Jag tyckte att hon var lika stor som jag var i typ åttonde månaden men jag var inte jättestor och man blir väl oftast större andra gången. Eller? Men även om man räknar "snällt" och gissar att hon är i fjärde så blir det ju kanske 13-14 månader mellan barnen? Lite tätt det med i min mening.

• muggles

Oupsie: men kan du inte välja mörkare kakel i köket och ljusare i badrummet? Du måste ju inte ha samma överallt, tycker iaf inte jag. Om hallen och köket "går ihop" kan det vara snyggt att ha samma just där men badrummen behöver ju inte vara det.

• Oupsie
    Telis skrev 2010-10-11 15:06:01 följande:
    Förresten stötte jag på en från mammagruppen som jag inte sett sedan i februari, hon fick också barn i januari och är nu höggravid igen. Hur går det till?! Alltså, jag VET hur det går till rent teoretiskt men HUR kan man fundera på att humpahumpa ens så snart, och dessutom utan skydd?!
    Ja, oj . Två syskon i samma klass, som inte är tvillingar. Intressant. I min hemstad så var det två syskon som gick i samma klass, den ena var adopterad och född tidigt på året, och den andra var född i december någon gång. Inte riktigt samma sak, men nästan. Fast jag har tänkt på det där nu när Lappis ska adoptera, sa hon inte att man avbryter adoptionen om man blir gravid under tiden? Men de kanske hann hämta hem sitt barn innan hon blev gravid, jag vet inte riktigt.
  • passionsblomman

Telis, ja vaffan, allt annat är ju redan ett sådant meck med det här att ens ge sig in i, så nog fasen borde jag fixa sprutorna. Och det kändes då verkligen inte som en rimlig orsak att säga nej, ifall det nu stämmer att det är bättre resultat.

Undrar varför de inte tog det förra gången också då? Jag har ju verkligen hört till de äldre hela tiden?

Men, då får jag väl vara glad att jag hann prova med detta nu då.
    Kanske nån mening med alla mina förseningar? Annars hade jag juredan gjort alltihop nu, och då hade de inte hunnit vara på det där mötet... *tusen tankar*

• muggles

Telis: tack för huskomplimangen!

På Carlanderska sa de att de hade sett bättre resultat på korta metoden och närmast helt gått över till den, dvs inte gör långa längre. Jag frågade - givetvis - varför och de sa att de tror att det beror på att vid korta metoden så använder man och drar nytta av kroppens egna hormoner och bara maxar dem, medan vid korta så tar man ju över med mediciner helt. Jag tycker det låter konstigt att man kan säga att ngn metod är rätt för alla, för det är ju så individuellt vad man har för hormonnivåer etc. Det låter också oroande att de olika klinikerna rekommenderar olika för då känns det inte som att det stöds på forskning?

• muggles

Ursäkta PB, inte meningen att göra dig orolig nu! Det kan ju vara Carlanderska som är fel ute.

• passionsblomman

muggles skrev 2010-10-11 15:24:31 följande:
    Telis: tack för huskomplimangen! På Carlanderska sa de att de hade sett bättre resultat på korta metoden och närmast helt gått över till den, dvs inte gör långa längre. Jag frågade - givetvis - varför och de sa att de tror att det beror på att vid korta metoden så använder man och drar nytta av kroppens egna hormoner och bara maxar dem, medan vid korta så tar man ju över med mediciner helt. Jag tycker det låter konstigt att man kan säga att ngn metod är rätt för alla, för det är ju så individuellt vad man har för hormonnivåer etc. Det låter också oroande att de olika klinikerna rekommenderar olika för då känns det inte som att det stöds på forskning?

Jag vet! Man blir ju helt knäpp av alla olika input!
    jag ska fråga mera framöver om hur de fått fram resultaten. Ifall jag har sinnesnärvaro nog mitt i allt. Kanske borde ringa CvL direkt nu innan vi ska upp.

• muggles

Oupsie: åh vad roligt det hade varit att få välja kakel!!! *avundsjuk* Jag tyckte det var superkul att åka runt i kakelaffärer och köksaffärer och känna på handtag och låddämpning och titta på olika uppbyggda miljöer. Vi åkte tom runt i julas och såg ett kakel som vi skulle vilja ha i köket istället för vårt 10x10 gråbeigea matta, men det är ju hål i huvudet att slänga ut en massa pengar på att byta ett helt nytt kakel bara för att man inte gillar färgen/formen. Och det är ju inte apfult, bara lite tråkigt. Så röjer nog om i hela köket om sisådär 10-15 år istället...

Svar på tråden Livets toppar och dalar