• MSW

Livets toppar och dalar

I den här tråden har det "tjötats" en hel del genom åren (planeringen för nästa sommars femårsjubileum har redan påbörjats), allt eftersom har den gått från att vara en "hur vet man att man är gravid"-tråd till att bli en vänskapstråd!

Här avhandlas allt som rör barn/familj, resor, internet shopping, tråddejter, husdjur, god mat/bak och allt annat man kan tänka sig! Och vi både gläds och gråter med varandra!

Trots att vi är utspridda över hela Sverige (mer eller mindre) så blir det en hel del olika tråddejter i olika konstellationer!

Tempot är för det mesta högt och det kan nog vara lite svårt att hinna med/komma in i tråden, men vi välkomnar alla, men vill då gärna ha en någorlunda presentation, typ var man bor, var i barnkarusellen man befinner sig, skostorlek och vilken favorit choklad man har och vad mer man kan tänkas vilja dela med sig av!

Då kör vi!!

Förra tråden finns här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3733191.html

• Svar på tråden Livets toppar och dalar
  • start september

Kram tilll Aleta, du skriver så bra och jag känner mycket för dig, Jag fick ju MA i samma vecka ungefär, efter att fått förhöjd risk för T 21. I min hjärna var jag inställd på att vandra er väg. Nu blev det inte så, och tester i efterhand visar att det inte var T21.

Du får hemskt gärna vara här, det hoppas jag du vet!

• start september

Muggles, kan du mota bort oron så är det jätteskönt, Hoppas tiden kan fort till VUL.

Hattis, hur långt tid tar det innan medicinen har sänkt värdet? Försöker ni nu?

• start september

Själva vet vi inte var i cykeln vi är, vi cyklar på med mycket sex och Äl tester varje dag. Till slyt måste ju en ÄL eller en tant komma tänker jag.   

• passionsblomman

smint och andra för kvällen "nytillkomna" jag måste bara återigen länka till den tråd som jag igår satte i halsen över:

www.brollopstorget.se/Forum-1-26/m3836118.html

Personen som jag tyckte hävde ur sig så det var alldeles hiskeligt har idag fortsatt säga sitt, och det är hon och hennes sanslösa sätt som var upprinnelsen till allt för min del.
    Jag vet inte om någon enda annan än Cicci ens sneglat på tråden och vad som egentligen sägs. men det måste jag verkligen säga, att den personen som skriver allt det där, framstår i mina ögon som HELT utan hästar i stallet.

Bortsett från den tråden och den personen:
    Man kan definitivt diskutera både amning, abort, matkultur och tusen andra saker som i slutänden alltid ändå är den enskildes egna beslut. Jag tycker nog tom att man vinner på att diskutera saker, för ärlden vidgas mycket av det. Hellre än att var och en ska sköta sig och skita i andra.
    Men, att känslor rörs upp, folk blir sårade, arga, ledsna och alla andra möjliga känslor, det tror jag faktiskt ingår. Såvida man inte är ytterst försiktig med hur man uttrycker sig.
    Och bara att någon tex trots allt tycker att abort är mord, skräpmat är misshandel och sen amning är som incest, ja det är kanske inte så konstigt om det triggar människors innersta känslor. Alldeles oavsett om man säger sin åsikt aldrig så finkänsligt.

EGO:Att vi ska vara osårbara inför andras åsikter är inget som ingår i demokrati eller yttrandefrihetens förutsättningar. Och jag är inte så säker på att det vore positivt om vi vore det heller. Osårbara alltså. 
    För egen personlig del så kanske det är så, att jag framstår som känslig. Och jag vet att jag analyserar.
    Men jag anser inte att det behövs ett "över" framför något av orden. Jag ser det som att det faktum att jag lyssnar på människor och tar dem på allvar, att de betyder något för mig och att vad de säger och tänker spelar roll, gör att jag också blir sårbar inför dem.
    Och ju viktigare och närmare någon är i mitt liv, desto större tyngd får orden och vad som sägs från den personen.
    Ni har kommit att bli mycket viktiga i mitt liv. Därför spelar det numera större roll vad ni tycker och tänker än det gjorde för ett år sedan.
    Vad ni tycker om mig personligen spelar också större roll. Det är därför det är med ett visst mått av nervositet jag träffar er irl.

• Oms

hej tråden.

har inte läst eller skrivit på ngn vecka eller så (kanske kortare tid - minns inte riktigt har konstant närminnesförslust) iaf så vill jag bara in o säga hej typ och spy lite galla över mitt liv just nu... ber om ursäkt om mitt inlägg inte passar in i ev pågående diskussion.

ngn frågade tidigare hur det gått med mina (blod)provsvar, ja det har varit en lång resa  o än är den inte klar men det man vet är att jag har sjukt låga järnvärden (nu pratar vi inte HB utan järndepåe så som järnmättnad, serumjärn etc), att jag ev har en blodsjukdom som heter alfa-thalasemi (japp, det lutar åt det men det behöver INTE vara så) samt troligen också hypotyreos  (tydligen haft det i iaf 5-10 år... vad säger ni om det.... inte helt klar m utredningen där heller då man inte vet varför min sköldkörtel inte fungerar som den ska...) och ev en tarmsjukdom på det då jag inte tar upp järn i tarmen.... utöver det är min astma sämre än sämst just nu och förkyld e jag också.

Ett under att man står på benen! har tagit så sjukt mkt prover de senaste veckorna och börjar känna mig som en nåldyna för att inte tala om hur man känner sig med konstant järnbrist - förvirring är ett milt uttryck om man säger så - jag glömmer ALLT o det HELA TIDEN! så jobbigt... måste avvakta alla svar oc bedömningar innan jag får börja medicinera så det lär ju ta ytterligare några månader innan det blir ngn ordning hos mig

jaja, där lite om det, i övrigt är det mkt kring stora dottern nu, har varit hos skolläkaren på obligatoriska läkarundersökningen innan BAS-teamet tar vid för fortsatt utredning/behandling av hennes ADHD. vi har haft en riktig skithelg med mkt gråt, besvikelse och starka känslor och jag e helt slut mentalt... har dessutom galet mkt på jobbet och med det fackliga arbetet om än att det är roligt så tar det ju tid o energi som jag inte har just nu...

av nämnda anledningar hamnar jag i bråk m maken och resten av familjen titt som tätt, det är jobbigt att man ALLTID måste vara på topp hela tiden för annars så fungerar det inte. önskar så att maken var höginskomsttagaren i min familj så att jag kunde gå ned i tid lite eller ja, bara kanske få en brejk ett tag.

så. nu ha rjag gnällt lite, jag lovar att jag ska läsa igenom tråden i helgen, har redan flaggat för att jag vill ha datorn på lör kväll...

tjingeling

• snaily

Ikapp! *torkar svetten*

Ville mest in och säga hej - HEJ!

Aleta
    Tack för att du berättar hur det gick sen, jag har också undrat! Och livet är - igen - verkligen inte rättvist nånstans...

Kängu
    Grattis till jobb!! Kul! Låter väl som en bra början i alla fall nu när du är mammaledig.

Muggles
    Hoppas du får ditt VUL bokat snart och att ni får se en liten fladdrande vit fläck då! Om du minns så var jag själv väldigt skeptisk till att det var något där inne innan mitt VUL då jag hade i princip NOLL symptom förutom lite svag molvärk. Håller tummarna!!

MrsB
    Trist med kollegan!
    Ja, du får gärna ge mig lite pianolektioner även fast jag troligen är helt obildbar på det, tog lektioner i en herrans massa år men lärde mig aldrig riktigt ändå. Och skidåkning är jag också ruskigt kass på (åker hellre än bra!) så kan nog tyvärr inte erbjuda dig lektioner där.

Tack alla som givit input ang små bröst och amning - hoppas ju verkligen att ni har rätt, känns bara så overkligt när man ser sig själv i spegeln att det ska kunna bli nåt vettigt, men än finns det väl tid... (VÄX nu då, tänker jag varje gång )

• snaily

Oms
    Vad är det du säger? Det där var inte lite jobbiga grejer på en gång!
    Verkligen ett under att du står på benen och roddar vardagen med familjen så bra som du gör!
    Vet inte vad jag ska säga men skickar en stor KRAM!

• snaily

Nej, det har varit en låång dag så dags för sängen nu. Upp tidigt och iväg till BM som var mer förvirrad än vanligt, lyckades dock få alla kontroller gjorda så det får man väl vara nöjd med. Bara 1 cm+ på SF-kurvan på två veckor men det är väl ok hoppas jag. Hb-värdet riktigt kasst igen så nu blir det blodpudding till frukost lunch och middag framöver... (or not!)

Sen körde jag bil lång och åkte sen tåg ännu längre och nu är jag hos päronen igen! Värst vad jag springer här ofta nu för tiden! Imorgon blir det lite shopping med mor och sen middag och teater. Passar bra då hon behöver muntras upp en del då hon nyligen fått diagnosen livmodercancer och ska opereras om en vecka. (man vet inte hur allvarligt det är förrän efter operationen är gjord men OFTAST är det god prognos vid den cancerformen)

• passionsblomman

Ojdå Snaily! Vad läskigt med cancer!
    Min mamma har också opererats, men det var "bara" förändringar och det gick jättebra.

Gillar du broccoli förresten? Det är så himla gott tycker jag. Och det märktes på mina järnvärden.
    Tuttarna hände det inget särskilt med just under graviditeten. Men jäklar när han var född...pang-AJ!

Svar på tråden Livets toppar och dalar