Då var de bestämt, kungen lämnar över Vickan..
Uch vad jag verkligen ogillar det här...!! Förstår inte ens hur Ärkebiskopen kan godkänna det...
Uch vad jag verkligen ogillar det här...!! Förstår inte ens hur Ärkebiskopen kan godkänna det...
Ska hon vara ett föredöme?! Jag har blev så besviken så det går inte att sätta ord på det.
Jag är definitivt inte rojalist längre.
Det snackas ju mycket om att det är OK eftersom hon är kronprinsessa och blivande statsöverhuvud och att hon inte ska behöva göra som vanliga människor.
Har man den inställningen så säger ju det att hon på något sätt är bättre än andra. Då lever vi verkligen på medeltiden. För mig är hon inte mer värd som människa än Agda Andersson, pensionär med mager inkomst i en liten etta eller vem det vara må.
Så, ja - skandal!
Men jag håller absolut med dig på en punkt, vi kommer aldrig att kunna bli jämställda om folk resonerar som du gör.
Jag tolkar utifrån en av kvällstidningarna att hovet ser det mer som att den nuvarande statschefen överlämnar den blivande statschefen än att en pappa överlämnar sin dotter.
Det låter lite väl konstruerat tycker jag. De lägger in nya betydelser i en handling, betydelser som jag inte kan gissa mig till. Jag tror inte att de skulle ha behövt kreera sådana förklaringar om Carl Philip var kronprins och skulle gifta sig, för då skulle förmodligen ingen överlämning komma på tal över huvud taget. Det är det som gör att jag tycker det här valet är så tråkigt. Att det alltid handlar om bruden, och om hennes pappa.
Men jag kanske ska hålla tyst, för någon dag om drygt trettio år så kanske Victoria leder fram sin förstfödda son (eller dotter) till altaret, i rollerna som nuvarande och blivande statschef. Först då kan jag (möjligtvis) betrakta seden som ett fritt val som inte reproducerar en förlegad kvinnosyn.
Om inte Sverige har hunnit bli en republik till dess.
Hur många tro att kungen tänker överlämna Carl Philip när det är hans tur att gifta sig?
Nä, jag trodde väl det.
Hollywood hit och dit, faktiskt så är det vanligt i våra grannländer att man går med sin far, och de tillhör samma tro som vi.
Visst har vi i Sverige haft tradition att gå fram till altaret tillsammans i alla tider, även under de tider då ens föräldrar bestämde vem man skulle gifta sig med. Ska man då tolka det som att det är nedvärderande att gå tillsammans?
Eller då kvinnans förmyndare först var fadern och sedan mannen, visst gick de tillsammans ned för altaret då också? Jo, kanske vi ska ta och stämpla det som ojämlikt?
Jag tycker det är hyckleri att ta en tradition, som råkar finnas i andra länder, och stämpla den som nedvärderande när man själv har en massa skelett i garderoben. 1982 fick kvinnor i Sverige bestämma själva ifall de ville behålla sitt efternamn, 1982! Det är inte länge sedan! Borde alla som bytt efternamn efter giftemålet stämplas som kuvade kvinnor för det?
Att hänvisa till borgerlig vigsel som alternativ för alla som vill bestämma själv är hyckleri, om ni verkligen trodde att kvinnor som väljer att gå med sin far är nedtryckta är det konstigt att ni hänvisar de till att vara nedtryckta borgerligt. Dessutom berövar ni henne och hennes man rätten att gifta sig inför gud och församlingen, vilket jag tycker bara gud själv kan göra. Det var inte länge sedan miljoner människor berövades rätten att tro, det var i Sovjet under kommunisttiden.
Heja Vickan!