Då var de bestämt, kungen lämnar över Vickan..
Uch vad jag verkligen ogillar det här...!! Förstår inte ens hur Ärkebiskopen kan godkänna det...
Uch vad jag verkligen ogillar det här...!! Förstår inte ens hur Ärkebiskopen kan godkänna det...
Precis som många redan skrivit så är det inte enbart hennes bröllop, och vill hon göra som hon vill så får hon bekosta sitt eget bröllop och abdikera, det går alldeles lysande. Men att ha en blivande statschef som skiter i ärkebiskopens rekomendationer känns ganska skrämmande...
För att inte tala om att hon spottar på alla kivnnor runt om i världen som faktiskt inte har rätt att bestämma över sitt eget liv och blir bortlämnade som en ägodel. Världen är större än den egna privata bubblan och än mer så när man har en titel som säger att jag är värd mer än er, ni bör titulera mig med respekt eftersom jag är er blivande statschef.
Det är äckligt, smaklöst, omdömeslöst och fruktansvärt nonchalant.
Dem berättade om det på nyheterna klockan 1..
Vem är de som ska gifta sig om inte hon, därför kan jag inte säga de är någon annans bröllop än Viktorias, oberoende på om de visas på tv eller vem de än är som betalar de.
Eftersom de är hon som gifter sig så är de ju oxå hon som måste bestämma hur hon vill göra de. Sen kan man få ha åsikt om de men fortfarande är de hennes val och enbart hennes (kanske Daniels oxå)
Sebastiána skrev 2010-05-24 14:18:45 följande:
Kanske för att för i tiden så stannade männen kvar i familjen medans tjejerna följde med sin man till hans familj. Därför var de extra viktig att den nya mannen godkändes så man visste att ens dotter var trygg.
När de gäller pappa och dotter så brukar alltid pappan vara överbyskyddande och därför de är viktigt att pappan godkänner den.
Tjejer är oftast mindre självständiga än killar och därför är pappas åsikt mer värt.
Killar brukar väldigt sällan utåt sätt bryr sig om vad mamman tycker eller för den delen pappan.
Jag är för jämställhet men de finns en gräns då de bara blir löjligt, kvinnan är skapt på ett vis och mannen på ett vis, de går aldrig någonsin att förneka. Vi kommer aldrig kunna bli jämställda då vi fungera på olika sätt både fysiskt och physiskt. Ju lämgre vi inte inser de så kommer vi aldrig komma närmasre rättvisan heller.
Whatever.... Go vicky...
Snacka om generaliseringar! "...så brukar alltid pappan vara överbeskyddande...", "tjejer mindre självständiga osv". Förlåt mig, men din generaliserande syn på kvinnor och jämställdhet irriterar mig.
DU kanske är mindre självständig, DIN pappa kanske är överbeskyddande, men var snäll och dra inte resten av Sveriges kvinnor över samma kam!
Jag hävdar att skillnaden mellan individerna är större än skillnaden mellan könen. Att vi formas av den kultur vi växer upp i; förväntas man som tjej inte klara av att ta hand om sig själv (=vara osjälvständig) eller att männen ska beskydda en, ja då lär man (omedvetet) få sådana värderingar som du skriver om.
Jag tycker det är genuint TRÅKIGT att Victoria väljer att följa en så unken sed som brudvallning; hon ska ju vara ett föredöme för kvinnor och tjejer i Sverige (och andra länder som intresserar sig för vårt kungahus) och så går hon och mer eller mindre skyltar med att hon inte förstår sig på symbolik och svenska traditioner.
När det gäller Victoria och Daniels bröllop skulle det ju dessutom vara betydligt bättre om Daniel leddes fram till Victoria (=ätten Bernadotte) av någon ur sin släkt. Det är ju trots allt HAN som upptas i hennes släkt, och inte tvärtom. (Eller har någon hört om att Victoria tänkt avsäga sig sina kungliga privilegier, byta efternamn och börja jobba inom Daniels gymkedja? )
Victoria Westling, jo kanske det.