• Superstarfia

Då var de bestämt, kungen lämnar över Vickan..

Uch vad jag verkligen ogillar det här...!! Förstår inte ens hur Ärkebiskopen kan godkänna det...

• Svar på tråden Då var de bestämt, kungen lämnar över Vickan..
  • Superstarfia

Nordiskbrud skrev 2010-05-24 13:12:45 följande:
    Och jag håller med Tessthemess... Så alla blir inte irriterade på dig Kan man inte se det som positivt att det faktiskt blev en liten debatt kring detta och att kyrkan slutligen tvingades ta ställning. Oavsett utfall hade det blivet en skara som blivit sur. Nu finns det ett prejudikat som tillåter detta och då kanske vi kan slippa fler menlösa diskussioner här som alltid urartar och brudar slipper "tjata" på präster och få en moralpredikan av de som inte håller med om att symboliken är förlegad.

Vem har sagt att detta är ett prejudikat? Kyrkan tycker fortfarande att detta är fel, och majoriteten at kyrkans medarbetade tycker samma sak..

• Förväntan2010
    Lyckliga013bruden skrev 2010-05-24 13:19:41 följande:
    Jag tycker inte heller det känns som en stor grej. Nu förtiden finns det många olika skäl till varför man vill gå in med sin pappa. Allt ifrån att man går in med gamla livet och ut med det nya, till att ens blivande make inte vill gå gången fram pga nervositet.   Man kan byta innebörden och mening med gamla traditioner. Jul, påsk, student är bara några exempel på traditioner och högtider som ändrat sig genom tiden och fått en ny innebörd.    
    Precis så här som jag känner! Vad det betyder att gå in med sin pappa i kyrkan är vad det betyder för en själv! Skulle jag känna mig förtryckt av att gå in med min pappa i kyrkan skulle jag inte göra det, men skulle jag känna att jag gör det av en helt annan betydelse så blir det så!

Vad vi lägger i innebörden är vad det blir symbol för.

• Moi mokulat

Jäähhhh GO Vickan! Jag tycker att man ska få bestämma själv. Sen älskar jag traditioner själv, men fortfarande är det upp till var och en. Min pappa visste inte att de var svenskt, men han vill gärna gå med mig till altaret. Jag vill gärna det, men jag går gärna in med min m2b också. Hoppas att alla påhopp från alla andra brudar som tycker det är fel upphör.

• Superstarfia

Moi mokulat skrev 2010-05-24 13:27:30 följande:
    Jäähhhh GO Vickan! Jag tycker att man ska få bestämma själv. Sen älskar jag traditioner själv, men fortfarande är det upp till var och en. Min pappa visste inte att de var svenskt, men han vill gärna gå med mig till altaret. Jag vill gärna det, men jag går gärna in med min m2b också. Hoppas att alla påhopp från alla andra brudar som tycker det är fel upphör.

Din pappa visste inte att det var svenskt? nej det är inte svenskt att gå in med sin pappa i kyrkan, va har du fått de ifrån.. ;)

det kommer inte upphöra, inte eftersom det kommer läggas fram en motion om detta på nästa kyrkomöte om att kyrkan inte ska tillåta detta.. och bara för att kyrkan tillåter vickan att göra detta, betyder inte att alla präster kommer göra det...

• mrsJR

Hade gällt någon annan person hade det varit skit samma hur hon gör men nu gäller det faktiskt kronprinsessan, vår blivande statschef som vi försörjer med skattepengar. I en monarki blir det privata offentligt då kungafamiljens giftermål och barn påverkar tronföljden och således vårt statskick. Det krävs ju till och med regeringens godkännande för att äktenskapet överhuvudtaget ska vara möjligt. 

Victorias bröllop är en statsangelägenhet (vilket hon själv också sagt) och då har hon faktiskt inte rätt att göra precis hur hon vill. Dessutom är hon enligt grundlagen skyldig att bekänna sig till den rena lutherska läran och där måste det väl ändå ingå att följa kyrkans traditioner.  

Vill hon "vara som alla andra" och få bestämma helt själv går det jättebra att avsäga sig titeln men ska man vara tronföljare i en monarki får man faktiskt ställa upp på monarkins regler. 

• Moi mokulat

Superstarfia skrev 2010-05-24 13:29:11 följande:
      Din pappa visste inte att det var svenskt? nej det är inte svenskt att gå in med sin pappa i kyrkan, va har du fått de ifrån.. ;)det kommer inte upphöra, inte eftersom det kommer läggas fram en motion om detta på nästa kyrkomöte om att kyrkan inte ska tillåta detta.. och bara för att kyrkan tillåter vickan att göra detta, betyder inte att alla präster kommer göra det...

Bidde lite fel haha menade tvärtom.

• Superstarfia

mrsJR skrev 2010-05-24 13:30:09 följande:
    Hade gällt någon annan person hade det varit skit samma hur hon gör men nu gäller det faktiskt kronprinsessan, vår blivande statschef som vi försörjer med skattepengar. I en monarki blir det privata offentligt då kungafamiljens giftermål och barn påverkar tronföljden och således vårt statskick. Det krävs ju till och med regeringens godkännande för att äktenskapet överhuvudtaget ska vara möjligt.  Victorias bröllop är en statsangelägenhet (vilket hon själv också sagt) och då har hon faktiskt inte rätt att göra precis hur hon vill. Dessutom är hon enligt grundlagen skyldig att bekänna sig till den rena lutherska läran och där måste det väl ändå ingå att följa kyrkans traditioner.   Vill hon "vara som alla andra" och få bestämma helt själv går det jättebra att avsäga sig titeln men ska man vara tronföljare i en monarki får man faktiskt ställa upp på monarkins regler. 

Håller helt med.. :)

• Uppsalabrud2010

Tycker att det är bra att Vickan får bestämma något själv för en gångs skull!

• kullaberg
    Moi mokulat skrev 2010-05-24 13:27:30 följande:
    Håller med, GO Vickan

Och egentligen, om det är någon som ska gå in med sin pappa så är det väl hon? Hon måste ju faktiskt få godkänt av Kungen för att få gifta sig med Daniel!

Ska själv gå in med min pappa och var och pratade med prästen om detta i lördags. Han hade inget emot det alls och kunde ärligt talat inte förstå debatten kring det hela. Skönt att han tänker precis likadant som vi.

Tillägas kan också: Hade han däremot varit emot det hade vi faktiskt respekterat detta och gått in tillsammans, men nu behövde vi inte det utan kan göra som vi tänkt oss från början.

Svar på tråden Då var de bestämt, kungen lämnar över Vickan..