• Superstarfia

Då var de bestämt, kungen lämnar över Vickan..

Uch vad jag verkligen ogillar det här...!! Förstår inte ens hur Ärkebiskopen kan godkänna det...

• Svar på tråden Då var de bestämt, kungen lämnar över Vickan..
  • Lyckliga013bruden

iregnet2010

Jag håller helt med dig!!

• Fjosok
    Jessika81 skrev 2010-05-24 17:57:41 följande:
    Hade stora förhoppningar om Kronprinsessans klänning men jag antar att den lika gärna kan av tub-top-modell nu....
    Har föreslagit att ajg kan rita en klänning i Diana-stil åt henne, men frågan är om dom ens läste det
  • kikel

mrsJR skrev 2010-05-24 17:03:18 följande:
    Hon känns ju som en ganska dålig representant för Sverige och svenska traditioner när hon inte följer dem själv. Om hon inte kan sköta sitt jobb kanske hon ska se sig om efter något annat.   

i såda fall borde hon get tillbaka det som inte var hennes från början utan hennes brors nämligen kronan

• Sörön10

Ja vad ska man säga... 

Jag säger ingenting utan tar bara på mig min supersnygga svastikajacka och går ut i solen! Den är ju så himla fin! Att några blir arga pga symbolerna struntar jag bara i! Symboler och symbolik är ju bara något som är upp till var å en! Jag tycker svastikan är skitsnygg och därför går jag runt med den! 

(Obs: GROV ironi, om nu inte alla fattade det!)

Som nån skrev, det är så jävla nonchalant av dem! Jag tyckte tidigare de var rätt harmlösa, man kunde skratta lite åt dem, ingen drabbades av deras fånerier, men nu! 

Nej släng ut dem bara! 

• darkHorse
    iregnet2010 skrev 2010-05-24 18:25:54 följande:
    ÄNTLIGEN!!!! jag tycker det är så härligt att se att någonting i detta bröllop faktiskt bestäms av bruden (dvs Viktoria). Hade själv bestämt mig för att jag och M2B skulle gå in tillsammans men när denna debatt blossade upp så ändrade jag mig. Så himla typiskt svenskt att sitta i ett hörn och kasta sten på andras beslut. Svenska kyrkan har inte tagit helt ställning mot detta varför hon, liksom alla andra brudar i Sverige i samråd med sin präst kan välja överföring. Det är dock så intressant och se hur folk orkar kämpa så hårt emot att andra ska få göra som de vill...det finns ju gränser. Jag är mer emot folk som håller på och gör larviga saker i kyrkan eller annat som är respektlöst mot den vördnad man ska visa mot kyrkan som heligt rum. Att man sakta väljer att låta sin far gå med en fram till blivande maken symboliserar antaligen inget annat idag än att man kanske sett en och annan Hollywood film och därmed anser detta vara romantiskt -eller som i mitt fall känns som en kärleksgest mot sin pappa som får vara delaktig. Det har inget med överlämning att göra utan mer stöttning.Sen hela debatten om att Victoria och de skulle kosta så mkt...om man räknar samhällsekonomiskt så ska ni se att varende en av alla som sitter i ett hörn och muttrar om att det är dyrt har kostat samhället mer och dragit in mindre...men det är ju en helt annat debatt...
    Men om ärkebiskopen har gått ut och sagt att han avråder sina brudpar från brudöverlämning, hur kan man då säga att det har skett i samråd med sin präst?
  • Daa

Vill bara skriva under, Heloise!
    Heloise skrev 2010-05-24 14:16:50 följande:
    Precis som många redan skrivit så är det inte enbart hennes bröllop, och vill hon göra som hon vill så får hon bekosta sitt eget bröllop och abdikera, det går alldeles lysande. Men att ha en blivande statschef som skiter i ärkebiskopens rekomendationer känns ganska skrämmande... För att inte tala om att hon spottar på alla kivnnor runt om i världen som faktiskt inte har rätt att bestämma över sitt eget liv och blir bortlämnade som en ägodel. Världen är större än den egna privata bubblan och än mer så när man har en titel som säger att jag är värd mer än er, ni bör titulera mig med respekt eftersom jag är er blivande statschef. Det är äckligt, smaklöst, omdömeslöst och fruktansvärt nonchalant.  
  • Sebastiána

Väldigt nonchalant av Victoria och kungen! De ska vara tacksamma över att svenskarna fortfarande vill ha dem. Vi kan faktiskt lika gärna ha republik - eller varför inte valkungadöme (typ som president men kallas kung eller drottning hade varit fräckt ju).

• eigollet

Ja, vad ska man säga... Hela grejen med Kungahuset är ju så mossig och ojämlik. Avskaffa eländet säger jag, men det är min högst personliga åsikt.
    Sen rent generellt om brudöverföring: Man kan ju välja hur mycket man vill tolka in i momentet. Att sen skrika högt om naggad jämställdhet och att kyrkan ska lägga sig i allt, gör hela diskussionen löjeväckande. För fasen, skärpning! Vi är väl smarare än så?!
    Sköt er själv och skit i andras val och tolkningar. Bara man är glad och inte skadar någon annan. Och nej, jag tror inte Sveriges jämställdhet kommer rämna bara för att kungen ger bort sin dotter på hennes bröllopsdag.

• Duchess
    eigollet skrev 2010-05-24 19:14:28 följande:
    Ja, vad ska man säga... Hela grejen med Kungahuset är ju så mossig och ojämlik. Avskaffa eländet säger jag, men det är min högst personliga åsikt.Sen rent generellt om brudöverföring: Man kan ju välja hur mycket man vill tolka in i momentet. Att sen skrika högt om naggad jämställdhet och att kyrkan ska lägga sig i allt, gör hela diskussionen löjeväckande. För fasen, skärpning! Vi är väl smarare än så?!Sköt er själv och skit i andras val och tolkningar. Bara man är glad och inte skadar någon annan. Och nej, jag tror inte Sveriges jämställdhet kommer rämna bara för att kungen ger bort sin dotter på hennes bröllopsdag.
    Att kyrkan lägger sig i beror ju på att brudparet vill ha en kyrklig vigsel, och en vigsel är en vigselgudstjänst. Vill man styra helt vigseln själv kan man välja en borgerlig vigsel. 
  • eigollet

Ja, varför inte. Det som förvånar mig mest är faktiskt att den mossiga kyrkan sätter sig emot...

Svar på tråden Då var de bestämt, kungen lämnar över Vickan..