• Superstarfia

Då var de bestämt, kungen lämnar över Vickan..

Uch vad jag verkligen ogillar det här...!! Förstår inte ens hur Ärkebiskopen kan godkänna det...

• Svar på tråden Då var de bestämt, kungen lämnar över Vickan..
  • mrsJR
    Katarina Michael skrev 2010-05-24 14:42:11 följande:
    Kanske för att för i tiden så stannade männen kvar i familjen medans tjejerna följde med sin man till hans familj. Därför var de extra viktig att den nya mannen godkändes så man visste att ens dotter var trygg. När de gäller pappa och dotter så brukar alltid pappan vara överbyskyddande och därför de är viktigt att pappan godkänner den. Tjejer är oftast mindre självständiga än killar och därför är pappas åsikt mer värt. Killar brukar väldigt sällan utåt sätt bryr sig om vad mamman tycker eller för den delen pappan.     Jag är för jämställhet men de finns en gräns då de bara blir löjligt, kvinnan är skapt på ett vis och mannen på ett vis, de går aldrig någonsin att förneka. Vi kommer aldrig kunna bli jämställda då vi fungera på olika sätt både fysiskt och physiskt. Ju lämgre vi inte inser de så kommer vi aldrig komma närmasre rättvisan heller.      
    Det var länge sedan jag såg så många generaliseringar i ett och samma inlägg, sådana här åsikter gör mig mörkrädd! 
  • Heloise

Katarina Michael skrev 2010-05-24 14:42:11 följande:
        Jag är för jämställhet men de finns en gräns då de bara blir löjligt, kvinnan är skapt på ett vis och mannen på ett vis, de går aldrig någonsin att förneka. Vi kommer aldrig kunna bli jämställda då vi fungera på olika sätt både fysiskt och physiskt. Ju lämgre vi inte inser de så kommer vi aldrig komma närmasre rättvisan heller.      
    Fysik har inget med jämställdhet att göra, so what om min man kan kasta en boll längre än mig, det gör honom inte smartare än mig. Ska han få en högre lön  för att han kan kasta lite längre än mig? Eller är det okej om han aldrig diskar/tvättar/städar etc, för han kan ju kasta en boll längre än mig?

Jämställdhet baseras inte på olikheter utan på likheter. Lika lön för lika arbete heter det ju inte lika lön för olika arbete.

Klart att människor är olika, du och jag är också olika, men det gör inte dig bättre eller sämre än mig.

Det är jävligt skärmmande att unga( för det är oftast yngre) kvinnor är så vana vid sin frihet att de vill gå tillbaka till traditioner som speglar ofrihet. Men det är klart eftersom feminism numera är ett skällsord så är det ju inte så konstigt att yngre kvinnor vänder sig till stolpskott som Blondinbella för råd om hur de skall vara, vad de skall ha på sig etc. De har ingen aning om vilket oerhört lidande de kvinnor som kämpade för rösträtt utsattes för.

Att importera anglikanska seder som härstammar ur förtryck av kvinnor är avskyvärt och det är att spotta på alla de kvinnor som kämpade för att vi skulle få friheten att själva bestämma över våra liv!  Det är konstigt att alla kvinnor över 60 inser detta, men det flyger totalt över huvudet på jag-vill.som-jag-vill generationens kvinnor.

Förövrigt kan frågor om jämställdhet ALDRIG blir löjligt!

• Joseful

Kan man inte göra så att pappan lämnar över men inte för det det står för enligt tradition utan för att det är en fin grej, en mysig och fin sak att få gå fram till altaret med sin pappa.

Kan man inte bara ta det för vad det är utan att läsa in massa saker som vad det betydde för hur många år sen som helst? Kan man inte bara säga att man gör det för att det är en fin grej?

Alla får tycka precis som dom vill men varför leva kvar i det förgångna, varför inte bara ta denna gamla tradition och gör om den till en ny?

• mrsJR

Joseful skrev 2010-05-24 15:19:42 följande:
    Kan man inte göra så att pappan lämnar över men inte för det det står för enligt tradition utan för att det är en fin grej, en mysig och fin sak att få gå fram till altaret med sin pappa. Kan man inte bara ta det för vad det är utan att läsa in massa saker som vad det betydde för hur många år sen som helst? Kan man inte bara säga att man gör det för att det är en fin grej? Alla får tycka precis som dom vill men varför leva kvar i det förgångna, varför inte bara ta denna gamla tradition och gör om den till en ny?

Om du tycker att det står för något annat och tycker det är mysigt är din ensak, du representerar bara dig själv men kronprinsessan representerar ett helt land och kan därför inte bara tänka på sig själv och göra som hon själv vill.

Kungahuset uppgift är ju att representera Sverige och de svenska traditionerna. Då borde väl de om någon hålla fast vid den svenska seden?

• kikel

mrsJR skrev 2010-05-24 15:37:10 följande:
      Om du tycker att det står för något annat och tycker det är mysigt är din ensak, du representerar bara dig själv men kronprinsessan representerar ett helt land och kan därför inte bara tänka på sig själv och göra som hon själv vill. Kungahuset uppgift är ju att representera Sverige och de svenska traditionerna. Då borde väl de om någon hålla fast vid den svenska seden?

Men den svenska traditionen är bruten för länge sedan när dom tog bort att Filip faktiskt var kronprins och gav det till kronprinsessan, så varför inte ändra lite till när dom redan börjat?
    Jag kommer personligen gå in med min far men av helt andra skäl då min blivande inte är svensk och att vi blandar traditoner genom bröllopet.
    Tycker också det är lite konstigt att Kronprinsessan ska ledas in av Kungen.

• Zouzou

Jag tycker också det är rätt arrogant faktiskt.

• Niini

Vickan e väl människa som alla andra så varför skulle inte hon få ha sitt bröllop som hon vill så alla "vanliga brudar" får?! :)

• mrsJR
    Niini skrev 2010-05-24 15:56:40 följande:
    Vickan e väl människa som alla andra så varför skulle inte hon få ha sitt bröllop som hon vill så alla "vanliga brudar" får?! :)
    Det är ju precis det hon inte är, hon är blivande statschef och bröllopet är därmed en statsangelägenhet. 

Jag blir upprörd när en person som säger sig representera mitt land och dess traditioner och värderingar totalt struntar i dessa och gör som hon vill utan hänsyn till alla de människor hon säger sig företräda. 

Inför republik istället så att jag kan få vara med och välja den person som ska representera mig så slipper vi hela den här diskussionen. 

• Moi mokulat

Jag tycker detta är jätte roligt roligt roligt.
    Hur ni orkar ödsla er energi på något som är bestämt.
    Bestäm ni om ert bröllop och hon om sitt. Fast att hon är Sveriges stora kvinna så
    är hon människa och har känslor precis som vem som helst.

• Maajliin

Varför ens bry sig när man har sitt eget bröllop och tänka på?? Min pappa ska lämna över mig och jag skiter i vad alla tycker och tänker det är mitt bröllop och jag får ha det precis hur jag vill:)    Tycker det är så larvigt att sitta och bråka över brollopstorget om det här!!

Svar på tråden Då var de bestämt, kungen lämnar över Vickan..