• Superstarfia

Då var de bestämt, kungen lämnar över Vickan..

Uch vad jag verkligen ogillar det här...!! Förstår inte ens hur Ärkebiskopen kan godkänna det...

• Svar på tråden Då var de bestämt, kungen lämnar över Vickan..
  • Kjell Präst

Jag har inte läst något av svaren utan svarar TS: Jag kan sammanfatta mina känslor i två ord: För Djävligt. Vet inte vem jag är mest arg på; ÄB eller Victoria.

• mittid

mrsJR skrev 2010-05-24 20:45:54 följande:
      Absolut! Hon är också fri att bli förd till altaret av sin far men då kan hon inte samtidigt vara kronprinsessa och påstå sig representera Sverige och svenska traditioner.     

AMEN!!

• Duchess
    Kjell Präst skrev 2010-05-24 20:47:01 följande:
    Jag har inte läst något av svaren utan svarar TS: Jag kan sammanfatta mina känslor i två ord: För Djävligt. Vet inte vem jag är mest arg på; ÄB eller Victoria.
    Kan bara instämma! Men... läs inlägg #107, och titta på länken. Kanske är inte sista ordet sagt. 
  • Sörön10

Hoppas inte sista ordet är sagt... 

Visst, gör som du vill, men vig dig då inte kyrkligt om du inte kan följa kyrkans rekommendationer! Det borde gälla alla! 

• mittid

Duchess skrev 2010-05-24 20:42:03 följande:
    Jodå, men gifter hon sig utan kungen och regeringens tillstånd så förlorar hon sin plats i tronföljden. Just nu känns det inte som nån större förlust. 

Kungen är för monarkin, ???undrar varför??? därför säger han inte nej till lilla vickan denna gång... han har ju redan "röstat emot" hennes tronföljd och det var då att sticka ut hakan lite väl mycket... men här gäller det att hålla tungan i rätt mun... han är ju inte så bra på det precis!

• Duchess
    Sörön10 skrev 2010-05-24 20:50:47 följande:
    Hoppas inte sista ordet är sagt...  Visst, gör som du vill, men vig dig då inte kyrkligt om du inte kan följa kyrkans rekommendationer! Det borde gälla alla! 
    Jag undrar vad det är som gör att många tycker att det är OK att be präster att göra allt från att tillåta brudöverlämning till att slopa psalmer och bibelläsning eller skippa "gudsnacket". Gör verkligen t ex muslimska brudar så gentemot den imam som ska viga dem? 
  • Sörön10
    Duchess skrev 2010-05-24 20:53:49 följande:
    Jag undrar vad det är som gör att många tycker att det är OK att be präster att göra allt från att tillåta brudöverlämning till att slopa psalmer och bibelläsning eller skippa "gudsnacket". Gör verkligen t ex muslimska brudar så gentemot den imam som ska viga dem? 
    Det är väl kanske ont om lokaler som har plats för alla gäster man vill bjuda.. ;) Då bokar man kyrkan och hoppas på det bästa! Kanske kan man sudda ut allt kyrkligt och hänga vackra tyg (läs: KNOPPA-lakan) över ikoner och statyer??! 

Man vet ju aldrig hur folk tänker! 

Men jag tycker det är hemskt att vissa präster "går med på" en massa dumheter! 

• Lantlolla

Kjell Präst skrev 2010-05-24 20:47:01 följande:

Nå, vi får väl se vad som är klart och vad som inte är klart. Hon har ÄB och Antje Jackelen(stavning?) biskop i Lund som inte vill se brudöverlämning. Hovpredikanten verkar vackla. Åke Bonnier som är 4-e prästen har jag ingen aning om vad han tycker i frågan men jag hoppas han är vis....dvs inte gillar brudöverlämning.

Att anföra att det är en familjetradition är fjantigt. Vi har inga som helst traditioner att gifta bort kvinnliga blivande regenter, vare sig till gossar från Ockelbo eller blåblodiga prinsar. Detta par kommer på många sätt att starta nya traditioner. Att då respektera svensk tradition är inte mycket att begära.

• Burre Präst

Jag säger som jag sagt förut: Kronprinsessan får väl hitta en annan ärkebiskop att viga dem då...

• Jessika81
    Sörön10 skrev 2010-05-24 20:57:25 följande:
    Det är väl kanske ont om lokaler som har plats för alla gäster man vill bjuda.. ;) Då bokar man kyrkan och hoppas på det bästa! Kanske kan man sudda ut allt kyrkligt och hänga vackra tyg (läs: KNOPPA-lakan) över ikoner och statyer??!  Man vet ju aldrig hur folk tänker!  Men jag tycker det är hemskt att vissa präster "går med på" en massa dumheter! 
    LOL

Bästa kommentaren idag!

Vet IKEA om vilken hysteri det råder kring dessa lakan här på BT? Sorry för OT.

Hoppas Svenska Kyrkan för en gångs skull säger nej!

Svar på tråden Då var de bestämt, kungen lämnar över Vickan..