Då var de bestämt, kungen lämnar över Vickan..
Uch vad jag verkligen ogillar det här...!! Förstår inte ens hur Ärkebiskopen kan godkänna det...
Uch vad jag verkligen ogillar det här...!! Förstår inte ens hur Ärkebiskopen kan godkänna det...
Just swastikan, som nån drog upp, är väll ett utmärkt exempel på att en symbol kan ha både positiva och negativa betydelser?
Jättebra skrivet, 1WillB2
Nej, allting förändras med tiden. Det är VI som väljer vilka värderingar som ryms i en tradition eller hur vi tolkar någon företeelse. Nuförtiden är det knappast någon som tycker att en gift kvinna är en kuvad kvinna, även om hon var det förr i tiden. Vad har ändrat den uppfattningen? Jo vi.
Jag tycker att det finns två dimensioner i den här frågan som man får skilja åt.
1. Vad man tycker om brudöverlämning i största allmänhet
2. Vad man tycker om att hovet kör över både Svenska Kyrkan och dess ärkebiskop i frågan.
Inte för att jag är förtjust i någon av punkterna, men ändå...
Ställer frågan här också, är det denna förening som gäller eller finns det fler?
Den gamla svenska (och nordiska, antar jag) traditionen var att alla hade sina patronymikon; dvs. man hade sin pappas förnamn+son/dotter.
(Efternamn var ju överhuvudtaget inte något som var allmänt förekommande i Norden förr, man hade sitt förnamn, sin fars namn och som grädde på moset gårdens namn (om man hörde till bondesläkt)).
Jag tycker det är ganska magstarkt att hovet går emot Svenska Kyrkans överhuvud, dvs. ärkebiskopen i den här frågan. Hovet (med alla sina traditioner, symbolik osv) borde ju förstå att uppskatta kyrkliga traditioner, teologiska argument osv.
Med anledning av vad som skrivs här ovan:
Statschefen, "Sverigers utan konkurens största socialbidragstagare", kungen alltså, överlämnar sin dotter Vickan, "Sverigers utan konkurens största blivande socialbidragstagare", till sin blivande make... Detta har Inget att göra med att Vickan en dag skall ärva tronen... Det gör hon den dag Han överlämnar densamma, tronen alltså, till Henne... de borde skämmas... Om de nu skall ha ett kyrkobröllop så ska de föregå med gott exempel och rätta sig efter kyrkans vigselordning. Tycker för övrigt att det är Hög tid att avsluta denna pinsamma rest från vårt gamla feodalsamhälle. Det är dags för Bernatotterna att skaffa sig ett jobb och sluta parasitera på våra skattepengar!