• Superstarfia

Då var de bestämt, kungen lämnar över Vickan..

Uch vad jag verkligen ogillar det här...!! Förstår inte ens hur Ärkebiskopen kan godkänna det...

• Svar på tråden Då var de bestämt, kungen lämnar över Vickan..
  • Superstarfia

Zeka skrev 2010-05-24 22:16:12 följande:
    Helt otroligt.Jag kommer INTE vara underordnad min man, bara för att jag väljer att min pappa för mig fram till "altaret".. Alla har man ju olika syn på det hela o tur som fasen e väl det!!!

tycker för övrigt att det är intressant att du vill gifta dig borgligt, men samtidigt gifta dig kyrkligt.. vad är det som lockar med kyrkan? lokalen, gudtjänsten eller vad?

• Zeka

Superstarfia skrev 2010-05-24 22:15:44 följande:
      Ja visst, det är din fria vilja. Fast ska man gifta sig i kyrkan för att man tycker det är traditionsenligt ska man också följa kyrkans seder och traditioner = INGEN ÖVERLÄMMNING.Om man väljer att gifta sig borgligt får man i mina ögon göra hur man vill, även om jag tycker det är tragiskt oavsett, att man inte kan se eller tänka ett steg längre över det valet man tar...

4 av mina vänner har haft deras pappor som överlämnat dom, i kyrkan utan några problem...

hur menar du då att det e tragist att bli överlämnad?? Varför e det tragiskt?

• nollåtta

Jaha nu fattas bara en tubklänning till bröllopet och ett par ungar med namnen Thindra och Cewin så är cirkeln sluten.

• Duchess
    Zeka skrev 2010-05-24 22:16:12 följande:
    Helt otroligt.Jag kommer INTE vara underordnad min man, bara för att jag väljer att min pappa för mig fram till "altaret".. Alla har man ju olika syn på det hela o tur som fasen e väl det!!!
    Om du inte kommer att vara underordnad din man, varför vill du då ha en symbolhandling i din vigsel som symboliserar att kvinnan är underordnad mannen?

För övrigt är det inte du som väljer om du gifter dig kyrkligt. Det är din vigselpräst som har sista ordet i frågan. 

• Fjosok

Problemet är att i en gudstjhänst, och i en gudstjänstordning, så är bruden och brudgummen underställda vad som gäller och i slutändan, vad prästen/kyrkoherden ahr sagt i frågan. Kyrkan är ingen sal man bara hyr, de tär ett heligt rum för troende människor och det är en miljö som ska  visas respekt, på precis samma sätt vi ska visa repsket för om vi kommer in i ex en synagoga.

När ett par gifter sig deltar dom i en vigselgudstjänst och ja, dom kan välja texter och sånger/psalmer men man kan förbaske mig inte bara hoppa in och bara tro att"jag jag jag jag jag" ska gälla.

Oavsett man är vanlig flase eller prinsessa, kan man tycka ...

• Superstarfia

Zeka skrev 2010-05-24 22:18:52 följande:
      4 av mina vänner har haft deras pappor som överlämnat dom, i kyrkan utan några problem... hur menar du då att det e tragist att bli överlämnad?? Varför e det tragiskt?

För att brudöverlämmning sedan urminnes tider står för att kvinnan är underordnad mannen.. men Hey.. är det vad du vill så fine by me..

• Duchess
    nollåtta skrev 2010-05-24 22:19:04 följande:
    Jaha nu fattas bara en tubklänning till bröllopet och ett par ungar med namnen Thindra och Cewin så är cirkeln sluten.
    Och att V&D säljer TV-rättigheterna till sin bröllopsresa åt Kanal 5 eller någon annan slaskkanal. Nån slags "Royal Paradise Hotel"
  • Zeka

Superstarfia skrev 2010-05-24 22:18:27 följande:
      tycker för övrigt att det är intressant att du vill gifta dig borgligt, men samtidigt gifta dig kyrkligt.. vad är det som lockar med kyrkan? lokalen, gudtjänsten eller vad?

Att jag gifter mig borgligt e för att jag vill ha lite mer avslappnat... Sen att jag samtidigt skulle vilja gifta mig i kyrkan e för att jag är uppväxt inom kristendomen o gått i kyrkan sen jag var liten.

• Superstarfia

Zeka skrev 2010-05-24 22:18:52 följande:
      4 av mina vänner har haft deras pappor som överlämnat dom, i kyrkan utan några problem... hur menar du då att det e tragist att bli överlämnad?? Varför e det tragiskt?

Snart hoppas jag att de är över med dessa överlämmningar i svenska kyrkan.. jag och många med mig jobbar för att kyrkan ska ta ett beslut för en gemensam linje i frågan.. Att de inte ska vara ok, å därför inte tillåtas..

• Superstarfia

Zeka skrev 2010-05-24 22:20:59 följande:
      Att jag gifter mig borgligt e för att jag vill ha lite mer avslappnat... Sen att jag samtidigt skulle vilja gifta mig i kyrkan e för att jag är uppväxt inom kristendomen o gått i kyrkan sen jag var liten.

Å då är de ännu mer konstigt att du inte väljer att acceptera kyrkans traditioner...

Svar på tråden Då var de bestämt, kungen lämnar över Vickan..