• Superstarfia

Då var de bestämt, kungen lämnar över Vickan..

Uch vad jag verkligen ogillar det här...!! Förstår inte ens hur Ärkebiskopen kan godkänna det...

• Svar på tråden Då var de bestämt, kungen lämnar över Vickan..
  • HK8

Viktoria ska få göra PRECIS som hon vill, ska man göra något annat för att någon tycker olika?? Jag vill då att mitt bröllop blir som jag vill och inte som alla andra vill.

...Man har en egen vilja även om man är kronprinsessa...

• Duchess
    HK8 skrev 2010-05-25 00:00:31 följande:
    Viktoria ska få göra PRECIS som hon vill, ska man göra något annat för att någon tycker olika?? Jag vill då att mitt bröllop blir som jag vill och inte som alla andra vill....Man har en egen vilja även om man är kronprinsessa...
    Klart hon får ha en egen vilja. Men att som företrädare för en institution som bygger på tradition och ritualer är det ganska puckat att ge fingret åt ärkebiskopen och Svenska Kyrkans åsikt i frågan. Det kan slå tillbaka ganska hårt mot kungahuset. 
  • Mrs Siverts

Btw, med tanke på att kungens pappa dog när kungen och hans systrar var små kan hans systrar omöjligt ha blivit ledda till altaret av sin far  som någon nämnt tidigare i tråden (lite besserwisser varning på mig där

• Oktoberbrud2010

Tycker personligen att det är bedrövligt att vår tronföljare väljer att vända ryggen åt de svenska traditionerna och istället anammar Anglosaxiska seder. Om det är några som ska värna de svenska traditionerna så är det väl medlemmarna av vårt kungahus.

Tappar väldigt mycket respekt för henne efter detta.

Visst får hon ha en egen vilja, vill hon inte bevara svenska traditioner så står det henne helt fritt att avsäga sig tronen. Så länge hon gör anspråk på tronen så gör hon också valet att inte ha fullständig rätt att bestämma fritt över sitt liv. Det kommer liksom med uppdraget....

• Duchess
    Zeka skrev 2010-05-24 23:11:34 följande:
      Tack :D äntligen någon som tänker som mig, när det gäller att bli överlämnad av sin far !!! Min pappa skulle med vara stolt om han fick göra det...
    Och min pappa skulle allvarligt ifrågasätta om jag var vid mina sinnens fulla bruk om jag frågade honom om han ville överlämna mig i kyrkan. 

En anekdot som många av er hört tidigare: Jag frågade en gång min pappa vad han skulle ha sagt om jag frågat honom om han ville överlämna mig i kyrkan. Då skrattade han stort och sa (på bred västerbottensbondska) "Men jäntong, visst ha I väl lärt deg å gå själven?"

Jo. Han har ju det. Han har lärt mig att gå själv, både bokstavligt och bildligt. Pappa har bidragit till att göra mig till en självständig och stark kvinna, och just därför skulle han se det som ett misslyckande om jag hade velat bli överlämnad. Han har ju lärt mig att gå själv. 

Jag har en bra relation till både min pappa och mamma, men min bröllopsdag handlade inte om min relation till någon av föräldrarna. Den handlade om mig och min man, vår kärlek och vårt beslut. 

• Duchess
    Zeka skrev 2010-05-24 22:34:26 följande:
      ja men det om något e ju mer sjukt isf... för i bibeln står det väl inget om att man ska vara av samma kön, man ska ju vara man & kvinna!??
    Berätta lite mer exakt vilka bibelställen du syftar på, så ska jag gärna diskutera dem med dig. 
  • Duchess
    1willB2 skrev 2010-05-24 23:13:54 följande:
         Kyrkan kan inte stänga ute människor som vill vigas inför gud, det är inte rätt och påminner om fascist/kommunist-fasoner. Kyrkan ska vara öppen för alla som har en tro på gud, även de som inte vill ha de mest religösa psalmerna eller ber varje dag. Vilka har rätt att bedöma mitt förhållande till gud? Inte ärkebiskopen, inte min präst, inte någon på ett forum, ingen förutom jag.
    Kyrkan stänger inte ute människor som vill vigas inför Gud. Det är däremot inte självklart att du får utforma vigseln exakt som du vill, eftersom vigseln är en gudstjänst som omfattas av kyrkohandboken och många hundra års traditioner av vigselsed. Man måste t ex ha med psalmer och bibeltexter i sin vigsel - det räcker inte med poesi av Khalil Gibran och visor av Lundell (även om de kan vara jättefina). 

Att du kan nekas en brudöverlämning har ingenting att göra med hur kyrkan ser på ditt förhållande till Gud. 

• nollåtta
    Duchess skrev 2010-05-25 00:16:50 följande:
    Och min pappa skulle allvarligt ifrågasätta om jag var vid mina sinnens fulla bruk om jag frågade honom om han ville överlämna mig i kyrkan.  En anekdot som många av er hört tidigare: Jag frågade en gång min pappa vad han skulle ha sagt om jag frågat honom om han ville överlämna mig i kyrkan. Då skrattade han stort och sa (på bred västerbottensbondska) "Men jäntong, visst ha I väl lärt deg å gå själven?" Jo. Han har ju det. Han har lärt mig att gå själv, både bokstavligt och bildligt. Pappa har bidragit till att göra mig till en självständig och stark kvinna, och just därför skulle han se det som ett misslyckande om jag hade velat bli överlämnad. Han har ju lärt mig att gå själv.  Jag har en bra relation till både min pappa och mamma, men min bröllopsdag handlade inte om min relation till någon av föräldrarna. Den handlade om mig och min man, vår kärlek och vårt beslut. 
    Vilken klok pappa du har. Jag frågade min egen pappa, mest för att få höra hans reaktion gällande brudöverlämning. Han skrattade lite och menade på att jag klarat av att flytta ihop med min blivande man och skaffa barn utan att konsultera honom i frågan, så varför skulle då mitt bröllop vara annorlunda? Han sa också att han hade uppfostrat mig bättre än bli överlämnad som ett stycke kött. Min pappa kommer alltså från Sydamerika men tycker dock att traditionen är löjlig.

Jag kommer aldrig förstå varför man vill bli inledd av sin pappa istället för att vandra nedför kyrkgången men den karl man ska gifta sig med. Kommer pappa och kollar att det är blod på lakanet efter bröllopsnatten också kanske? Eller han kanske rentav är med under akten?

• Duchess
    nollåtta skrev 2010-05-25 00:42:10 följande:
     Jag kommer aldrig förstå varför man vill bli inledd av sin pappa istället för att vandra nedför kyrkgången men den karl man ska gifta sig med. Kommer pappa och kollar att det är blod på lakanet efter bröllopsnatten också kanske? Eller han kanske rentav är med under akten?
    Själv tycker jag att om man vill ha med brudöverlämning i vigseln så bör man väl rimligtvis också ha med andra moment från den traditionen, t ex att bruden lovar att ära och lyda sin man? (obey and honour)
  • HK8

Ingen aning vad din pappa kommer att göra under eran bröllopsnatt. Min pappa kommer att sova i alla fall.

Jag kommer inte att bli överlämnad, jag vill gå fram till altaret med min blivande man MEN

jag ser inget som helst fel i att bli överlämnad, jag tycker det är riktigt fint.

I mitt fall skulle jag tänka (som fortfarande inte bor med min blivande man)
    "Nu öppnar jag dörrnara till ett nytt kapitel i livet, jag vill bli överlämnad av den
    människan som jag litat på mest under hela livet"

Väldigt fin tycker jag.

Svar på tråden Då var de bestämt, kungen lämnar över Vickan..