Då var de bestämt, kungen lämnar över Vickan..
Uch vad jag verkligen ogillar det här...!! Förstår inte ens hur Ärkebiskopen kan godkänna det...
Uch vad jag verkligen ogillar det här...!! Förstår inte ens hur Ärkebiskopen kan godkänna det...
Men VAD är det som är så mysigt och tryggt att gå in med sin pappa när man är en vuxen självständig människa? Och just med pappa?
Jag tyckte det var mysigt att gå in med min man. Tillsammans. DET var tryggt för oss båda.
Föräldrarnas "stöd" kände vi i ryggen då de satt på första bänkrad i kyrkan.
Göra som man vill kan man vid en borgerlig vigsel.
Håller också med.
Dessutom så är det här bröllopet ingen privatsak utan en statsangelägenhet.
Äsch, hörni.. nu blir jag ju blyg.
Men jag tycker att det är viktigt att lyfta fram den inomkyrkliga pastorala vinklingen av den här frågan. Att Svenska kyrkans ledning har en åsikt i sakfrågan är helt klart, eftersom ÄB till och med uttalat sig i media om saken. Men om man först uttrycker sin åsikt och sedan viker sig - vilka signaler skickar det?
Jag är uppriktigt bekymrad över mina prästkompisars situation när ÄB beter sig såhär.
Duchess, hade jag jobbat som präst hade jag satt mig ner och lipat i det här läget tror jag. För att sedan ropa högt så någon hör...
Nu känner jag mig mer gråtfärdig på insidan. Bedrövligt!
Jag anser inte att det kommer an på vare sig BT-prinsessor eller Haga-prinsessor att ändra saker och ting i min kyrkas ritualer.
För mig är alla varmt välkomna. Men inte att styra och ställa utan att delta.
Att kyrkans gudstjänster förändras är helt i sin ordning. Men som sagt - det är inga prinsessor av något slag som ska förändra den. Det ska kyrkan själva göra.
Just nu pågår det ett arbete med att skriva om delar av kyrkohandboken. Man kan läsa mer om det här: http://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?id=342614
Jag hoppas att den här debatten bidrar till att frågan om HUR brudparet ska gå in i kyrkan tas upp i nya handboken, och - såklart - att kyrkan sätter ner foten. Hårt.
Vad gäller valfriheten så är det åtskilliga av oss som arbetar inom Svenska Kyrkan som försöker hävda principen att vigselgudstjänsten är just en gudstjänst, men nu kan man ju konstatera att ÄB:s sekreterare har gett oss ett rejält hugg i ryggen med uttalandet att "Det är varje brudpars rätt att ha sitt bröllopp i förstaupplaga" (Se längst ner i artikeln: www.expressen.se/Nyheter/brollopet/1.2000147/kyrkan-backar-later-victoria-overlamnas-av-pappa-om-hon-vill )
Men jag ger mig inte: Vigseln är en gudstjänst så jag tänker inte dra ner på gudsnacket, inte ta bort psalmer eller böner, inte gå med på överlämning eller hund som ringbärare eller klä ut mig till Elvis eller låta en Cadillac köra in brudparet i kyrkan eller vad folk nu kan tänkas hitta på för att få sin "förstaupplaga".
Förslag på Viktorias valspråk när hon blir drottning: För Sverige Bakåt i Tiden.