• Superstarfia

Då var de bestämt, kungen lämnar över Vickan..

Uch vad jag verkligen ogillar det här...!! Förstår inte ens hur Ärkebiskopen kan godkänna det...

• Svar på tråden Då var de bestämt, kungen lämnar över Vickan..
  • Zeka

mrsJR skrev 2010-05-24 22:46:41 följande:
    Är väl inte alls konstigt, är man emot brudöverföring är det oftast för att man vill att män och kvinnor ska behandlas lika och jämställas varandra. Då vore det ju snarare skumt om man inte också var för äktenskap mellan homosexuella, jämställdhet och jämlikhet är väl något man eftersträvar oavsett personers kön eller sexuella läggning. 

Åh det kommer ju aldrig hända, samhället är inte jämställt e bara inse det. Åh verkar inte bli det helt heller...

• Sebastiána
    Zeka skrev 2010-05-24 22:55:07 följande:
      Jag kunde faktiskt inte bry mig mindre om hon blir överlämnad eller ej, för jag bryr mig inte om just kungahuset eller nått sånt. Tänker inte ens se på bröllopet, om det ens kommer på TV så mycket vet jag om just deras bröllop!ska jag vara riktigt ärlig så vet jag inte vad de gör igentligen som e så bra.. varför ska man ha en kung/drottning för?
    Ja, det är det många som undrar. efter hovets beslut undrar jag ännu mer!
  • passionsblomman

Zeka skrev 2010-05-24 22:55:07 följande:
      Jag kunde faktiskt inte bry mig mindre om hon blir överlämnad eller ej, för jag bryr mig inte om just kungahuset eller nått sånt. Tänker inte ens se på bröllopet, om det ens kommer på TV så mycket vet jag om just deras bröllop!ska jag vara riktigt ärlig så vet jag inte vad de gör igentligen som e så bra.. varför ska man ha en kung/drottning för?

Jodå, lite mindre kunde du allt bry dig, för brydde du dig noll och intet, hade du väl vare sig läst eller skrivit i just den här tråden?

• Zeka

passionsblomman skrev 2010-05-24 23:03:59 följande:
      Jodå, lite mindre kunde du allt bry dig, för brydde du dig noll och intet, hade du väl vare sig läst eller skrivit i just den här tråden?

Jag bryr mig inte om att just hon ska överlämnas, tycker bara att de som vill överlämnas ska få det :)

• pandis81

att ni bara orkar, kan ni inte respektera en person önskan. Att det i detta fall skulle vara våran egna kronprinssessa ja det gör väl ännu mindre.
    Jag tycker det är så otroligt skönt, att hon vågar stå för sina egna ideér och tankar kring sitt bröllop att trotsa alla trångsynta människor i detta avlånga land.

Jag tycker det är en fin gest eftersom det tydligen är en tradition i deras familj, kronprinsessans fastrar gick också in med deras far. Och det är fint att föra det vidare då. Bara synd att disskusionen kommer upp och förstör deras uppladdning som ska vara inför deras fina dag.

Jag gick in med min pappa och det var det finaste jag kunde göra,och jag vet att han är oerhört stolt och glad idag att jag faktiskt frågade honom om han ville föra mig fram, även om det för mig var en ren självklarhet att gå in med min pappa.

Nä vickan, jag är så glad på era vägnar att du vågar stå på dina egna ben med dina idéer om eran dag.
    Låt inte alla andra trångsynta människor förstöra för dig och daniel.

• Zeka

pandis81 skrev 2010-05-24 23:08:08 följande:
    att ni bara orkar, kan ni inte respektera en person önskan. Att det i detta fall skulle vara våran egna kronprinssessa ja det gör väl ännu mindre. Jag tycker det är så otroligt skönt, att hon vågar stå för sina egna ideér och tankar kring sitt bröllop att trotsa alla trångsynta människor i detta avlånga land. Jag tycker det är en fin gest eftersom det tydligen är en tradition i deras familj, kronprinsessans fastrar gick också in med deras far. Och det är fint att föra det vidare då. Bara synd att disskusionen kommer upp och förstör deras uppladdning som ska vara inför deras fina dag. Jag gick in med min pappa och det var det finaste jag kunde göra,och jag vet att han är oerhört stolt och glad idag att jag faktiskt frågade honom om han ville föra mig fram, även om det för mig var en ren självklarhet att gå in med min pappa. Nä vickan, jag är så glad på era vägnar att du vågar stå på dina egna ben med dina idéer om eran dag. Låt inte alla andra trångsynta människor förstöra för dig och daniel.

Tack :D äntligen någon som tänker som mig, när det gäller att bli överlämnad av sin far !!! Min pappa skulle med vara stolt om han fick göra det...

• 1willB2

Cesium skrev 2010-05-24 22:06:07 följande:
      Heja 1willB2! Jag vill tacka så mycket, för det här är ett av ganska få inlägg från ”den andra sidan” som lyft argumenten från det personliga planet till en mer allmän nivå. Jag ska försöka beskriva hur jag ser på de saker du tar upp. Vad jag har förstått så var det så att den svenska kyrkan ville att även om paren som gick in tillsammans inte hade fått välja det helt själva så var det en markering, ett ställningstagande, att de faktiskt ville att paret skulle gå in frivilligt och på egen hand svara på frågorna och avge löftena. De skulle ha en teoretisk chans att säga nej. Det gör att jag inte kan se den traditionen som ojämlik. Jag antar att de nordiska ländernas kyrkor har gjort olika val genom historien. Jag respekterar att olika länder, religioner och samfund gör olika val och jag vill inte nedvärdera dem för det, men jag behöver inte tycka om deras val. Vi har traditioner som kan förändras i Sverige, men varför ta efter seder som spontant inte känns jämlika? För jag tror att mycket av våra åsikter och värderingar bygger på vad vi känner spontant (det personliga är inte privat). Mellan två människor som går bredvid varandra mot samma mål och med samma nivå på klädseln o.s.v. finns det ingen skillnad. Jag kan inte hävda spontant att det är en ojämlik tradition. Däremot tycker jag spontant att det finns något skevt i att det i majoriteten av alla ingångar som inte är brudparet-sida-vid-sida, är en-man-följer-en-kvinna-och-lämnar- kvinnan-vid-en-annan-mans-sida. Det är det jag aldrig kommer ifrån. Angående brudöverlämning vid borgerlig vigsel så tycker jag att det är lika tråkigt att se som vid kyrklig vigsel. Angående namnbyten så tycker jag att det är tråkigt att så många även idag tycker att det är mannens namn som är viktigast att föra vidare, bara för att. Det är något skevt som gärna får utjämnas det med. Jag förstår verkligen varför man kan vilja ha brudöverlämning på sitt bröllop på det personliga planet, men jag kan inte förstå hur man kan vilja ha det om man lyfter blicken. Jag ser inte ner på brudpar som väljer brudöverlämning, jag kan bara inte förstå dem fullt ut. Jag tror inte att varje överlämnad kvinna är nedtryckt, men jag tycker att seden påminner om att det har funnits tvång och att det fortfarande finns tvång idag. Jag tycker att man i stor utsträckning ska få välja själv hur man vill utforma sitt bröllop, men min åsikt är att de fria valen kanske inte är så fria som man tror, när könsfördelningen vid brudöverlämningar nu ser ut som den gör. Det här är det sista inlägget jag gör på BT:s forum om brudöverlämningar *skriver kontrakt med mig själv*, förutom såklart att bemöta eventuella kommentarer på det här inlägget.

Visst hade brudparen förr en teoretisk chans att säga nej, men i verkligheten var nog konsekvenserna att gå emot båda familjernas vilja troligen lika med noll. Att gå in med sin far har också givit bruden en teoretisk chans att säga nej förr i tiden, prästen frågar ju faktiskt bruden och brudgummen om de vill gifta sig oavsett vem du går in med.

Ojämlikt eller inte beror på vilket perspektiv du tittar ifrån och vad du läser in i traditioner och ritualer. De flesta i-länder är kristna vågar jag påstå och här är vi ganska jämlika. Jag läser ofta att jag ska tänka på de ofria kvinnorna som runt om i världen (gärna u-länder) inte får välja vem de ska gifta sig med. Nu är jag ingen expert i olika bröllopstraditioner (berätta gärna ni som kommer från andra kulturer) men ta t ex stora delar av Indien, många kvinnor får aldrig välja vem de ska gifta sig med. De har inte samma religion som vi eller alls samma seder. Jag undrar hur jag som fri kvinna, som fritt väljer att gå med min far, i mitt fria land, i vårt jämställda samhälle skadar eller förnärmar denna kvinna i Indien genom att göra detta? Och hur man kan tro att vi i Sverige, som troligen är den enda kristna nationen med denna debatt, att vi på något sätt gör något gott genom att börja ropa efter en massa förbud, att man inte ska få gifta sig i kyrkan osv? Förbud = Ofriheten att välja.

Jag vill inte att någon ska göra något som spontant inte känns bra för dem och deras situation. Jag vill att alla ska ha friheten att välja. Jag känner inte spontant att det är ojämlikt, det gör inte heller min blivande och därför är det i min situation någonting som jag kommer att göra.

Angående också de nordiska- och andra länder. Det är inte konstigt att det kommer in andra influenser, vi har en ganska hög procent invandrare och många som har invandrade föräldrar. Det vore ju konstigt att tro att vi fick pizza, hamburgare, disco, kebab, nya ord osv osv utan att vi fått andra saker. Språket förändras, samhället förändras. Allt förändras.

Nu hinner jag inte skriva mer och jag vet inte heller om jag har lust. Dessa diskussioner leder ingenstans. Jag respekterar den som vill gå in med sin blivande, gör det om det känns rätt för er. Jag vill också att andra respekterar vårt val, vi gör det i samförstånd, av vår fria vilja. Kyrkan kan inte stänga ute människor som vill vigas inför gud, det är inte rätt och påminner om fascist/kommunist-fasoner. Kyrkan ska vara öppen för alla som har en tro på gud, även de som inte vill ha de mest religösa psalmerna eller ber varje dag. Vilka har rätt att bedöma mitt förhållande till gud? Inte ärkebiskopen, inte min präst, inte någon på ett forum, ingen förutom jag.

• Lantlolla

pandis81 skrev 2010-05-24 23:08:08 följande:
    att ni bara orkar, kan ni inte respektera en person önskan. Att det i detta fall skulle vara våran egna kronprinssessa ja det gör väl ännu mindre. Jag tycker det är så otroligt skönt, att hon vågar stå för sina egna ideér och tankar kring sitt bröllop att trotsa alla trångsynta människor i detta avlånga land. Jag tycker det är en fin gest eftersom det tydligen är en tradition i deras familj, kronprinsessans fastrar gick också in med deras far. Och det är fint att föra det vidare då. Bara synd att disskusionen kommer upp och förstör deras uppladdning som ska vara inför deras fina dag. Jag gick in med min pappa och det var det finaste jag kunde göra,och jag vet att han är oerhört stolt och glad idag att jag faktiskt frågade honom om han ville föra mig fram, även om det för mig var en ren självklarhet att gå in med min pappa. Nä vickan, jag är så glad på era vägnar att du vågar stå på dina egna ben med dina idéer om eran dag. Låt inte alla andra trångsynta människor förstöra för dig och daniel.

Hennes fastrar är inte och var inte tronföljare. En gifte sig med en engelsman och hon eskorerades, en gifte sig först borgeligt och sedan katolskt, en gick in med sin blivande och en överlämnades till en friherre.....men de var inte blivande regenter, någon av dem. Det finns inga traditioner om hur en blivande kvinnlig tronföljare går in i kyrkan. Då kan man förväntas respekters svensk sed.

• tomlinn

jag är grymt besviken på vår kronprinsessa och tronföljare och jag har tappat en del av min respekt för henne genom detta.

Svar på tråden Då var de bestämt, kungen lämnar över Vickan..