• Superstarfia

Då var de bestämt, kungen lämnar över Vickan..

Uch vad jag verkligen ogillar det här...!! Förstår inte ens hur Ärkebiskopen kan godkänna det...

• Svar på tråden Då var de bestämt, kungen lämnar över Vickan..
  • passionsblomman

Bellson skrev 2010-05-25 12:01:50 följande:
    Men varför kan man inte bara få välja själv? De handlar väl om hur man själv känner och upplever det hela. Om Victoria, Daniel och Kungen inte ser det som att han "ger bort" henne så spelar det väl ingen roll. Hon kanske bara tycker att det är mysigt och tryggt att gå in med sin pappa.. 

När en tråd har så här många inlägg med så många argument om vad det är man inte kan ställa sig bakom, så tycker jag verkligen det blir underligt med frågan "varför" vid närmare 250 inlägg. Det står ju om varför precis överallt!
    Det finns flera stora skäl till varför INTE.
    För mig är det i huvudsak tre:

*Jag som Svensk vill gärna se vårt land representeras på bästa möjliga vis av vårt kungahus-det som kablas ut över världen ifall Victoria går vid Kungens arm på sin bröllopsdag har inte ett skit med Sverige och våra vigseltraditioner att göra. Och Traditioner är typ det kungahuset har att klamra sig fast vid att vi ändå någonstans verkar gilla i ett land som annars är väldigt väldigt snabba på att anamma saker från andra håll.

*Jag som kvinna har varit och är stolt över den frihet och självständighet som finns i vårt land även för de av oss som föddes med stockar i magen istället för säd i brallan.
    Det är något som andra, både kvinnor och män före oss har kämpat hårt och betalat dyrt för. Det är också ettt arbete långt ifrån slutfört. En brudöverlämning -framförallt av vår blivande regent-trampar på alla de idealen och är inte en oskyldig liten söt gest. Särskilt inte i detta synnerligen offentliga sammanhang. Det Victoria gör övervakas i hela världen och det får dessutom följder långt bortom hennes eget äktenskap. Hon är en förebild och jag förväntar mig att hon ska axla det ansvaret, även i det här läget, precis som hon fötts in i att göra det i alla andra aspekter av sitt liv. Det må vara synd om henne att ha ett så begränsat privatliv, men som för oss alla så gäller "gilla läget".

*Som jag tidigare sa; den vigseltradition vi har i SvK är väl genomtänkt och finns inga som helst skäl att byta ut mot hollywoodinspirerade drömspektakel. man kan ha en personlig och unik vigsel och bröllopsdag utan att behöva ändra, detaljstyra och privatanpassa precis allting. Och i kyrkan, där är man välkommen, men faktiskt inte som huvudperson utan som deltagare, även om man råkar var tjejen i den stora klänningen. Det kommer som sagt inte an vare sig på den ena eller andra bruden att ändra på vigselgudstjänstens innehåll, vare sig vd gäller "snacket om Gud", inte så mossiga psalmer, eller att byta ut maken mot pappa för att strålkastarljuset säkert ska riktas helt mot en själv.

Att Victoria med storstövlarna på trampar rakt över allt det här, det förvånar mig faktiskt. Jag trodde att hon hade lite bättre koll och omdöme än så här.

• Duchess

Vi hade varken Elvisimitatörer, ringbärare, brudöverlämning, tärnor med matchande klänningar, hundar eller ens någon marsalk. Däremot hade vi psalmer som handlade både om kärlek och Jesus, en rejäl sjungen vigselbön och duktiga solister. Vårt bröllop var en "förstaupplaga" - inte för att det var spektakulärt, utan för att det var just jag och maken som gifte oss.

För övrigt förstår jag inte hur ÄB's pressekreterare kan säga något så dumt. Jag känner henne sedan tidigare, och trodde aldrig att hon skulle uttala sig på det viset. Dessutom skrev jag några kommentarer i frågan på hennes blogg... som uppenbarligen inte godkänts av henne. Nehepp. Så var det med det.

• Påfågeln

Tycker att det är intressant att Kungens ledord är "För Sverige i tiden" sen tar han en gammal tradition (märk att det skulle varit skillnad om det var en borgelig vigsel) och använder den...

Riktigt dåligt... Då börjar man också fundera på hur jämställd kungafamiljen är... och han kanske borde byta sitt ledord till "Sverige förr i tiden"

USCH! Jag blir riktigt upprörd!

• Aleta
    Jossebosse skrev 2010-05-25 12:40:32 följande:
    Förslag på Viktorias valspråk när hon blir drottning: För Sverige Bakåt i Tiden.

Så otroligt passande!
  • Sonja68

passionsblomman skrev 2010-05-25 12:42:52 följande:
      När en tråd har så här många inlägg med så många argument om vad det är man inte kan ställa sig bakom, så tycker jag verkligen det blir underligt med frågan "varför" vid närmare 250 inlägg. Det står ju om varför precis överallt!Det finns flera stora skäl till varför INTE.För mig är det i huvudsak tre:*Jag som Svensk vill gärna se vårt land representeras på bästa möjliga vis av vårt kungahus-det som kablas ut över världen ifall Victoria går vid Kungens arm på sin bröllopsdag har inte ett skit med Sverige och våra vigseltraditioner att göra. Och Traditioner är typ det kungahuset har att klamra sig fast vid att vi ändå någonstans verkar gilla i ett land som annars är väldigt väldigt snabba på att anamma saker från andra håll. *Jag som kvinna har varit och är stolt över den frihet och självständighet som finns i vårt land även för de av oss som föddes med stockar i magen istället för säd i brallan.Det är något som andra, både kvinnor och män före oss har kämpat hårt och betalat dyrt för. Det är också ettt arbete långt ifrån slutfört. En brudöverlämning -framförallt av vår blivande regent-trampar på alla de idealen och är inte en oskyldig liten söt gest. Särskilt inte i detta synnerligen offentliga sammanhang. Det Victoria gör övervakas i hela världen och det får dessutom följder långt bortom hennes eget äktenskap. Hon är en förebild och jag förväntar mig att hon ska axla det ansvaret, även i det här läget, precis som hon fötts in i att göra det i alla andra aspekter av sitt liv. Det må vara synd om henne att ha ett så begränsat privatliv, men som för oss alla så gäller "gilla läget".*Som jag tidigare sa; den vigseltradition vi har i SvK är väl genomtänkt och finns inga som helst skäl att byta ut mot hollywoodinspirerade drömspektakel. man kan ha en personlig och unik vigsel och bröllopsdag utan att behöva ändra, detaljstyra och privatanpassa precis allting. Och i kyrkan, där är man välkommen, men faktiskt inte som huvudperson utan som deltagare, även om man råkar var tjejen i den stora klänningen. Det kommer som sagt inte an vare sig på den ena eller andra bruden att ändra på vigselgudstjänstens innehåll, vare sig vd gäller "snacket om Gud", inte så mossiga psalmer, eller att byta ut maken mot pappa för att strålkastarljuset säkert ska riktas helt mot en själv. Att Victoria med storstövlarna på trampar rakt över allt det här, det förvånar mig faktiskt. Jag trodde att hon hade lite bättre koll och omdöme än så här.

Passionsblomman: Fantastiskt bra skrivet och jag skriver under på allt hela inlägget!
    Blir faktiskt tårögd av din förmåga att sätta på pränt precis det jag, och många med mig uppenbarligen, tänker och känner i frågan.

• Aleta

Passionsblomman! *applåder*

Förresten har ni tänkt på:

Bernadotterna har bara suttit på tronen sedan 1818.

I Sverige har man gått in i kyrkan gemensamt sedan 1300-talet.

• Burre Präst

Jag skulle vara med och stå längs kortegevägen, men vete sjutton nu...

Kanske dags att frigöra kungahuset från Svenska Kyrkan?

• minimis

Men jisses, jag tycker hela debatten är skrattretande! Att folk inte har nåt bättre för sig!! Låt folk göra som de vill! Big deal liksom.

• minimis

minimis skrev 2010-05-25 13:01:43 följande:
    Men jisses, jag tycker hela debatten är skrattretande! Att folk inte har nåt bättre för sig!! Låt folk göra som de vill! Big deal liksom.

Eller strunta i mitt inlägg om ni kan. Jag orkar inte ge mig in det här, men det går inte att radera!
    Hej på er!

• Aleta

Jag roade mig lite med att läsa lite amerikanska sidor om bröllop och sexism. Där föreslogs att man istället för pappan skulle gå med sin bästa vän eller så. Konstigt att man inte tänker på maken i första hand!

Ett brudpar som valde att gå in tillsammans just pga den unkna symboliken fick givetvis en massa påhopp. Mannen skulle bli otrogen och då skulle hon minsann inte komma springande till pappan som hon inte ville gå med på bröllopet - eeeh say what?

Svar på tråden Då var de bestämt, kungen lämnar över Vickan..