• Superstarfia

Då var de bestämt, kungen lämnar över Vickan..

Uch vad jag verkligen ogillar det här...!! Förstår inte ens hur Ärkebiskopen kan godkänna det...

• Svar på tråden Då var de bestämt, kungen lämnar över Vickan..
  • pyrro

mittid>> Låt pärlis ha sin känsla ifred tycker jag! Dom flesta här inne iscensätter väl någon form av "hollywood-dröm. För vad har igentligen ALL hysteri kring bröllopet med själva vigselcermonin att göra. Hår och make, hysteriskt dyra klänningar, fotografer till fantasisummor, den perfekta buketten, Stolsöverdrag och tyllbakelser etc

Pärlis> Grattis till en underbar dag!!

• mittid

pyrro skrev 2010-05-26 08:03:28 följande:
    mittid>> Låt pärlis ha sin känsla ifred tycker jag! Dom flesta här inne iscensätter väl någon form av "hollywood-dröm. För vad har igentligen ALL hysteri kring bröllopet med själva vigselcermonin att göra. Hår och make, hysteriskt dyra klänningar, fotografer till fantasisummor, den perfekta buketten, Stolsöverdrag och tyllbakelser etcPärlis> Grattis till en underbar dag!!

Det är inte "känslan" det handlar om... Det är att förstå och respektera.... förstå den fruktansvärda symbolik som brudöverlämning faktiskt är sprunget ur, vilken Inte försvinner för att man tycker det är gulligt att bli överlämnad från en man till en annan man som den "omyndigförklarade/mindre kompetenta person/ägodel" vi förut sågs som och som kvinnor i många andra länder idag betraktas som och att respektera de traditioner som finns, när man av egen fri vilja väljer kyrkan/prästen.

Vill jag på festen sen ha "tyllbakelser" så är det inte något "problem".

• pyrro

mittid> Vad jag menar är hoppa inte på en enskild person som haft sitt livs dag och hennes kyrka och präst har ju uppenbarligen varit ok med det.

• Oktoberbrud2010

Dessvärre är det väl så att Pärlis inbjuder till det, genom att använda sin subjektiva upplevelse som argument för sin åsikt.

Det intresanta med den här debatten är att förespråkarna av brudöverlämning i mångt och mycket har argument som bygger på känslor, medan motståndarna använder argument som bygger på fakta. 

• Sebastiána

Kan inte annat än hålla med det som står i denna artikel: www.dn.se/ledare/huvudledare/att-ledas-eller-leda-1.1111308

"Att invända mot den kyrka och de präster som ska förrätta ett bröllop är för en kronprinsessa knappast någon privatsak. Enligt successionsordningen måste den kungliga familjen bekänna sig till den rena evangeliska läran, vilket här är lika med Svenska kyrkan. Annars går arvsrätten förlorad.

Monarkin och kungahuset är sammanflätade med Svenska kyrkan. Att ta strid mot dess företrädare är en märklig strategi. Ärkebiskop Anders Wejryd hade kunnat välja att inte viga paret, men han säger i en intervju med TT på tisdagen att han fullföljer uppdraget, oavsett hur paret väljer att träda in i kyrkan. Därmed räddar han kungafamiljen från en genant nesa."

• fibobs

JAG tycker ni är duktiga som orkar engagera er{#lang_emotions_kiss}

• Sonja68

Vart kan man skriva för att protestera och delge brudparet sin åsikt? Till hovet? Mejl/hemsida, någon?
    Och vart skriver man för att delge ÄB vad man tycker?
    *vässer pennan, f'låt, värmer o mjukar upp fingrarna*

• Duchess

Sebastiána skrev 2010-05-26 10:40:56 följande:
    Kan inte annat än hålla med det som står i denna artikel: www.dn.se/ledare/huvudledare/att-ledas-eller-... "Att invända mot den kyrka och de präster som ska förrätta ett bröllop är för en kronprinsessa knappast någon privatsak. Enligt successionsordningen måste den kungliga familjen bekänna sig till den rena evangeliska läran, vilket här är lika med Svenska kyrkan. Annars går arvsrätten förlorad.Monarkin och kungahuset är sammanflätade med Svenska kyrkan. Att ta strid mot dess företrädare är en märklig strategi. Ärkebiskop Anders Wejryd hade kunnat välja att inte viga paret, men han säger i en intervju med TT på tisdagen att han fullföljer uppdraget, oavsett hur paret väljer att träda in i kyrkan. Därmed räddar han kungafamiljen från en genant nesa."

Nu har jag läst hela ledaren. Mycket genomtänkt och klokt! Jag gillar också att den fokuserar på det större problemet (att hovet tar strid mot kyrkan) och inte det i sammanhanget mindre problemet (brudöverlämningen).

• minimis

Jag och min blivande vill ses först i kyrkan. Vi vill att jag ska gå fram till honom, sen om jag går själv eller med min pappa spelar för oss ingen roll. Jag VET att jag är självtsändig, och en väldigt stark person som tar hand om sig själv. Bara för att brudöverlämning en gång i tiden haft en viss betydelse, behöver den inte ha samma betydelse idag. Om vi ska följa alla traditioner hårt så är vi många som inte skulle få gifta sig i helvitt, inte ha slöja, krona etc.
    Det är ju också tradition att brudens föräldrar ska betala för bröllopet, en tradition som börjat försvinna, men är det förnedrande? Jag skulle bli riktigt glad om nån annan ville betala för vårt bröllop! Men menar ni på att man inte är självständig om ens far lämnar över en så är man ju inte heller självständig om man inte betalar för allt själv!
    Jag blir bara så irriterande på att folk ska plocka russinen ur kakan när de gäller det som de själva gillar bäst, men är det nån annan som vill ha en annan del av kakan så blir det sånt satans ramaskri! Är det inte dags att modernisera ett och annat!?

Svar på tråden Då var de bestämt, kungen lämnar över Vickan..