• Superstarfia

Då var de bestämt, kungen lämnar över Vickan..

Uch vad jag verkligen ogillar det här...!! Förstår inte ens hur Ärkebiskopen kan godkänna det...

• Svar på tråden Då var de bestämt, kungen lämnar över Vickan..
  • minimis

Aleta skrev 2010-05-26 14:32:09 följande:
    Nej, men ingen ifrågasätter väl Victorias självständighet?Det är bara synd att hon som verkligen har möjlighet att visa miljontals människor världen över att det finns ett alternativ till att låta bruden bli överlämnad, väljer bort den möjligheten. Hon om någon har ju faktiskt en chans att påverka. Och visst, Rom byggdes absolut inte på en dag, men vi har olika synsätt där. Jag ser det som att jämlikheten sakta byggs upp och det har skett under en lååång tid och är absolut inte klart på något sätt. Just nu finns det, tycker jag, väldigt många som tar det som har uppnåtts som något självklart och jag är rädd att vi tillsammans gör val som leder till att bygget med jämställdhet inte bara stannar av utan till och med raseras delvis. Att ta in nya traditioner som har kvar sitt symbolvärde i större delen av världen för att försöka omvärdera den till något positivt känns för mig lika meningslöst som du säkert tycker att mitt motstånd till brudöverlämning är. Jag tror att det är dömt att misslyckas och att man istället har fört in ytterligare en symbol som vi måste kämpa mot. Vi tror ofta att vi är väldigt jämlika, men tänk efter hur folk reagerar på en mamma som "låter" mannen få vårdnaden om barnen efter en skilsmässa. Vilken dålig mor och vilken duktig far! I det motsatta förhållandet funderar man inte ens över om någon skulle vara dålig eller duktig. Se på barnkläder, uppdelat på tjejer och killar. tjejernas kläder är åtsittande, sexiga och helt opraktiska för lek, de går sönder omedelbart. Killarnas saknar glada färger utan har drakar, pirater och dödskallar men de är slitstarka och tål att lekas i.En flicka som gråter blir upplockad i famnen och tröstad. En pojke som gråter blir distraherad ("titta vilken fin boll") och uppmanad att inte gråta.  Vi är olika, men det betyder inte att vi ska bedömas olika.

Jag tycker att hon visar nog med att just ha valt Daniel från Ockelbo och gifter sig med honom! Och att då hennes far överlämnar henne, visar i mitt synsätt, att han respekterar Daniel av folket. Att han stödjer Viktoria i sitt val av make.
    Och det är ett bröllop, inget mer. Visst det kommer att visas världen över. Men lugna er lite, det finns så mycket värre saker att haka upp sig på och jobba på!

• Soldemor

Kanske "bara ett bröllop" i vissas ögon men många, många blivande brudar kommer att ha just detta bröllop som förebild för sina vigslar. Då känns det som om att vi kommer ta flera kliv tillbaka diskussionen om överlämning eller ej. Och även Victorias överlämning kommer att sända de här signalerna vi inte tycker om, oavsett om det är 2010 och hon i övrigt är modern och självständig. Så är det, tyvärr.

• Aleta
    minimis skrev 2010-05-26 14:38:47 följande:
      Jag tycker att hon visar nog med att just ha valt Daniel från Ockelbo och gifter sig med honom! Och att då hennes far överlämnar henne, visar i mitt synsätt, att han respekterar Daniel av folket. Att han stödjer Viktoria i sitt val av make.Och det är ett bröllop, inget mer. Visst det kommer att visas världen över. Men lugna er lite, det finns så mycket värre saker att haka upp sig på och jobba på!
    Men detta är inte det enda vi jobbar på, tro mig.

Förresten, om ni vill vara säkra på att det är tomt utanför kyrkan så är mitt tips att man har utsett ett par som ser till att alla går in. Ni kanske ändå har några som tar emot och visar folk tillrätta?

Ni kanske kan be gäster som ni vet brukar vara sena att komma lite tidigare?

På mitt första bröllop så hade vi en gäst som var så sen att de hoppade över mitt släp och smet in genom kyrkdörrarna. Givetvis trodde alla gästerna att det var vi som kom, men dörren smälldes snabbt igen och gästen smög obemärkt till sin plats.

Tyvärr så är det nog så att det inte är alltför ovanligt att gäster kommer sent. Men om de som ser till att folk går in i kyrkan i tid även stannar utanför och står vid parkeringen för att hindra sent ankomna gäster från att rusa fram så kan ni ju få er stund ifred. 

• minimis

Soldemor skrev 2010-05-26 14:52:10 följande:
    Kanske "bara ett bröllop" i vissas ögon men många, många blivande brudar kommer att ha just detta bröllop som förebild för sina vigslar. Då känns det som om att vi kommer ta flera kliv tillbaka diskussionen om överlämning eller ej. Och även Victorias överlämning kommer att sända de här signalerna vi inte tycker om, oavsett om det är 2010 och hon i övrigt är modern och självständig. Så är det, tyvärr.

Ja men det är ju symboliken för detta så får ändras då, det är ju ingen som tänker att hon är osjälvständig bara för att pappan lämar över henne! Det är ju bara ni "feminister" som tänker så, för ingen annan verkar bry sig!
    Och vad gäller min dotter så går hon ofta i "pojkkläder" så att jag sen väljer att gå in med min far borde ju vara ett piss i havet!

• Heloise
    minimis skrev 2010-05-26 15:08:17 följande:
      Ja men det är ju symboliken för detta så får ändras då, det är ju ingen som tänker att hon är osjälvständig bara för att pappan lämar över henne! Det är ju bara ni "feminister" som tänker så, för ingen annan verkar bry sig!Och vad gäller min dotter så går hon ofta i "pojkkläder" så att jag sen väljer att gå in med min far borde ju vara ett piss i havet!
    Det är däremot inte sant, det finns män som tar illa upp och min mormor skulle ha tagit mig i örat om jag hade fått för mig att göra nått sånt.

Sen säger jag det igen, feminister är inte en homogen grupp utan det är individer.

Alla mammor är inte lika eller hur

• Aleta

Feminister är vi allihopa, allihopa, du med och jag med! (Eller borde vara.)

Nej, men allvarligt, feminister är både män och kvinnor som vill att vi ska vara jämlika. Om det hade varit mäns rättigheter vi kämpade för så hade vi varit maskulinister istället.

Tyvärr så har "motståndarsidan" lyckats skrämma folk från att våga kalla sig feminister genom att måla upp en bild av håriga kvinnor som hatar män.

• minimis

Heloise skrev 2010-05-26 15:14:32 följande:
    Det är däremot inte sant, det finns män som tar illa upp och min mormor skulle ha tagit mig i örat om jag hade fått för mig att göra nått sånt. Sen säger jag det igen, feminister är inte en homogen grupp utan det är individer. Alla mammor är inte lika eller hur

Ok, men jag kan bara tala för min bekantskapskrets!
    Nej, alla mammor är inte lika så jag kan verkligen bara tala för mig själv. Jag känner ändå att jag är en bra förebild för vår dotter, oavsett hur jag gör vid altargången.
    Men nu med all respekt så lämnar jag tråden för en stund iaf. Ha det så bra!

• Soldemor

Ja men det är ju symboliken för detta så får ändras då, det är ju ingen som tänker att hon är osjälvständig bara för att pappan lämar över henne! Det är ju bara ni "feminister" som tänker så, för ingen annan verkar bry sig!Och vad gäller min dotter så går hon ofta i "pojkkläder" så att jag sen väljer att gå in med min far borde ju vara ett piss i havet!

Tyvärr, kan man inte ändra symbolik för att man vill det, den står för vad den är. Dessutom finns det de som kommer från patriarkala traditioner där traditionerna stärks när de ser att vi också har sådant här i Sverige, oavsett hur fint och vackert det är för den blivande bruden. För andra blir det som en bekräftelse på, att det de gör är rätt och riktigt. Och det är MÅNGA som tack och lov bryr sig och kämpar mot det här!

• Aleta
    minimis skrev 2010-05-26 15:20:44 följande:
      Ok, men jag kan bara tala för min bekantskapskrets!Nej, alla mammor är inte lika så jag kan verkligen bara tala för mig själv. Jag känner ändå att jag är en bra förebild för vår dotter, oavsett hur jag gör vid altargången.Men nu med all respekt så lämnar jag tråden för en stund iaf. Ha det så bra!
    Ingen och jag menar ingen tror att du är en dålig mor eller skulle förstöra din dotter genom att välja att gå in med din far.

Det vi säger är att man genom ojämlika symboler skapar ett samhällsklimat som kanske inte är så kul för din dotter eller troligare dina dotterdöttrar att leva i om detta fortsätter att eskalera. Men det är definitivt en detalj i det hela stora så det är på många områden vi måste vara uppmärksamma.

Vi kanske tycker att vi ska få göra precis som vi vill och att det inte är vår sak och vi vill inte offra något, men om alla alltid hade haft den inställningen så skulle vi idag inte ens haft rösträtt eller varit myndiga. Så många före oss har offrat så oerhört mycket och det är vårt ansvar att inte bara njuta av det utan att även förvalta det och bygga vidare.

• Innie
    Jag har inte följt alla dina inlägg och har därför ingen uppfattning om din förankring i kyrkan, men jag blev onekligen en smula provocerad av ditt uttalande att det bara är vi "feminister" som tänker så. Av det jag läst av dina inlägg har jag uppfattat det som att du anser att du lever i en jämnställd relation och att det är jämnställt kring dina vänner. Jättebra! Problemet är att samhället i stort inte ser ut på samma sätt. Sverige sägs vara ett av världens mest jämnställda land, men även här har vi tusen och åter tusen mil kvar att gå.

För mej handlar den här diskussionen dock mindre om femnism och mer om kyrka. Min uppfattning om "för" och "emot" lägren gällande brudöverlämning har nämligen ingenting att göra med feminism eller politisk ståndpunkt, utan med kyrklig förankring. Jag har ännu inte hört en enda av mina kyrkliga vänner stödja brudöverlämningen. Inte en enda röst har jag hört i mediauppbådet kring prinsessbröllopet som stödjer överlämnande. Inte en enda blogg där skribenten är aktiv inom SvK har jag hittat, som tycker att brudöverlämnandet är problemfritt. Med det påstår jag inte att de inte finns - jag har bara inte funnit dem. Även om det i kyrkohandlboken inte står någonting uttryckligt om brudöverlämning (så vitt jag vet iaf, eftersom det inte står något om hur brudparet kommer in och ut ur kyrkan) så är det svårt att säga något annat än att kyrkans företrädare är kritiska. Återigen, självklart med enstaka undantag. Det är här jag tycker kärnan är. Väljer du att gifta dig i SvK, borde det också vara en självklarhet att följa SvK tradition och sed. Annars finns en uppsjö alternativ, där en borgerlig vigsel sannolikt är det bästa. Där kan man tillämpa precis hur mycket brudöverlämning som man vill utan att någon höjer på ögonbrynen. Kyrkan är öppen för alla och envar, men samtidigt måste ju kyrkan kunna ställa krav och sätta gränser, och i svenska kyrkan är man och kvinna jämlikar. Utan dessa gränser vore vi inte längre vår kyrka.

Svar på tråden Då var de bestämt, kungen lämnar över Vickan..