Då var de bestämt, kungen lämnar över Vickan..
Uch vad jag verkligen ogillar det här...!! Förstår inte ens hur Ärkebiskopen kan godkänna det...
Uch vad jag verkligen ogillar det här...!! Förstår inte ens hur Ärkebiskopen kan godkänna det...
Just det!
RESPEKT för svenska kyrkan!
Kyrkan måste moderniseras den också, bli ett med tiden. Man kan inte ligga kvar i det gamla i alla tider!
Är det inte valfrihet som folk vill ha!? Friheten att göra som man vill! Ok, om nu Victoria var den första i Sverige att vilja ledas in av sin far, då hade man kanske kunnat förstå en viss chock. Men det blir allt mer vanligt och tydligen vill folk ha det så! Visst man ska respektera kyrkan, men kyrkan ska också respektera den enskilda människan. Snacka om översittarfasoner!
Vilken nivå denna diskussion har hamnat på. Vissa här inne höjer dessutom Svenska kyrkan högt upp i skyarna. Oj oj oj vilka misstag de har gjort och hur konservativa har/är de inte i så många andra frågor? Slappna av och njut av era nuvarande eller kommande äktenskap istället, det ska jag göra nu ;) Kram kram
Skönt inlägg! Jag ska nog också ta och koncentrera mig på mitt egna ;)
Hörrni, det är aldrig ens fel att två träter. Då jag läser ett inlägg så har även jag som läsare ett val.Jag kan läsa texten och reagera med ilska, känna mig påhoppad och arg/ledsen/kränkt. Jag kan också läsa den och konstatera att skrivaren ville understryka en ståndpunkt som var viktig för denne/hade en dålig dag/inte riktigt begrep hur hårt det lät.
Ang. Viktorias möjligheter att bestämma. Jag föddes också in i en familj. Mina föräldrar gav mig en uppsättning värderingar, förhoppningar, åsikter om vad de tyckte/ville att jag skulle göra. Utifrån detta har jag haft att välja. Jag har också kunnat välja att helt förkasta min bakgrund.
Viktoria har gjort ett val, att acceptera kronprinsesseriet, att så småningom bli regent. Ett betydligt tuffare val än någon av oss behövt. Med det valet följer vissa förpliktelser. Hennes bröllopsdag är inte hennes på samma sätt som min var min. Hon är förpliktigad att tillhöra den Svenska kyrkan och då kan hon inte fritt välja. Att ÄB nu kommer att viga henne oavsett hur hon tar sig fram till altaret - och faktum är att vi inte säkert vet än! - har löst en svår sits för kungahuset men samtidigt tappar kyrkan i mina ögon en del trovärdighet.
Allt som står i kvällspressen är inte sant.
Jag kommer inte att se bröllopet.Jag skulle gärna se att Viktoria blev en före detta blivande regent. Jag är ingen glädjedödare och det tycker jag inte att någon annan är heller, vi framför bara våraåsikter. Passar inte det så gör något annat.
Godnatt nu, sov så gott!
Läste en intressant intervju med ärkebiskopen. En bit ur den:
Den senaste tidens stora debattfråga, den som handlar om den kommande vigseln mellan kronprinsessan Victoria och Daniel Westling, togs naturligtvis upp under presskonferensen. Wejryd, som är parets vigselförrättare, berättade att han i samtalen med brudparet varit väldigt tydlig med att han anser att det är en bättre idé att paret går fram tillsammans till altaret.
- Det är en fin sak som jag tydligt har rekommenderat brudparet att göra. Samtidigt har jag förstått att de funderar på andra sätt.
- Det hade varit enklare för mig om det hade stått i kyrkohandboken hur det ska vara. Men nu står det bara att de ska komma fram till altaret. Jag har lite svårt för att då absolut benhårt tvinga till något som kyrkomötet valt att inte sätta rutor kring.
- Men det är möjligt att kyrkomötet utifrån den diskussion som nu pågår bestämmer sig för det.
Jag håller tummarna för att kyrkomötet faktiskt gör något åt saken! Hela intervjun finns här:
Jag lyssnar hellre på goda argument från din sida, det skulle vara mycket roligare och mer konstruktivt. Om jag får nya bra argument så tar jag givetvis ställning till dem.
När vi har något riktigt bra som är nästan unikt i världen, ska vi då slänga bort det för att det är gammalt?
Jag skulle köpa det om du ville ersätta det med något bättre.
Jag är urusel på att debattera, verkligen, och jag är inte alls påläst (vilket ni säkert märkt :))
Men hela jag, i alla sammanhang, vill ha valfrihet. Jag förstår inte varför det måste vara si eller så, jag tycker vi borde ha kommit så långt att folk borde få välja själva när det direkt handlar om dem. Sen kan man aaaalltid dra allting ett steg längre, men varför analysera allt så förgrymmat, varför inte få följa magkänslan, när det inte direkt skadar någon annan!?
Er teori verkar vara att kvinnors "rätt" ska gå bakåt i tiden om pappan följer till altaret. Men är inte det framåt i tiden när hon kan bestämma själv och BE sin pappa att följa henne.
Jag är alldeles för trött nu, och har egentligen ingen lust att hänga här mer, är inte min grej. Så ni får ha det så bra!