• Superstarfia

Då var de bestämt, kungen lämnar över Vickan..

Uch vad jag verkligen ogillar det här...!! Förstår inte ens hur Ärkebiskopen kan godkänna det...

• Svar på tråden Då var de bestämt, kungen lämnar över Vickan..
  • Aleta
    Tess80 skrev 2010-05-27 19:27:40 följande:
    HOPPAS att Victoria får igenom sin överläming!! Jag som annars aldrig haft intresse i kungafamiljen, men nu har dom fått upp mitt intresse, och stöd från både mig och min man! Det är bara bra att fler förstår att man kan ha överlämning utan att hon är undergiven/omyndig/mm. sin blivande man för det. 

Återigen: Ingen tror att den som blir överlämnad nödvändigtvis är undergiven/omyndig osv. Vi får ju ideligen förklarat att just dessa kvinnor är de mest jämställda av alla och det tror jag att de flesta köper.

Försök att förstå att det är symboliken som fortfarande sänder ut signaler om att kvinnor är underordnade män. Att sända ut sådana symboler påverkar samhället vi lever i. Man tar undermedvetet åt sig sådant även om man inte vill. 

Precis som undermedvetna budskap i film fungerar, där man bara lägger in en ruta med en produkt. Detta är ju mycket tydligare.

Så blir det med alla symboler som vi använder om jag springer omkring med solkors för att jag tycker att de är snygga så kommer det ändå att påverka en massa folk pga den historia det har. Trots att jag bara tycker att de är snygga och är helt emot rasism så kommer jag att sända ut sådana signaler hur väl jag än menar.

• Tess80

Sonja68 skrev 2010-05-27 19:53:17 följande:
    Tess, har undrat var du håller hus Förstod att du skulle bli glad, ha ha  

Hi hi jo jag har börjat titta in här lite igen. Har nyligen flyttat till hus och haft mycket med det :) Kul att du tänkt på mig :)

• Tess80

Aleta skrev 2010-05-27 19:54:56 följande:
    Återigen: Ingen tror att den som blir överlämnad nödvändigtvis är undergiven/omyndig osv. Vi får ju ideligen förklarat att just dessa kvinnor är de mest jämställda av alla och det tror jag att de flesta köper. Försök att förstå att det är symboliken som fortfarande sänder ut signaler om att kvinnor är underordnade män. Att sända ut sådana symboler påverkar samhället vi lever i. Man tar undermedvetet åt sig sådant även om man inte vill.  Precis som undermedvetna budskap i film fungerar, där man bara lägger in en ruta med en produkt. Detta är ju mycket tydligare. Så blir det med alla symboler som vi använder om jag springer omkring med solkors för att jag tycker att de är snygga så kommer det ändå att påverka en massa folk pga den historia det har. Trots att jag bara tycker att de är snygga och är helt emot rasism så kommer jag att sända ut sådana signaler hur väl jag än menar.

Jodå, jag har förstått att det är symboliken som ni hakat upp er på. Det har jag förstått sedan lääänge kära du :)

• Sonja68
    Tess80 skrev 2010-05-27 19:57:19 följande:
      Hi hi jo jag har börjat titta in här lite igen. Har nyligen flyttat till hus och haft mycket med det :) Kul att du tänkt på mig :)
    Jo, just i den här debatten brukar du ju vara rätt så aktiv, som ivrig förespråkare FÖR brudöverlämning. Förstår nu att du haft mycket att göra med nya huset. Lycka till hoppas ni trivs
  • Tess80

Sonja68 skrev 2010-05-27 20:00:33 följande:
    Jo, just i den här debatten brukar du ju vara rätt så aktiv, som ivrig förespråkare FÖR brudöverlämning. Förstår nu att du haft mycket att göra med nya huset. Lycka till hoppas ni trivs

Tack så mycket! Vad glad jag blir Jo jag brukar ju vara "känd" för att "hoppa" in i dessa diskussioner (på gott o ont kanske *fniss*)

• LJochMH

Fattar inte vad Ärkebiskopen har med det att göra??? om kungen för henne till altaret så får han ju göra det då.... Men jag fattar inte varför... det är ju en Amerikansk sed....
    Tycker bara synd om Viktoria som inte får ha ett "eget" bröllop... Som vi vanliga.... Det är ju roligt att planera och så, men det kommer hon ju inte inärheten av....

• Andreas flicka

Ok, vi har lånat massa seder från utlandet bl a julgranen. Detta gjorde vi för inte så länge sedan. Så det är inget nytt fenomen att låna traditioner och sedan införliva dem i vår kultur.

Vad jag inte fattar är varför vi måste ta över just denna sed - brudöverlämning. Är vi verkligen så amerikaniserade? Vill vi inte bevara det SVENSKA!? Det är det som är min fråga.

Jag tycker dessutom att det är urlöjligt att amerikanska seder går bra att låna - men gud förbjude om det istället handlade om en sed från ett afrikanskt land eller mellanöstern... 

Vi matas med så himla mycket information om amerikanska seder och bruk hela tiden att jag inte blir förvånad om vi snart får se män be vuxna kvinnors pappor om kvinnans hand in marriage...

• Lantlolla

Vi kan låna en sed från judendomen. Vid en sådan vigsel läggs ett glas in i en linneduk och trampas sönder, jag tror bestämt av mannen. Symboliken är att det Gud har sammanfogat ska / kan människan inte åtskilja, att i och med att glaset går sönder kan man inte backa ur. Löftet är givet. Kan man låna en sed så kan man väl låna en annan.....

Jag tycker också att en diskussion om gamladrömmar o bröllop vore något intressant.

• Sebastiána
    LJochMH skrev 2010-05-27 20:16:05 följande:
    Fattar inte vad Ärkebiskopen har med det att göra??? om kungen för henne till altaret så får han ju göra det då.... Men jag fattar inte varför... det är ju en Amerikansk sed.... Tycker bara synd om Viktoria som inte får ha ett "eget" bröllop... Som vi vanliga.... Det är ju roligt att planera och så, men det kommer hon ju inte inärheten av....
    Förstår du inte vad ärkebiskopen har med kyrkans regler att göra?!!! Han är ju kyrkans högste chef!!!! Visste du inte det?
Svar på tråden Då var de bestämt, kungen lämnar över Vickan..