Då var de bestämt, kungen lämnar över Vickan..
Uch vad jag verkligen ogillar det här...!! Förstår inte ens hur Ärkebiskopen kan godkänna det...
Uch vad jag verkligen ogillar det här...!! Förstår inte ens hur Ärkebiskopen kan godkänna det...
Nä och brudöverlämning är ju heller ingen tradition, inte i Sverige iallafall. Fast det har nog någon redan sagt.
Själv har jag numera min svärmors flicknamn som efternamn. Utifrån det du skrev här ovan så borde då min svärmor har överlämnat brudgummen till mig, eftersom jag tog hans efternamn? (som han i sin tur tagit innan vigseln)
VD
O för övrigt är det inte en mille om året!
Nej, jag tycker inte det är OK att utan att tänka igenom automatiskt låta mannens familjenamn vara det som gäller. Och även detta är en ganska sen tradition, importerad från kontinenten (precis som brudöverlämning, för övrigt).
Och jag tror absolut inte att du är "en del av det 'förfall' som påverkar samhället negativt". Det är inte dig (eller någon annan brud, inklusive kronprinsessan) vi diskuterar utan huruvida en viss handling (brudöverlämning) kan få negativa följder för jämlikheten (som flera av oss anser vara något gott) även om denna handling väljs av fria och starka kvinnor utan något tvång är inblandat.
Jag menar nämligen att eftersom människor har utrustats med förmågan att föreställa oss konsekvenser av vårt handlande i förväg så innebär det också att vi har en moralisk plikt att göra just detta. Om vi medvetet struntar i de konsekvenser våra handlingar får så kan våra handlingar bidra till att andra människors situation förvärras.
Om det huvudsakliga argumentet för brudöverlämning är: "För att jag tycker det är fint!" så är det ett argument som bygger på att ens handlingar inte har några konsekvenser alls för andra människor. Men så tror jag inte att det är, allt vi gör, alla val vi gör, påverkar vår omvärld.
Och frågan är, hur vill vi att vår värld skall vara?
Och hur ska vi se till att den blir så?
Vad jag tjänar och inte tjänar har inte med saken att göra! Poängen var att jag tycker att det är dyrt att vara med, speciellt med tanke på hur flexibelt jag vill ha det!
Jo, det är dyrt att vara med. Och naturligtvis ska man tänka igenom vad man vill använda sina pengar till. Men jag hoppas att det inte enbart är vigseln som avgör hur du ser på Svenska Kyrkan i stort. Medlemsavgifterna är det som bär Svenska Kyrkan och utan dessa kan vi inte göra någonting. Dina pengar (och det är mer än genomsnittet betalar per år) hjälper andra genom det Svenska Kyrkan gör, framför allt lokalt i din egen församling men också nationellt och internationellt.
Ursäkten godtas.
Att gå ur Kyrkan är inget beslut man tar över en natt, och tanken har funnits där i flera år (ja, ända sen första gången den höga avgiften syntes på deklarationen). Jag har ändå velat vara med för att det känns tryggt, och jag har en tro. Iaf så har mycket diskussioner kring vigseln bara gjort mig så off, jag har så svårt för oflexibilitet. Sen kan jag förstå att man har sina rutiner inom kyrkan, men är inte kyrkan villig att ändra lite på sig så lär ju fler o fler hoppa av. Tyvärr!