Då var de bestämt, kungen lämnar över Vickan..
Uch vad jag verkligen ogillar det här...!! Förstår inte ens hur Ärkebiskopen kan godkänna det...
Uch vad jag verkligen ogillar det här...!! Förstår inte ens hur Ärkebiskopen kan godkänna det...
Min personliga uppfattning är att många som vill överlämnas känner sig personligen attackerade av just det skäl som du skriver här ovanför. Jag menar att man kan kritisera en företeelse (t ex brudöverlämning) utan att kritisera en enskild person, som man dessutom inte vet mer om än hennes/hans internetnick. Men jag tror att det kan vara svårt att skilja sak från person om det handlar om någons drömmar och förhoppningar.
Läst på DN:
"Tycker det är synd att vi ändrade i succesionsordningen 1980, för jag hade gärna sett Carl Philip bli förd ned för kyrkogången med pappa kungen i hand."
*Jag hittar ett kryphål i mitt kontrakt*
Jag tror också att det kan vara svårt att sakligt diskutera något personligt. Kan vi försöka? För jag är uppriktigt intresserad av hur andra människor ser på vårt samhälle.
En fråga till överlämningsbrudar (hoppas jag får till frågan tillräckligt neutral):
Varför finns det, i Sverige idag, fler brudar som går in med sina fäder än brudgummar som går in med sina mödrar?
Det har säkert att göra med vanan att man sett det på film! Och så känner jag personligen att en brudklänning är en stor del av illusionen på ett bröllop, att det blir mer dramatiskt när hon går fram till honom än tvärtom, oavsett om hon går in med sin far eller ej.
Mjao...Alltså jag kan bara föreställa mig känslan av att gå fram till honom och vi får se på varandra och begrunda hur vacker ens blivande är. Och ska någon gå fram till någon så tycker jag nog allt att det är snyggast om bruden går fram till honom. Och jag ser det inte som att jag är underlägsen om jag går fram till honom, med eller utan min pappa. Så för min del kan jag inte se nåt problem i det.
Jätteintressant! Jag tänkte på liknande saker, och har punktat ner skälen i en lista.
Att fler brudar än brudgummar blir överlämnade beror (bland annat) på:
* Att det är den absolut vanligaste formen av överlämning
* Att brudparet har blivit inspirerat av bröllop de sett, bl.a. från TV och film
* Att bruden ofta har en större attraktionskraft än brudgummen (mycket på grund av klänningen) och huvudattraktionen spelar ju aldrig först på en konsert
Jag skulle vilja lägga till en punkt:
* Att brudar som står nära sin pappa har en etablerad utländsk sed att ta till för att manifestera detta
Ska fundera på om jag kommer på något mer, ni andra får också gärna komma med punkter.
I vårt fall är det också så att vi tycker det är fint att låta familjen vara delaktig under vigseln och min pappa o jag har den bästa relationen bland mig o bm och våra föräldrar. Det är liksom att tydligt visa att även familjen välkomnar äktenskapet. Sen att vi hade gift oss även om familjen varit emot det är en annan sak, men jag kan nog tycka att det kan vara fint. Det är en tanke kring det hela iaf.
Sådärja, nu har jag dragit mitt strå till stacken och skrivit till Kungahuset och Kronprinsessan vad jag tycker.
Välkommen i klubben.
Det finns ju fortfarande en chans att di inte gör det om de märker att de förlorar i popularitet, det är väldigt viktigt för dem.