• Superstarfia

Då var de bestämt, kungen lämnar över Vickan..

Uch vad jag verkligen ogillar det här...!! Förstår inte ens hur Ärkebiskopen kan godkänna det...

• Svar på tråden Då var de bestämt, kungen lämnar över Vickan..
  • fibobs

Duchess skrev 2010-05-27 15:28:32 följande:
      Tror du att kungen hade lett Carl Philip fram i kyrkan om det var han som skulle gifta sig?

hahahahahaahaaa!!!!

Superstarfia.....detta trodde du aldrig när du startade tråden, lr?{#lang_emotions_wink}

• Andreas flicka

Nej, det här är så tråkigt! Varför Vickan, varför?

Bröllopet är en statsangelägenhet - jag tycker att det är bra att vi får visa upp Sverige och svenska traditioner. Bl a att gå in i kyrkan tillsammans som är en väldigt gammal sed!

• Cesium

minimis skrev 2010-05-27 13:58:39 följande:
      I vårt fall är det också så att vi tycker det är fint att låta familjen vara delaktig under vigseln och min pappa o jag har den bästa relationen bland mig o bm och våra föräldrar. Det är liksom att tydligt visa att även familjen välkomnar äktenskapet. Sen att vi hade gift oss även om familjen varit emot det är en annan sak, men jag kan nog tycka att det kan vara fint. Det är en tanke kring det hela iaf.

Okej, det var ungefär det jag menade med den tillagda punkten. Jag ändrar den till:
    * Att brudar som står nära sin pappa har en etablerad utländsk sed att ta till för att manifestera relationen eller låta den symbolisera något

Jag hoppas att du inte tar illa vid dig för jag kommer att vrida och vända lite på dina personliga funderingar.

Ibland har brudparet bäst relation till brudens far, ibland till brudens mor, ibland till brudgummens far och ibland till brudgummens mor, ofta är det någon mix av dessa skulle jag tro. Men det är främst relationen till brudens far som kan åskådliggöras i en etablerad tradition. Så när relationen inte är bäst till just brudens far så tror jag att många låter det vara där och låter delaktigheten vid (och ”godkännandet” av) vigseln stanna vid till exempel att låta föräldrarna sitta på första raden i kyrkan. Jag ser inget negativt i du som enskild person vill gå in med din pappa av den orsak du nämner, men i och med att det för det mesta är när relationen är bäst till brudpappan som brudöverlämning sker, så blir det för det mesta brudpappan som ensam får representera att familjerna står bakom äktenskapet. Och det tycker jag är synd, för då får brudpappan en symbolisk makt (att han gett äktenskapet sitt godkännande) som tyvärr inte ligger långt ifrån den ursprungliga symboliken av brudöverlämning.

• Cesium

Cesium skrev 2010-05-27 17:29:22 följande:
      Okej, det var ungefär det jag menade med den tillagda punkten. Jag ändrar den till:* Att brudar som står nära sin pappa har en etablerad utländsk sed att ta till för att manifestera relationen eller låta den symbolisera något Jag hoppas att du inte tar illa vid dig för jag kommer att vrida och vända lite på dina personliga funderingar. Ibland har brudparet bäst relation till brudens far, ibland till brudens mor, ibland till brudgummens far och ibland till brudgummens mor, ofta är det någon mix av dessa skulle jag tro. Men det är främst relationen till brudens far som kan åskådliggöras i en etablerad tradition. Så när relationen inte är bäst till just brudens far så tror jag att många låter det vara där och låter delaktigheten vid (och ”godkännandet” av) vigseln stanna vid till exempel att låta föräldrarna sitta på första raden i kyrkan. Jag ser inget negativt i du som enskild person vill gå in med din pappa av den orsak du nämner, men i och med att det för det mesta är när relationen är bäst till brudpappan som brudöverlämning sker, så blir det för det mesta brudpappan som ensam får representera att familjerna står bakom äktenskapet. Och det tycker jag är synd, för då får brudpappan en symbolisk makt (att han gett äktenskapet sitt godkännande) som tyvärr inte ligger långt ifrån den ursprungliga symboliken av brudöverlämning.

Så inser jag att jag än en gång har nedpräntat mina (enligt mig själv) alldeles utmärkta analyser som jag inte alls hade tänkt skriva men alltid har väldigt svårt att hålla mig ifrån. Jag vill egentligen bara förstå bättre hur man kan undvika att se bakgrunden till sitt val och hur man kan undvika att se konsekvenserna av det, när jag själv har så svårt att bortse från dem. Jag ska hålla mig ifrån överlämningarna nu, så länge jag inte klarar av att inte skriva sånt jag inte ville skriva (hängde ni med där?), men det vore mycket intressant att diskutera gamla drömmar kring bröllop, hur mycket de påverkar en idag...

• Sonja68

Cesium; Varför ska du hålla dig ifrån detta? Dina analyser är intressanta och sakliga

• Lindahl

Sebastiána skrev 2010-05-27 08:33:48 följande:
    Nu är ju inte de med i forumet annars hade jag velat fråga hur man tänker när storebror lämnar över en. Bland de argument man hör oftast finns "Jag och pappa har en sån fin relation" "Jag vill visa att jag går från det nya till det gamla". Var kommer brorsan in? Någon brud på forumet ville överlämnas av sin älste son.

Pga att hennes (min svägerskas) pappa och hon har haft en väldigt frostig relation till varandra av diverse anledningar och att det egentligen var meningen att han skulle "överlämna" henne, dock så uteslöts han helt från bröllopet och allt vad det innebar. Hennes bror är ex antal år äldre än henne och blev tillfrågad då han har ställt upp på alla sätt för sin syster när deras far inte gjort det utan bara tänkt på sig själv....
    Så nu blev det så och alla blev nöjda och glada....

• anne på grönkulla

men fortfarande måste en kvinna ha stöd av en man från sin familj fram till altaret medan en man står stark och väntar ensam eller i sällskap av jämlika män?

• Tess80

HOPPAS att Victoria får igenom sin överläming!! Jag som annars aldrig haft intresse i kungafamiljen, men nu har dom fått upp mitt intresse, och stöd från både mig och min man! Det är bara bra att fler förstår att man kan ha överlämning utan att hon är undergiven/omyndig/mm. sin blivande man för det. Helt underbart! 

Finner det uppfriskande och är uppriktigt själaglad när jag fick höra nyheten! Hejja hejja vickan!!

För dom som inte vet, så blev jag överlämnad av BÅDE min pappa och min styvpappa :) Det blev den absolut BÄSTA bröllopsdagen för mig och min man, kunde omöjligt blivit bättre! Till och med våran präst (som var en kvinna), sa till oss på bröllopsfesten att hon ville bli våran familjepräst. Vilken ära! Hur gullig och mysig som helst är hon!!

• Sonja68

Tess, har undrat var du håller hus

Förstod att du skulle bli glad, ha ha

Svar på tråden Då var de bestämt, kungen lämnar över Vickan..