Då var de bestämt, kungen lämnar över Vickan..
Uch vad jag verkligen ogillar det här...!! Förstår inte ens hur Ärkebiskopen kan godkänna det...
Uch vad jag verkligen ogillar det här...!! Förstår inte ens hur Ärkebiskopen kan godkänna det...
Tänk på de som kämpade för jämställdhet från början, hur mycket fick inte de avstå för vår skull?
Det är tyvärr lite symptomatiskt just nu med att alla ska göra precis som de vill utan att tänka på andra. Individen har blivit helt frikopplad från samhället. Jag tror inte att det kommer att fungera i längden. Vi kommer att få bakslag!
Skönt att det finns fler som tycker så här!
Bridezilla
Jag beklagar om du känner dig påhoppad, det var absolut inte min mening. Jag tror dig när du säger att det här är ditt val och jag tror dig när du säger varför du vill göra på det här sättet.
Och jag är egentligen inte heller ute efter att diskutera vad ditt val får för följder för andra; det blir alltför svårt när det är något du känner så starkt för.
Det jag försökte hitta var ett plan att diskutera på där det inte blir personligt (och därmed risk att folk känner sig både påhoppade och trampade) genom att se hur en persons (inte ditt alltså, utan en person i allmänhet) fria val kan vara inskränkande för andra. Och eftersom jag är en person som sysslar med moral (jag är ju präst ) så är jag intresserad av hur människors val påverkar deras omgivning och vad det i så fall ställer för krav på oss alla, moraliskt sett.
Jag önskar dig alla lycka med ditt bröllop och att du alltid kommer att minnas den dagen och de löften du ger och får; det är ju liksom själva poängen med alltihop, eller hur?
Ja du, Burre. Jag är rädd för att moral och etik är två antingen omoderna eller utdöende begrepp numera.
Kan säga att jag varken saknar moral eller etik, och jag fattar heller inte vad det har med mina åsikter i detta ämne att göra....
Burre Präst skrev 2010-05-31 21:00:22 följande:
Tack, jag uppskattar ditt svar.
Har svårt att se hur mitt bröllop, med mina vänner och min familj som gäster kan göra så stor skillnad i vårt samhälle.......
Jag tror på uttrycket "ingen människa är en ö". Det jag gör spelar roll. Det du gör spelar också roll.
Bridezella - jag kommenterade Burre Prästs inlägg.
Du har ju redan sagt att du inte representerar hela samhället, så jag ser ingen anledning för dig att ta åt dig personligen.
Jag tycker att det är en oerhört stor skillnad i samhället idag mot när jag var barn eller ännu mer när våra föräldrar var unga. Etik och moral är inte modernt. Man tar det man kan och gör det man vill och ser om sitt eget hus först (givetvis inte alla, men det är mycket mer utbrett och i vissa fall accepterat).
En tanke.......
Ni som är EMOT denna sed - vad anser ni om att de flesta fruar tar sina mäns efternamn?
Är inte det också fel?
Och där har vi en symbolik i att låta pappan överlämna bruden; hon bär ju sin pappas efternamn tills den dag hon gifter sig och då får sin mans efternamn. (oftast)
Aleta: Nej men eftersom vi diskuterar detta ämne, jag är för och du emot, så får jag ju automatiskt ta åt mig av det du säger.... Eller hur? Eller var det bristen på moral hos rasister du menade helt plötsligt?
Jag är ju en del av det "förfall" som påverkar samhället negativt - enligt ert sätt att se på saken.