• Superstarfia

Då var de bestämt, kungen lämnar över Vickan..

Uch vad jag verkligen ogillar det här...!! Förstår inte ens hur Ärkebiskopen kan godkänna det...

• Svar på tråden Då var de bestämt, kungen lämnar över Vickan..
  • Lantlolla

minimis skrev 2010-05-26 23:06:57 följande:
    Jag är urusel på att debattera, verkligen, och jag är inte alls påläst (vilket ni säkert märkt :))Men hela jag, i alla sammanhang, vill ha valfrihet. Jag förstår inte varför det måste vara si eller så, jag tycker vi borde ha kommit så långt att folk borde få välja själva när det direkt handlar om dem. Sen kan man aaaalltid dra allting ett steg längre, men varför analysera allt så förgrymmat, varför inte få följa magkänslan, när det inte direkt skadar någon annan!?Er teori verkar vara att kvinnors "rätt" ska gå bakåt i tiden om pappan följer till altaret. Men är inte det framåt i tiden när hon kan bestämma själv och BE sin pappa att följa henne. Jag är alldeles för trött nu, och har egentligen ingen lust att hänga här mer, är inte min grej. Så ni får ha det så bra!

Jag tycker att du klarar dig riktigt bra!

Du har valfrihet. Du kan fritt välja hur du vill gifta dig. Det finns en mängd olikasamfund men vigselrätt, det finns SvK och det finns borgelig vigsel där du helt och hållet bestämmer.

Svenska kyrkan är en KYRKA, ett trossamfund.Man har en kyrkohandbok. Man har ett styrande organ Om du vill förändra SvK så får du agera vid nästa kyrkoval.Du kan INTE komma och säga att du vill vigas i SvK men förkasta deras ritual.Däremot är du givetvis fri att vigas någon annan stans.

Ha det bra själv!!

• Pärlis

mittid skrev 2010-05-26 22:19:14 följande:
      Hellre är jag en glädjedödare, (vart nu glädjen i den här eländiga soppan finns... hmmm...?) än en respektlös, ytlig, egofixerad och okunnig person! Har du läst denna tråd borde åtminsone en polett ha trillat ner vid det här laget... men men... suck! 

Men varför skulle jag ändra mig bara för att ni andra tycker si och så? Jag står för vad jag tycker.

• Lindahl

Konstigt...måste lite gå från ställe till ställe när det gäller det där med överlämning, eller från präst till präst hur hårt dom håller på det. När min bror gifte sig så "överlämnades" hans blivande fru...dock inte av sin far som hon inte hade någon kontakt med utan av sin storebror...
    Jag tror jag förstår allt när det gäller kyrkans syn, regler mm, även att det är en blivande regent som gifter sig men släpp det nu. Börjar ju nästan gå till otrevligheter här över någonting som ingen av er har makten att göra att göra någonting åt. Kul för henne att hon får sitt bröllop som hon vill ha det, tänk om någon skulle börja bestämma över ditt/ert bröllop??? Vad ni får och inte får....
    Både hon och Daniel har nog fått foga sig så det stänker om det ändå..

• mittid

Pärlis skrev 2010-05-27 07:12:13 följande:
      Men varför skulle jag ändra mig bara för att ni andra tycker si och så? Jag står för vad jag tycker.

Vart står det att du Skall ändra dig... Du skriver vad du tycker och jag skriver vad jag tycker... Menar du att jag skall ändra mig för att jag läser vad du skriver???

Du påverkas hela livet av allt som sker omkring dig eller också väljer du att leva ditt liv utan att bry dig och utvecklas... Empati och intelekt är annars väldigt intressanta grejor.... jag lovar!

• Aleta
    Lindahl skrev 2010-05-27 07:14:51 följande:
    Konstigt...måste lite gå från ställe till ställe när det gäller det där med överlämning, eller från präst till präst hur hårt dom håller på det. När min bror gifte sig så "överlämnades" hans blivande fru...dock inte av sin far som hon inte hade någon kontakt med utan av sin storebror...Jag tror jag förstår allt när det gäller kyrkans syn, regler mm, även att det är en blivande regent som gifter sig men släpp det nu. Börjar ju nästan gå till otrevligheter här över någonting som ingen av er har makten att göra att göra någonting åt. Kul för henne att hon får sitt bröllop som hon vill ha det, tänk om någon skulle börja bestämma över ditt/ert bröllop??? Vad ni får och inte får....Både hon och Daniel har nog fått foga sig så det stänker om det ändå..
    Kyrkoherden i församlingen där jag bor har också tillåtit överlämning, men det var ungefär som för ÄB. Han förklarade och förklarade och sa att han var helt emot det osv. osv. men bruden gav sig inte och tillslut gav han med sig. Jag vet att man nu fungerar på att ta ett beslut om att helt enkel inte tillåta det alls i någon av kyrkorna här omkring så att man slipper ta den här diskussionen varje gång det kommer upp.

Ja, om jag vore kronprinsessa så hade jag absolut funnit mig i att andra bestämde över mitt bröllop, för då är det inte längre mitt bröllop utan en statsangelägenhet. Hennes liv är hennes jobb. Sveriges sista livegna familj. Det kanske är dags att avskaffa monarkin så slipper hon att plågas på detta vis.

• mittid

Aleta skrev 2010-05-27 07:47:22 följande:
    Kyrkoherden i församlingen där jag bor har också tillåtit överlämning, men det var ungefär som för ÄB. Han förklarade och förklarade och sa att han var helt emot det osv. osv. men bruden gav sig inte och tillslut gav han med sig. Jag vet att man nu fungerar på att ta ett beslut om att helt enkel inte tillåta det alls i någon av kyrkorna här omkring så att man slipper ta den här diskussionen varje gång det kommer upp. Ja, om jag vore kronprinsessa så hade jag absolut funnit mig i att andra bestämde över mitt bröllop, för då är det inte längre mitt bröllop utan en statsangelägenhet. Hennes liv är hennes jobb. Sveriges sista livegna familj. Det kanske är dags att avskaffa monarkin så slipper hon att plågas på detta vis.

Bra skrivet!

Bara en fotnot:
    Alla socialbidragstagare inkl. Bernadotterna är livegna!!

• Sebastiána

Jag vill bara flika in att det är möjligt att vara för brudöverlämning generellt sett men emot den just när det gäller Victoria. Jag är som många vet emot brudöverlämning (när jag såg det i filmer när jag var liten tyckte jag bara att det såg fåningt ut och inte allt gulligt). Det finns brudar som helst vill gå med pappa fram till altaret men som kan tänka sig att inte göra det om prästen är helt emot det. Alltså kan man vara positivt inställd till brudöverlämning, men kritisk till att Victoria inte bryr sig om vad ärkebiskopen säger och råder henne till.

• Sebastiána
    Lindahl skrev 2010-05-27 07:14:51 följande:
    Konstigt...måste lite gå från ställe till ställe när det gäller det där med överlämning, eller från präst till präst hur hårt dom håller på det. När min bror gifte sig så "överlämnades" hans blivande fru...dock inte av sin far som hon inte hade någon kontakt med utan av sin storebror...Jag tror jag förstår allt när det gäller kyrkans syn, regler mm, även att det är en blivande regent som gifter sig men släpp det nu. Börjar ju nästan gå till otrevligheter här över någonting som ingen av er har makten att göra att göra någonting åt. Kul för henne att hon får sitt bröllop som hon vill ha det, tänk om någon skulle börja bestämma över ditt/ert bröllop??? Vad ni får och inte får....Både hon och Daniel har nog fått foga sig så det stänker om det ändå..
    Nu är ju inte de med i forumet annars hade jag velat fråga hur man tänker när storebror lämnar över en. Bland de argument man hör oftast finns "Jag och pappa har en sån fin relation" "Jag vill visa att jag går från det nya till det gamla". Var kommer brorsan in? Någon brud på forumet ville överlämnas av sin älste son.
  • Burre Präst
    minimis skrev 2010-05-26 23:06:57 följande:
    Jag är urusel på att debattera, verkligen, och jag är inte alls påläst (vilket ni säkert märkt :))Men hela jag, i alla sammanhang, vill ha valfrihet. Jag förstår inte varför det måste vara si eller så, jag tycker vi borde ha kommit så långt att folk borde få välja själva när det direkt handlar om dem. Sen kan man aaaalltid dra allting ett steg längre, men varför analysera allt så förgrymmat, varför inte få följa magkänslan, när det inte direkt skadar någon annan!?Er teori verkar vara att kvinnors "rätt" ska gå bakåt i tiden om pappan följer till altaret. Men är inte det framåt i tiden när hon kan bestämma själv och BE sin pappa att följa henne. Jag är alldeles för trött nu, och har egentligen ingen lust att hänga här mer, är inte min grej. Så ni får ha det så bra!
    Som någon annan sagt så tycker jag du klara dig bra.

Vad gäller valfrihet - jämlikhet så är det inte utbytbara begrepp. Sign. knyttan skrev mycket bra i en av de andra trådarna såhär:

"Feminism innebär inte att varje enskild kvinnas personliga önskan måste bli tillmötesgången, varje gång hon önskar sig något. Kvinnoförtryck - som så många andra orättvisor - är ett strukturellt problem som bottnar i våra kulturella föreställningar om hur saker och ting är och bör vara. Varje gång någon reproducerar en sed, tradition eller rit som har sin botten i att en kvinna är underställd mannen förstärks detta kulturella intryck."

Detta gäller naturligtvis även varje gång en kvinna själv väljer att upprepa en sed som har sitt ursprung i en förtryckande situation. Att kvinnan själv väljer att upprepa denna tradition gör henne inte friare utan tvärtom förstärker det strukturella förtrycket, dvs föreställningen att en kvinna behöver en beskyddare eller att det är rätt att en far bestämmer över vem hon gifter sig med. Varje enskild handling kanske inte är en enorm förstärkning, någon nämnde om en "piss i havet", men som man bl.a kan se i Östersjön så blir havet till sist förgiftat om man häver ut tillräckligt mycket piss i det.

Men eftersom det här berör de drömmar många kvinnor har format mycket tidigt i livet så kan det vara svårt att se att ens egen dröm har en negativ baksida och också svårt att skilja sin dröm från sin person.

Sen anser jag för övrigt att många kanske skulle lugna ner sig lite vad gäller vigseln; det är trots allt livet som kommer efter som är det viktigaste. Men det är en annan diskussion!

• Sebastiána

Vi har tänkt ha barnfitt bröllop, av många skäl. Ett av dem är att själva lokalen är olämplig men en brant trappa i ena hörnet och betonggolv som man kan slå sig ordentligt på om man skulle ramla ner. Vi står fast vid detta, men egentligen borde vi ha barntillåtet så att dessa barn får en annan uppfattning om vad vigsel är än det de får se på TV.

Svar på tråden Då var de bestämt, kungen lämnar över Vickan..