• Superstarfia

Då var de bestämt, kungen lämnar över Vickan..

Uch vad jag verkligen ogillar det här...!! Förstår inte ens hur Ärkebiskopen kan godkänna det...

• Svar på tråden Då var de bestämt, kungen lämnar över Vickan..
  • Innie
    Lantlolla skrev 2010-05-26 20:46:04 följande:
      Jag vet inte om jag håller med om att folk är glädjedödare. Vi diskuterar en icke-svensk tradition som SvK inte står bakom och som för så många representerar ett förlegat synsätt. Jag har inte varit medlem länge och jag är fullkomligt fascinerad av detta forum. Här fås psykbryt över pojkvänner, svärmödrar, kläder, servetter, musik , präster mm men mycket få - än har jag ingen sett! - funderar över dessa löften man ger vid en vigsel.....Vår blivande regent vill bli inledd vid pappas arm och bortskänkt. Det är djupt stötande att en kvinna på drygt 30 ska bli bortskänkt på detta sätt. Hon är ingen blyg viol på 17, hon är en myndig och alldeles säkert mycket kunnig kvinna men i detta har hon klantat till det. Det är inget glädjedödande i att framhålla vikten av att stå på egna ben.
    Åh, hurra! Tack! Hjälp vad glad jag blir att läsa din text!

Jag har inte heller varit aktiv här särskilt länge men förundras också dagligen över hur mycket om sej och kring sej det tycks vara överallt. Med risk att låta onödigt raljant så verkar bröllop för vissa så gott som uteslutande handla om vackra kläder, tårar i ögonen, snyggaste tårtan, den dyraste ringen, det mest spektakulära partajet och så vidare i oändlighet. Det är tärnor hit och svärföräldrar dit och JA - absolut, det är en del av bröllopet! Men sen då? Det är ju trots allt bara yta som är över på mindre än 24 timmar, och sen har man ett helt liv framför sej med den människa man (inför Gud) lovat trohet. Hur det kan komma i skymundan är för mej ett mysterium, men jag har hittills tröstat mej själv med att allt inte diskuteras på ett forum. Praktiska sprösmål lämpar sej nog bättre än de relationsgrundade, antar jag.

Och nej, jag upplever nog inte heller att det handlar om att döda glädje (även om orden här ibland kan bli onödigt hårda). Som jag tidigare skrivit handlar det om så många delar: Det är en tradition som saknar anknytning i Sverige och som dessutom har en sunkig syn på kvinnan. Oaktat hur självständig den enskilda kvinnan än är, så cementerar överlämnandet en kvinnosyn som inte hör hemma varken i vår kyrka, vårt samhälle eller i sverige. Det handlar om ett hov som spottar Svenska Kyrkan i ansiktet och går emot vår ärkebiskop. Det handlar om en kyrka som saknar det råg i ryggen som hade behövts och en ÄB som inte vågar sätta ner foten. För att inte tala om de tusentals präster och komministrar ute i landet som framöver ska hantera den tsunami som kommer att uppstå i kölvattnet av prinsessbröllopet. Så många delar, och om vissa av dem verkar glädjedödande är det bara att beklaga. Verkligheten är inte alla gånger cherrysweet. Inte ens när det handlar om bröllop...

• snaily

Har inget nytt i debatten, men vill applådera Lantlollas inlägg ovan och tidigare kloka inlägg av Aleta, Duchess, Innie med flera.

Kan bara inte låta bli att länka till detta, lite humor i denna allvarliga fråga

www.facebook.com/group.php&v=info

• snaily

Hm, länken såg konstig ut men jag tror den fungerar?

• Dolly84

Aleta skrev 2010-05-26 21:06:53 följande:
    Jag tror att hon menar att en 17-åring inte kan förväntas ha en sådan kunskap och livserfarenhet att man förstår alla aspekter kring detta. Tror du verkligen inte att Victoria någonsin får göra som hon vill?

Menade inte att jag tror att hon aldrig får göra som hon vill, det vet ju inte jag något om. Men hon har själv inte valt att födas in i denna roll, med alla dessa regler. På sätt och vis tycker jag synd om henne och är glad om detta beslut är hennes och att hon då fick som hon vill. Det är deras bröllop som de inte ens får styra över själva, som vi andra par har förmånen att göra.

• Lindahl

Inte för att jag vill bli påhoppad på något sätt eller stöta mig med någon troende eller icke troende....men jag tror inte (hoppas inte i alla fall) att "Vickan" själv har tänkt att nu ska hon minsann visa svenska kyrkan vem hon är och gå emot strömmen. Kanske helt enkelt är detta som HON vill, att bli överlämnad av sin pappa i kyrkan till den man (av svenska folket) som hon har tänkt sig spendera resten av sitt liv med. Finns många regenter runt om i världen som förlorat (eller valt bort) sin krona för kärlekens skull. Minns kanske att för inte så många herrans år sen så var det helt otänkbart att en blivande regent gifte sig med en av folket. Vi kan ju bara hänvisa till Norges kungahus...
    Tycker själv inte att man ska lägga så stor vikt vid det, har själv funderat på hur vi ska ggöra när vi gifter oss, om vi går in ihop eller om jag ska gå in med min pappa istället. Känner ju honom rätt och vet att det skulle göra honom mäckta stolt och överlycklig om vi bestämmer oss för det. Men i slutändan är det vårt beslut, och det tycker jag ska gälla för "Vickan" oxå, blivande regent eller inte....

• Aleta

Viktoria måste inte vara kronprinsessa. Det är ett oerhört privilegierat liv, men det är inte gratis. Vill hon inte offra det som behövs så är hon fri att avsäga sig allt.

• Aleta
    snaily skrev 2010-05-26 21:12:19 följande:
    Har inget nytt i debatten, men vill applådera Lantlollas inlägg ovan och tidigare kloka inlägg av Aleta, Duchess, Innie med flera. Kan bara inte låta bli att länka till detta, lite humor i denna allvarliga fråga www.facebook.com/group.php&v=info
    Tack.

Snyggt halsband!

• happylove

Hej!

Jag ser inga som helst fel med att hennes pappa , vilken nu råkar vara kung, går med sin dotter til den tilltänkta mannen.. Se det hellre som att hon själv bestämmer hur hon vill ha det!!! Att vi pratar om en kvinna som inte kan försörja sig själv är förlegat, Jag tycker det är vackert att pappan går med sin dotter fram till dennes svärson.. Jag kommer gå med min pappa fram till min blivande man!! Ser det som enormt hedrande och vackert!!!

• mittid

Pärlis skrev 2010-05-26 20:29:20 följande:
      Jo, det hade jag säkert gjort. Men det hade inte varit samma sak.Men du, om du nu tycker det, så låt det vara min "hollywood"dröm. Även om jag vet att det inte är det. Det var inte bara jag som ville ha det så, utan även min man såklart.Vilka tråkiga glädjedödare här finns inne!

Hellre är jag en glädjedödare, (vart nu glädjen i den här eländiga soppan finns... hmmm...?) än en respektlös, ytlig, egofixerad och okunnig person! Har du läst denna tråd borde åtminsone en polett ha trillat ner vid det här laget... men men... suck! 

• minimis

Ne, nu börjar det fan balla ur lite här alltså! RESPEKT!

Svar på tråden Då var de bestämt, kungen lämnar över Vickan..