• Superstarfia

Då var de bestämt, kungen lämnar över Vickan..

Uch vad jag verkligen ogillar det här...!! Förstår inte ens hur Ärkebiskopen kan godkänna det...

• Svar på tråden Då var de bestämt, kungen lämnar över Vickan..
  • Gladiolus

Har inte följt hela tråden.
    Men undrar lite hur alla tänker ?
    Om vi ser tillbaka i historien.... Vi har inte alltid varit i den tron att kvinnan väljer/bestämmer själv visserligen har vi haft seden att bruden går in själv eller med sin tilltänkta sedan flera hundra år tillbaka. Men hur var det innan ? Troligt vis att bruden blev överlämnad. OK jag förstår att man har en annan syn på det idag men idag så kan vi vara starka nog att välja sjläva hur vi  vill ha det.
    En annan aspekt på det hela är ju också om man nu skall se till traditionerna är att Kronprinsessan är av så pass mkt högre status/rang än sin tilltänkta, att det hade varit på att välja att gå in själv eller men sin far inte med Daniel (dvs att Daniel är en av folket när han går in i kyrkan och en prins när han går ut ur den tillsammans med Kronprinsessan)Det hade enligt vett och etikett inte varit riktigt att gå in med Daniel. 

I mitt tycke visst kanke det hade varit bättre att gå in själv men vem av er hade valt göra det en sådan dag?
    Är inte ni andra bara avundsjuka på att hon har lyckats välja hur hon sjäv vill ha det ?

Själv skall jag gå in med min tilltänkta men det för att vi vill det.

Låt kronprinsessan få njuta av sin stora dag tillsammans med hennes drömprins, precis som ni kommer göra på eran dag.
    Är det så svårt att unna någon annan den glädjen ?

• minimis

Översittarfasoner enligt mig är när någon annan ska styra och ställa över mina val i livet!

• mittid

minimis skrev 2010-05-26 22:28:22 följande:
    Ne, nu börjar det fan balla ur lite här alltså! RESPEKT!

Förstår inte hur man kan förvänta sig respekt om man inte visar repekt???

Eller är det bara vissa som skall Ha respekt???

• Duchess
    Gladiolus skrev 2010-05-26 23:07:10 följande:
    Låt kronprinsessan få njuta av sin stora dag tillsammans med hennes drömprins, precis som ni kommer göra på eran dag. Är det så svårt att unna någon annan den glädjen ?
    Jag önskar dem all glädje och lycka! Att jag är emot brudöverlämning betyder ju inte att jag hoppas att de får ett miserabelt äktenskap. Det har jag åsikter är en detalj i vigselgudstjänstens utformning. Många brudar har blivit nekade överlämning i Svenska Kyrkan. Jag tror att de är lyckliga ändå. 
  • minimis

mittid skrev 2010-05-26 23:11:17 följande:
      Förstår inte hur man kan förvänta sig respekt om man inte visar repekt???Eller är det bara vissa som skall Ha respekt???

Det var inte syftat åt att jag skulle ha respekt, utan mot en annan skribent som jag inte minns namnet på just nu! Men respekt överlag, jatack!

• mittid

minimis skrev 2010-05-26 23:07:35 följande:
    Översittarfasoner enligt mig är när någon annan ska styra och ställa över mina val i livet!

Du styr och ställer indirekt över Andra människor när du gör dina fria val ibland... så vart tar då valfriheten för de andra vägen... eller är det så att det bara är Du som skall Ha dina fria val... och det på bekostnad av andras val som då inte blir deras fria val?
    Ibland i livet... finns det anledning att stanna upp och begrunda det som kallas konsekvenser... I detta fall de konsekvenser av det du anser att du har rätt till men andra inte har rätt till!

• Aleta
    Har inte följt hela tråden.Men undrar lite hur alla tänker ?Om vi ser tillbaka i historien.... Vi har inte alltid varit i den tron att kvinnan väljer/bestämmer själv visserligen har vi haft seden att bruden går in själv eller med sin tilltänkta sedan flera hundra år tillbaka. Men hur var det innan ? Troligt vis att bruden blev överlämnad. OK jag förstår att man har en annan syn på det idag men idag så kan vi vara starka nog att välja sjläva hur vi  vill ha det. En annan aspekt på det hela är ju också om man nu skall se till traditionerna är att Kronprinsessan är av så pass mkt högre status/rang än sin tilltänkta, att det hade varit på att välja att gå in själv eller men sin far inte med Daniel (dvs att Daniel är en av folket när han går in i kyrkan och en prins när han går ut ur den tillsammans med Kronprinsessan)Det hade enligt vett och etikett inte varit riktigt att gå in med Daniel.  I mitt tycke visst kanke det hade varit bättre att gå in själv men vem av er hade valt göra det en sådan dag? Är inte ni andra bara avundsjuka på att hon har lyckats välja hur hon sjäv vill ha det ?Själv skall jag gå in med min tilltänkta men det för att vi vill det.Låt kronprinsessan få njuta av sin stora dag tillsammans med hennes drömprins, precis som ni kommer göra på eran dag. Är det så svårt att unna någon annan den glädjen ?
    Intressant, när jag började läsa ditt inlägg så trodde jag att slutsatsen skulle bli en annan. Ja, bruden blev troligtvis överlämnad på 1300-talet, men jag är inte helt säker på det, var det inte så att ju mäktigare familj, desto viktigare var det att gifta bort barnen med "rätt" personer?

Sedan har du rätt i att vi är så starka att vi kan ta oss friheten att göra en massa som kvinnor inte ens kunde drömma om att göra för inte alls så länge sedan och som merparten av världens kvinnor aldrig kommer att kunna göra. Detta tycker jag innebär ett större ansvar för att faktiskt tänka oss för och handla så att det fortsätter att bli bättre och även att vi kanske kan plaska lite i världen så att det blir ringar på vattnet som kanske påverkar även andra.

Att då ta en sed som fortfarande idag betyder precis det den gjorde från början och använda den med argumentet att man själv inte tycker så eller med intentionen att ändra symboliken känns onödigt. Det är bara ett ytterst fåtal som kommer att tolka det som man önskar, istället tror jag att man förstärker de negativa strömningarna mot att vi ska vara jämlika trots att vi inte vill det.

Sedan så gifte sig kungen med sin Silvia som var lägre i rang precis som Daniel, då gick det alldeles utmärkt att vandra in tillsammans. Argumenten med statschef, unikt bröllop osv. upplever dessvärre jag bara som en bortskämd persons sätt att stampa med foten och få sin vilja igenom.

• Aleta
    Lantlolla skrev 2010-05-26 22:56:21 följande:
    Hörrni, det är aldrig ens fel att två träter. Då jag läser ett inlägg så har även jag som läsare ett val.Jag kan läsa texten och reagera med ilska, känna mig påhoppad och arg/ledsen/kränkt. Jag kan också läsa den och konstatera att skrivaren ville understryka en ståndpunkt som var viktig för denne/hade en dålig dag/inte riktigt begrep hur hårt det lät.Ang. Viktorias möjligheter att bestämma. Jag föddes också in i en familj. Mina föräldrar gav mig en uppsättning värderingar, förhoppningar, åsikter om vad de tyckte/ville att jag skulle göra. Utifrån detta har jag haft att välja. Jag har också kunnat välja att helt förkasta min bakgrund.Viktoria har gjort ett val, att acceptera kronprinsesseriet, att så småningom bli regent. Ett betydligt tuffare val än någon av oss behövt. Med det valet följer vissa förpliktelser. Hennes bröllopsdag är inte hennes på samma sätt som min var min. Hon är förpliktigad att tillhöra den Svenska kyrkan och då kan hon inte fritt välja. Att ÄB nu kommer att viga henne oavsett hur hon tar sig fram till altaret - och faktum är att vi inte säkert vet än! - har löst en svår sits för kungahuset men samtidigt tappar kyrkan i mina ögon en del trovärdighet.Allt som står i kvällspressen är inte sant.Jag kommer inte att se bröllopet.Jag skulle gärna se att Viktoria blev en före detta blivande regent. Jag är ingen glädjedödare och det tycker jag inte att någon annan är heller, vi framför bara våraåsikter. Passar inte det så gör något annat.Godnatt nu, sov så gott!
    Kloka, kloka ord!
  • Aleta
    Duchess skrev 2010-05-26 22:58:59 följande:
    Varför skulle kyrkan vilja ha en ökad valfrihet på just det här området?  Läste en intressant intervju med ärkebiskopen. En bit ur den: Den senaste tidens stora debattfråga, den som handlar om den kommande vigseln mellan kronprinsessan Victoria och Daniel Westling, togs naturligtvis upp under presskonferensen. Wejryd, som är parets vigselförrättare, berättade att han i samtalen med brudparet varit väldigt tydlig med att han anser att det är en bättre idé att paret går fram tillsammans till altaret.- Det är en fin sak som jag tydligt har rekommenderat brudparet att göra. Samtidigt har jag förstått att de funderar på andra sätt.- Det hade varit enklare för mig om det hade stått i kyrkohandboken hur det ska vara. Men nu står det bara att de ska komma fram till altaret. Jag har lite svårt för att då absolut benhårt tvinga till något som kyrkomötet valt att inte sätta rutor kring.- Men det är möjligt att kyrkomötet utifrån den diskussion som nu pågår bestämmer sig för det.   Jag håller tummarna för att kyrkomötet faktiskt gör något åt saken! Hela intervjun finns här:  www.kyrkanstidning.se/nyheter/-det_hade_varit...
    Ja, jag skulle inte ha velat vara i ÄBs skor. En bridezilla i kronprinsessformat kan inte vara kul. Jag hoppas att detta leder till att det blir ett beslut som alla kan luta sig mot. ÄB själv önskar ju att han hade haft det. Kanske kommer vi istället att tacka Victoria för att hon indirekt har drivit fram en ändring i kyrkohandboken!
  • Lantlolla

Är inte ni andra bara avundsjuka på att hon har lyckats välja hur hon sjäv vill ha det ?
    {#lang_emotions_wink} Ehhhhh.....
Svar på tråden Då var de bestämt, kungen lämnar över Vickan..