Då var de bestämt, kungen lämnar över Vickan..
Uch vad jag verkligen ogillar det här...!! Förstår inte ens hur Ärkebiskopen kan godkänna det...
Uch vad jag verkligen ogillar det här...!! Förstår inte ens hur Ärkebiskopen kan godkänna det...
Har inte följt hela tråden.
Men undrar lite hur alla tänker ?
Om vi ser tillbaka i historien.... Vi har inte alltid varit i den tron att kvinnan väljer/bestämmer själv visserligen har vi haft seden att bruden går in själv eller med sin tilltänkta sedan flera hundra år tillbaka. Men hur var det innan ? Troligt vis att bruden blev överlämnad. OK jag förstår att man har en annan syn på det idag men idag så kan vi vara starka nog att välja sjläva hur vi vill ha det.
En annan aspekt på det hela är ju också om man nu skall se till traditionerna är att Kronprinsessan är av så pass mkt högre status/rang än sin tilltänkta, att det hade varit på att välja att gå in själv eller men sin far inte med Daniel (dvs att Daniel är en av folket när han går in i kyrkan och en prins när han går ut ur den tillsammans med Kronprinsessan)Det hade enligt vett och etikett inte varit riktigt att gå in med Daniel.
I mitt tycke visst kanke det hade varit bättre att gå in själv men vem av er hade valt göra det en sådan dag?
Är inte ni andra bara avundsjuka på att hon har lyckats välja hur hon sjäv vill ha det ?
Själv skall jag gå in med min tilltänkta men det för att vi vill det.
Låt kronprinsessan få njuta av sin stora dag tillsammans med hennes drömprins, precis som ni kommer göra på eran dag.
Är det så svårt att unna någon annan den glädjen ?
Översittarfasoner enligt mig är när någon annan ska styra och ställa över mina val i livet!
Förstår inte hur man kan förvänta sig respekt om man inte visar repekt???
Eller är det bara vissa som skall Ha respekt???
Det var inte syftat åt att jag skulle ha respekt, utan mot en annan skribent som jag inte minns namnet på just nu! Men respekt överlag, jatack!
Du styr och ställer indirekt över Andra människor när du gör dina fria val ibland... så vart tar då valfriheten för de andra vägen... eller är det så att det bara är Du som skall Ha dina fria val... och det på bekostnad av andras val som då inte blir deras fria val?
Ibland i livet... finns det anledning att stanna upp och begrunda det som kallas konsekvenser... I detta fall de konsekvenser av det du anser att du har rätt till men andra inte har rätt till!
Sedan har du rätt i att vi är så starka att vi kan ta oss friheten att göra en massa som kvinnor inte ens kunde drömma om att göra för inte alls så länge sedan och som merparten av världens kvinnor aldrig kommer att kunna göra. Detta tycker jag innebär ett större ansvar för att faktiskt tänka oss för och handla så att det fortsätter att bli bättre och även att vi kanske kan plaska lite i världen så att det blir ringar på vattnet som kanske påverkar även andra.
Att då ta en sed som fortfarande idag betyder precis det den gjorde från början och använda den med argumentet att man själv inte tycker så eller med intentionen att ändra symboliken känns onödigt. Det är bara ett ytterst fåtal som kommer att tolka det som man önskar, istället tror jag att man förstärker de negativa strömningarna mot att vi ska vara jämlika trots att vi inte vill det.
Sedan så gifte sig kungen med sin Silvia som var lägre i rang precis som Daniel, då gick det alldeles utmärkt att vandra in tillsammans. Argumenten med statschef, unikt bröllop osv. upplever dessvärre jag bara som en bortskämd persons sätt att stampa med foten och få sin vilja igenom.