Då var de bestämt, kungen lämnar över Vickan..
Uch vad jag verkligen ogillar det här...!! Förstår inte ens hur Ärkebiskopen kan godkänna det...
Uch vad jag verkligen ogillar det här...!! Förstår inte ens hur Ärkebiskopen kan godkänna det...
Tycker hon ska få bestämma SJÄLV - det är så mycket regler och annat i hela hennes vigsel, så något kan hon väl få ha en åsikt om?
Min pappa ska också leda in mig, men inte för att jag går från min far till att vara min mans ägodel, utan för att det för mig är en vacker gest.
Jag är min fars enda dotter, så för mig betyder det att jag ger honom äran att leda fram mig till någon han litar på ska älska hans dotter och vara hennes stöd.
Även om det från början är en förlegad sak, så har väl världen ändrats såpass mycket att ingen ser den symboliken längre?
Och jag fattar heller inte hur folk orkar bry sig om andras liv så in i den.... Jag har fullt sjå med att hålla reda på mitt eget, jag....
Jag skulle väl inte säga att världen har ändrat sig så mycket även om vi här i västvärlden har fått det väldigt mycket bättre de senaste hundra åren. Än idag finns det miljontals kvinnor i världen som inte har makt över sina egna liv och som lever under patriarkala kulturer där de inte har rätt att själva välja vem de vill gifta sig med.
Jag tycker faktiskt att det är ett hån mot alla dessa flickor och kvinnor att anamma en sed som symboliserar något som är deras verklighet bara för att vi råkar tycka det är fint.
Det är klart att det betyder något annat för just dig, men läs gärna Burre Prästs utmärkta inlägg tidigare i tråden, eller vänta, jag citerar det istället:
"En sak som är intressant i det här (tycker jag i alla fall) är just det här att det verkar i regel vara ganska starka kvinnor som själva vill ha brudöverlämning. Då är de alltså inte förtryckta, utan väljer själva.
Men kan man tänka sig att även en stark kvinna som själv väljer ändå bidrar till ett strukturellt förtryck? Jag tror det och det beror just på hur man definierar det strukturella förtrycket. (Nu är jag inte genusvetare, så det kan hända att jag bpde blandar ihop begrepp och på ett genant sätt avslöjar min avgrundsdjupa okunnighet på området, men då får det bli en början på upplysning för min del. )
Om det strukturella förtrycket definieras som något som hindrar personer från att göra de fria val de önskar, så kan ju en persons fria val hindra en annans genom att det förstärker de mönster vi förväntas hålla oss till.
När jag skulle vara pappaledig fick jag stora problem med min arbetsgivare eftersom det där fanns en förväntan att det var kvinnans sak att vara föräldraledig. Genom min pappaledighet försvårades planeringen på min arbetsplats och jag fick kämpa mycket hårt för att få min vilja igenom. Samtidigt fanns det en kvinna på arbetet som valde att själv ta ut i stort sett hela föräldraledigheten, utom två månader. Den personen är absolut inte någon förtryckt kvinna och fullt kapabel att fatta sina egna beslut och hennes beslut var att vilja ägna så mycket tid som möjligt hemma med sitt barn.
Ändå stod det ganska klart att den kvinnans beslut försvårade för mig. Hennes beslut bidrog på det sättet till att stärka bilden av att barnledigheten är kvinnans ansvar, det strukturella förtrycket med andra ord.
Förstår någon vad jag pratar om eller svamlar jag bara?
Argumentera gärna emot mig, för jag är som sagt inte beläst inom detta och vill utforska tankegångarna."
Hmmmm, ja självklart finns det en poäng i det ni skriver, men jag föredrar faktiskt att inte gå så djupt och analysera sönder detta, för det har alltid varit min dröm att bli överlämnad av min pappa för att det för mig är en FIN GEST. Inget annat.
Sen är det bedrövligt att vissa delar av världen fortfarande lever kvar i sånt vi tog oss ur för längesen, men som jag sa innan så har de tankesätten INGET att göra med MITT VAL.
Och det är ju väldigt tråkigt när en pappa ska få problem att vara föräldraledig pga att det förväntas göras av mamman, men för den sakens skull ska ju inte mammorna behöva avstå?
Alla har vi olika skäl till att göra olika val.
Min sambo har haft svårt att vara pappaledig pga att han är egen företagare som jobbar långa dagar. Och pga det så gör jag också mesta hushållsarbetet.
Huga vad jag ramlade bakåt till 50-talet nu i mångas ögon, men det är det här som funkar FÖR OSS.
Sen är det jättebra att sånt här kommer fram i diskussion, men jag anser att alla måste göra sina egna val, baserat på sina egna liv.
Förutom om man är kronprinsessa!
Kungafamiljen är enligt grundlagen skyldiga att följa vissa regler, till exempel är de de enda i Sverige som enligt lag inte har religionsfrihet. De är genom monarkin representanter för Sverige och svenska traditioner och då det är svensk tradition att som brudpar gå in tillsammans så borde det vara självklart för dem att följa den traditionen. Dessutom är bröllopet en statsangelägenhet och därför borde staten (alltså folket) få vara med och tycka till om hur det ska gå till.
Du som inte är kronprinsessa har en helt annan frihet att göra som du vill , jag behöver ju inte vara med och betala ditt bröllop. Då är det istället upp till prästen (om du gifter dig i kyrkan) att säga ja eller nej till att du går in med din far.
Är inte det mista synd om Victoria, hon är inte tvingad att vara kronprinsessa.
Nej, tack och lov är jag inte kronprinsessa!
Och Victoria är inte tvingad att vara det, men hon är född till det.
(för att vara korrekt så föddes hon ju till prinsessa, och Carl-Philip till kronprins...)
Och hon är väl också en vanlig tjej med vanliga drömmar? Som kanske har drömt om sitt bröllop sen hon var liten..... Hennes tankar och känslor kan ju inte helt styras av det faktum att hon är kunglig och representant för Sverige.
Det finns väl många saker man kan diskutera angående kungahuset och Sverige, traditioner och annat...
Om inte annat så har vi ju en kung som härstammar från Frankrike och en drottning som är från Tyskland/Brasilien...
Nej, hennes tankar och känslor kan såklart inte styras men däremot styrs hennes möjlighet att agera efter dem. Det är precis som att hon har rätt att ha politiska åsikter men inte har möjlighet att uttrycka dem då kungafamiljen inte ska ta ställning politiskt och av princip inte röstar.
Ingen kan välja hur och vad man föds in i, inte heller kronprinsessan men hon kan välja att acceptera det och de restriktioner det innebär eller så kan hon välja att avsäga sig titeln och leva som vem som helst.
Jag skulle inte heller vilja vara kronprinsessa, men vanlig prinsessa kanske . Madeleine verkar ju ha det bra, alla fördelar och noll ansvar.
Det må vara, att det ur dit perspektiv är en fin gest, men handlingen som sådan sänder helt andra signaler...
Jag hatr klippt lite i ditt inlägg, för det jag ville göra var att lyfta diskussionen från vars och ens egna val till vilka följder vars och ens val får i det stora hela.
Ingen härinne tror att du blir överlämnad för att du är en förtryckt kvinna som inte får göra dina egna val, men det betyder inte att dina val inte påverkar andras möjligheter. Men tolkar jag dig rätt om din inställning är att du inte vill "analysera sönder" dina val utan du väljer det du tycker känns bra för dig?
Jag kan gärna sitta och analysera saker och ting, men i vissa fall så kanske man inte behöver vrida och vända på allt och se för-och nackdelar, politik, religion mm?
Jag sa bara vad JAG tycker om det här med att låta pappan överlämna bruden - och då tänker jag RENT känslomässigt - inte politiskt eller att det inte är jämställt.....
Jag tror inte någon som använder sig av den här traditionen gör det för att de känner att deras pappa har ägt dem och nu gör deras make det.
För de kvinnor som VÄLJER att göra såhär, så är det troligtvis av samma anledning som jag; för att ära sin far och att det är en vacker gest.
Och som jag sa; vi kvinnor som VÄLJER - alltså lever inte vi i det gamla förtryck där vi ägs av någon, utan detta är vårat egna frivilliga val.
Sen får det kanske konsekvenser för andra, men överlämnar ni inte väldigt mycket ansvar på "oss" nu? Och med "oss" menar jag vi kvinnor som faktiskt tycker att detta är en FIN tradition, att vi inte ser den gamla meningen alls i det här.
Det må vara gammalt och förlegat, men det här är MITT VAL och det står jag för.
Och jag anser inte att mitt val ska behöva påverka någon annan.
Det är mitt bröllop, och såvitt jag vet kommer ingen av mina gäster att ta illa upp av det här.
Och dessutom - ska jag behöva stå tillbaka här pga att jag kanske bidrar till en sämre värld full av förtryckta kvinnor? Ja, då anser jag att det är JAG som blir förtryckt, om inte jag ska kunna välja mina egna val!