Då var de bestämt, kungen lämnar över Vickan..
Uch vad jag verkligen ogillar det här...!! Förstår inte ens hur Ärkebiskopen kan godkänna det...
Uch vad jag verkligen ogillar det här...!! Förstår inte ens hur Ärkebiskopen kan godkänna det...
Tanken var att min far skulle lämna över mig, men mannen kommer att ta mitt efternamn. Hur vi dock gör med brudöverlämning nu får vi se.
Jag tog inte min mans efternamn, han tog mitt som mellannamn istället.
Ang. efternamn så får folk göra som dom vill för mig, de får helt enkelt följa de namnregler som finns enl Skatteverket.
I kyrkan finns en vigselordning och en tradition att brudparet går in tillsammans och som medlem i Svenska kyrkan och som medlem i en församling och betalare av skatt till kyrkan så vill jag gärna att man följer den ordningen. Och jag önskar att prästerna också gjorde det.
Vill man ha en annan ordning, t ex med överlämning eller inget Gudsnack eller inga psalmer, ja då kan man välja en borgerlig vigsel. Det står var och en fritt.
Jag funderar på allvar att dra mig ur den svenska kyrkan o därmed spara 11' om året som man kan göra annat vettigare för!
Oj, det lät mycket 11000 kr/år. Hur fick du fram den siffran?
Jag tror att hos oss där vi bor rör det sig om 0,84% som går till Svenska kyrkan. Men jag vet inte exakt.
Båda orden-både etik och moral-handlar om vad för regler och samvetsbetänkligheter vi har i våra liv satt i relation till andra människor (och djur, natur).
Det är ord som-om vi anser att de är viktiga och ska finnas med i våra liv-faktiskt tvingar oss att anpassa våra val, vårt uppträdande och vårt sätt att leva efter andra. Ibland i mycket hög grad, ibland i lägre. Men sammantaget kan man faktiskt påstå att det i stort sett inte är finns någonting alls i våra liv, våra val och vårt agerande som inte påverkar andra på ett eller annat sätt. Det gör att våra liv inte är vår ensak i särskilt stor utsträckning alls när allt kommer omkring.
Om man hör till dem som anser att vi inte är öar så är det liksom bara så det är-hur obekvämt det än är i visssa lägen, då man hellre skulle vilja låta egot styra. Men det är också något fantastiskt och kanske det som egentligen gör oss till människor-att vi faktiskt har ansvar, inte bara för oss själva och våra närfamiljer, utan för hela vår värld i stort och smått.
Jag tycker personligen att det är väldigt svårt att kombinera orden etik och moral med meningen "jag gör väl som JAG vill och det ska ni andra inte lägga er i"
Är moralen man lever efter då "Sköt dig själv och skit i andra"
Den passar väl i såfall bra ihop med "ensam är stark" "endast de starka överlever" och andra liknande uttryck. Jag själv tycker de uttrycken suger och är fullständigt värdelösa.
Vi har med varandra att göra-på gott och ont, bekvämt och obekvämt.
Ensam är inte stark. Ensam är bara ensam vart Ensam än i världen sig vänder.
Inte bara de starka överlever. Tillsammans, bortom ensamheten och med gemenskap och genom att samarbeta, kan alla få leva. Och tillsammans är man mindre ensam.
Men då kan man inte alltid göra precis som man vill helt ostört och utan att folk ska tycka om ens val. För då hör man ihop med andra och vad man gör-och vad man inte gör-spelar roll. Alldeles oavsett vad lusten säger inom oss eller vad man råkar ha drömt om sedan barnsben, eller hur andan råkar falla på.
Jag vet att de flesta som förvånat upptäcker att brudöverlämning ens är ett ämne som finns åsikter om, tycker att just deras överlämning är en skitsak. Det är det kanske (och då kan man ju isåfall undra hur den kan vara så viktig att ens dag skulle bli förstörd om man inte fick sin vilja igenom)
Men sammantaget-och i synnerhet ihopslaget med Kronprinsessans val, blir effekten något helt annat än en skitsak. Då har hollywooddrömmar och "Jag gör som jag vill" plötsligt ändrat både det som varit Svensk tradition och dessutom Svenska Kyrkans vigselordning. Från en medveten, vacker och egentligen ganska självklar symbolhandling, till en som -vad man än lägger i den själv-aldrig kan mäta sig med symboliken i att träda in framför Guds ansikte tillsammans för att gemensamt ta nya steg i sitt liv.
När det gäller vår Kronprinsessa och blivande drottning räcker det egentligen väldigt långt att hävda att just som den "levande reklampelare" hon är för vårt land borde följa vårt lands traditioner i ett sådant här sammanhang.
Att hon dessutom tillhör en kyrka som faktiskt inte har den ordningen och helt fräckt struntar i det, kör över allt och alla gör mig genuint ledsen.
Och det här var så otroligt bra sammanfattat att ingenting mer egentligen behöver sägas - mer än en stor och varm eloge till Passonis för denna sammanfattning!
*Applåderar Passionsblommans inlägg, som på ett utmärkt sätt förklarar vad det är frågan om*
Angående moral och rasister så förstår jag inte riktigt kopplingen, förklara gärna. Moral och etik överlag har fått stryka på foten i samhället som helhet. Vi lever i en egofokuserad tid. Att säga att det man gör inte påverkar någon annan är väl ett tecken på det kanske.