• Superstarfia

Då var de bestämt, kungen lämnar över Vickan..

Uch vad jag verkligen ogillar det här...!! Förstår inte ens hur Ärkebiskopen kan godkänna det...

• Svar på tråden Då var de bestämt, kungen lämnar över Vickan..
  • Aleta
    Duchess skrev 2010-05-25 16:19:49 följande:
      Det ligger nära tillhands att tro att det är kungens önskan, ja. Och Victoria brukar väl inte sätta sig upp emot kungen i onödan? Frågan är väl bara om kungen tar något som helst intryck av den pågående debatten?
    Han har säkert inte ens läst mitt brev!

Och jag som bemödade mig om att vara så korrekt i formuleringarna.

Ska vi mailbomba Victoria med att vi stöder henne om hon vågar sätta sig upp mot pappa? (Han kanske hotar med att slänga ut Daniel?)

• Duchess

Aleta skrev 2010-05-25 16:52:35 följande:
    Han har säkert inte ens läst mitt brev! Och jag som bemödade mig om att vara så korrekt i formuleringarna. Ska vi mailbomba Victoria med att vi stöder henne om hon vågar sätta sig upp mot pappa? (Han kanske hotar med att slänga ut Daniel?)

Jag tror att kungen har försökt bli av med Daniel i många år, men inte lyckats.... för jag tror verkligen att Victoria och Daniel är uppriktigt kära i varandra. Då har pappa kungen två val:

1. Förbjuda Victoria att gifta sig med honom. Det skulle kunna leda till att hon antingen abdikerar eller lever barnlös, vilket väl för kungen är ungefär lika illa .

2. Tillåta att de gifter sig och säkrar monarkins fortlevnad genom att alstra små prinsar och prinsessor.

• Heloise
    Duchess skrev 2010-05-25 16:57:50 följande:
      Jag tror att kungen har försökt bli av med Daniel i många år, men inte lyckats.... för jag tror verkligen att Victoria och Daniel är uppriktigt kära i varandra. Då har pappa kungen två val: 1. Förbjuda Victoria att gifta sig med honom. Det skulle kunna leda till att hon antingen abdikerar eller lever barnlös, vilket väl för kungen är ungefär lika illa .2. Tillåta att de gifter sig och säkrar monarkins fortlevnad genom att alstra små prinsar och prinsessor.
    Det tror jag med!
  • Cesium

1willB2 skrev 2010-05-24 23:13:54 följande:
        Visst hade brudparen förr en teoretisk chans att säga nej, men i verkligheten var nog konsekvenserna att gå emot båda familjernas vilja troligen lika med noll. Att gå in med sin far har också givit bruden en teoretisk chans att säga nej förr i tiden, prästen frågar ju faktiskt bruden och brudgummen om de vill gifta sig oavsett vem du går in med. Ojämlikt eller inte beror på vilket perspektiv du tittar ifrån och vad du läser in i traditioner och ritualer. De flesta i-länder är kristna vågar jag påstå och här är vi ganska jämlika. Jag läser ofta att jag ska tänka på de ofria kvinnorna som runt om i världen (gärna u-länder) inte får välja vem de ska gifta sig med. Nu är jag ingen expert i olika bröllopstraditioner (berätta gärna ni som kommer från andra kulturer) men ta t ex stora delar av Indien, många kvinnor får aldrig välja vem de ska gifta sig med. De har inte samma religion som vi eller alls samma seder. Jag undrar hur jag som fri kvinna, som fritt väljer att gå med min far, i mitt fria land, i vårt jämställda samhälle skadar eller förnärmar denna kvinna i Indien genom att göra detta? Och hur man kan tro att vi i Sverige, som troligen är den enda kristna nationen med denna debatt, att vi på något sätt gör något gott genom att börja ropa efter en massa förbud, att man inte ska få gifta sig i kyrkan osv? Förbud = Ofriheten att välja.     Jag vill inte att någon ska göra något som spontant inte känns bra för dem och deras situation. Jag vill att alla ska ha friheten att välja. Jag känner inte spontant att det är ojämlikt, det gör inte heller min blivande och därför är det i min situation någonting som jag kommer att göra. Angående också de nordiska- och andra länder. Det är inte konstigt att det kommer in andra influenser, vi har en ganska hög procent invandrare och många som har invandrade föräldrar. Det vore ju konstigt att tro att vi fick pizza, hamburgare, disco, kebab, nya ord osv osv utan att vi fått andra saker. Språket förändras, samhället förändras. Allt förändras.   Nu hinner jag inte skriva mer och jag vet inte heller om jag har lust. Dessa diskussioner leder ingenstans. Jag respekterar den som vill gå in med sin blivande, gör det om det känns rätt för er. Jag vill också att andra respekterar vårt val, vi gör det i samförstånd, av vår fria vilja. Kyrkan kan inte stänga ute människor som vill vigas inför gud, det är inte rätt och påminner om fascist/kommunist-fasoner. Kyrkan ska vara öppen för alla som har en tro på gud, även de som inte vill ha de mest religösa psalmerna eller ber varje dag. Vilka har rätt att bedöma mitt förhållande till gud? Inte ärkebiskopen, inte min präst, inte någon på ett forum, ingen förutom jag.

Jag har över en A4-sida skriven som svar på ditt inlägg men jag besparar dig mödan att läsa, och mig själv mödan att redigera det till något publicerbart. Jag skriver bara huvudtankarna i ett förmodligen ändå tämligen långt inlägg.

Tro mig när jag säger att jag respekterar alla som går in i sin vigsellokal på annat sätt än med sin blivande. Kvinnor som män. Jag tycker bara att det finns så mycket föreställningar m.m. bakom brudöverlämningen att den blir intressant att diskutera som ett fenomen. Som jag har skrivit redan så vill inte jag heller diskutera det här särskilt mycket mer, förutom utifrån det inlägg du skrev som faktiskt utmanade mig och mitt sätt att tänka. För mig har vår lilla ordväxling gett mig mer än du kanske anar.

Vi skiljer oss åt på några punkter har jag märkt.

Jag anser att vi i Sverige idag inte har ett jämlikt eller jämställt samhälle. Vi har kommit en bit, men den biten kan vi inte ta för givet. Den jämlikhet vi har är någonting vi måste fortsätta att arbeta med för att kunna bevara. Jag fruktar att uppdelningen av roller för kvinnor och män reproduceras i generation efter generation, och sprids utanför altargången, om en stor del brudar leds in av sina fäder. Jag tror inte att det för jämlikheten framåt.

Jag tror att människans fria val inte är så enkla och fria som vi vill tro. Jag tror att det samlade resultatet av alla ”fria” val i sin tur påverkar kommande ”fria” val. Jag tror också att för att man i slutändan ska kunna göra helt fria val (om man nu någonsin kan det) så kan det krävas att man tvingas ta avstånd från gamla föreställningar som begränsar valfriheten. Men jag vill inte ha något förbud, så det är en för komplex fråga för mig att lösa.

Vi skiljer oss från varandra även i den spontana känslan vi får av brudöverlämningar. För mig är det till viss del så att jag tycker att själva situationen vid brudöverlämningar känns skev, men främst är det är på grund av att jag vet att statistiken är så oerhört snedfördelad som jag reagerar.

En av de stora skillnaderna mellan mig och överlämnade brudar är nog att jag i högre utsträckning än dem lägger vikt vid resonemanget att ingen männniska är en ö.

• Bellson

Sebastiána skrev 2010-05-25 14:55:55 följande:

Som Knyttan skrev i en annan tråd: <!-- /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-parent:""; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-font-family:"Times New Roman";} p {mso-margin-top-alt:auto; margin-right:0cm; mso-margin-bottom-alt:auto; margin-left:0cm; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-font-family:"Times New Roman";} @page Section1 {size:612.0pt 792.0pt; margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt; mso-header-margin:36.0pt; mso-footer-margin:36.0pt; mso-paper-source:0;} div.Section1 {page:Section1;} --> "Kvinnoförtryck innebär inte förtryck av en enskild kvinna, eller att en person av ett kvinnligt kön inte får sin vilja igenom. Det innebär att alla kvinnor i ett givet samanhang inte kan utöva hela sin kapacitet som människor. Feminism innebär inte att varje enskild kvinnas personliga önskan måste bli tillmötesgången, varje gång hon önskar sig något. Kvinnoförtryck - som så många andra orättvisor - är ett strukturellt problem som bottnar i våra kulturella föreställningar om hur saker och ting är och bör vara. Varje gång någon reproducerar en sed, tradition eller rit som har sin botten i att en kvinna är underställd mannen förstärks detta kulturella intryck." Dvs. brudöverlämning blir inte OK bara för att den enskilda bruden tycker att det är gulligt eller Hollywoodglamoröst.

Så då är ni för slöjförbudet också eller? 

• Pärlis

Är så glad att de har stått på sig! Min pappa följde mig fram till altaret i lördags och det kändes helt fantastiskt! Det kommer det göra för Victoria också =)

• Duchess

Pärlis skrev 2010-05-25 18:13:42 följande:
    Är så glad att de har stått på sig! Min pappa följde mig fram till altaret i lördags och det kändes helt fantastiskt! Det kommer det göra för Victoria också =)

Ja, just så. Fantastiskt bra att hovet kör över Svenska Kyrkan. Skitbra.

*ganska trött och less på det här*

• mittid

Pärlis skrev 2010-05-25 18:13:42 följande:

Jo tjena... vad jämför du det med????
    Inte känslan av att gå med din då blivande man i alla fall...

Du har ju ingen aaaaaaaning om hur det skulle ha kännts att gå fram till altaret med honom....
    Du missade den känslan... hela grejen!

De gjorde inte jag : ) och vet du vad... ?
    DET, VAR HELT FANTASTISKT!!!!

• Sebastiána
    Duchess skrev 2010-05-25 16:19:49 följande:
      Det ligger nära tillhands att tro att det är kungens önskan, ja. Och Victoria brukar väl inte sätta sig upp emot kungen i onödan? Frågan är väl bara om kungen tar något som helst intryck av den pågående debatten?
    Förmodligen inte. Han tycker att debatten varit onödigt lång. Jag tror inte han anade att det skulle bli ett sånt liv. En iklok monark lyssnar både på sitt folk och olika rådgivare, i detta fallet ärkebiskopen. En dålig monark gör som han/hon själv vill utan att bry sig om vad rådgivarna säger.
  • Sebastiána
    Duchess skrev 2010-05-25 16:57:50 följande:
      Jag tror att kungen har försökt bli av med Daniel i många år, men inte lyckats.... för jag tror verkligen att Victoria och Daniel är uppriktigt kära i varandra. Då har pappa kungen två val: 1. Förbjuda Victoria att gifta sig med honom. Det skulle kunna leda till att hon antingen abdikerar eller lever barnlös, vilket väl för kungen är ungefär lika illa .2. Tillåta att de gifter sig och säkrar monarkins fortlevnad genom att alstra små prinsar och prinsessor.
    Det tror jag också!
Svar på tråden Då var de bestämt, kungen lämnar över Vickan..