Då var de bestämt, kungen lämnar över Vickan..
Uch vad jag verkligen ogillar det här...!! Förstår inte ens hur Ärkebiskopen kan godkänna det...
Uch vad jag verkligen ogillar det här...!! Förstår inte ens hur Ärkebiskopen kan godkänna det...
Och jag som bemödade mig om att vara så korrekt i formuleringarna.
Ska vi mailbomba Victoria med att vi stöder henne om hon vågar sätta sig upp mot pappa? (Han kanske hotar med att slänga ut Daniel?)
Jag tror att kungen har försökt bli av med Daniel i många år, men inte lyckats.... för jag tror verkligen att Victoria och Daniel är uppriktigt kära i varandra. Då har pappa kungen två val:
1. Förbjuda Victoria att gifta sig med honom. Det skulle kunna leda till att hon antingen abdikerar eller lever barnlös, vilket väl för kungen är ungefär lika illa .
2. Tillåta att de gifter sig och säkrar monarkins fortlevnad genom att alstra små prinsar och prinsessor.
Jag har över en A4-sida skriven som svar på ditt inlägg men jag besparar dig mödan att läsa, och mig själv mödan att redigera det till något publicerbart. Jag skriver bara huvudtankarna i ett förmodligen ändå tämligen långt inlägg.
Tro mig när jag säger att jag respekterar alla som går in i sin vigsellokal på annat sätt än med sin blivande. Kvinnor som män. Jag tycker bara att det finns så mycket föreställningar m.m. bakom brudöverlämningen att den blir intressant att diskutera som ett fenomen. Som jag har skrivit redan så vill inte jag heller diskutera det här särskilt mycket mer, förutom utifrån det inlägg du skrev som faktiskt utmanade mig och mitt sätt att tänka. För mig har vår lilla ordväxling gett mig mer än du kanske anar.
Vi skiljer oss åt på några punkter har jag märkt.
Jag anser att vi i Sverige idag inte har ett jämlikt eller jämställt samhälle. Vi har kommit en bit, men den biten kan vi inte ta för givet. Den jämlikhet vi har är någonting vi måste fortsätta att arbeta med för att kunna bevara. Jag fruktar att uppdelningen av roller för kvinnor och män reproduceras i generation efter generation, och sprids utanför altargången, om en stor del brudar leds in av sina fäder. Jag tror inte att det för jämlikheten framåt.
Jag tror att människans fria val inte är så enkla och fria som vi vill tro. Jag tror att det samlade resultatet av alla ”fria” val i sin tur påverkar kommande ”fria” val. Jag tror också att för att man i slutändan ska kunna göra helt fria val (om man nu någonsin kan det) så kan det krävas att man tvingas ta avstånd från gamla föreställningar som begränsar valfriheten. Men jag vill inte ha något förbud, så det är en för komplex fråga för mig att lösa.
Vi skiljer oss från varandra även i den spontana känslan vi får av brudöverlämningar. För mig är det till viss del så att jag tycker att själva situationen vid brudöverlämningar känns skev, men främst är det är på grund av att jag vet att statistiken är så oerhört snedfördelad som jag reagerar.
En av de stora skillnaderna mellan mig och överlämnade brudar är nog att jag i högre utsträckning än dem lägger vikt vid resonemanget att ingen männniska är en ö.
Sebastiána skrev 2010-05-25 14:55:55 följande:
Så då är ni för slöjförbudet också eller?
Är så glad att de har stått på sig! Min pappa följde mig fram till altaret i lördags och det kändes helt fantastiskt! Det kommer det göra för Victoria också =)
Ja, just så. Fantastiskt bra att hovet kör över Svenska Kyrkan. Skitbra.
*ganska trött och less på det här*
Jo tjena... vad jämför du det med????
Inte känslan av att gå med din då blivande man i alla fall...
Du har ju ingen aaaaaaaning om hur det skulle ha kännts att gå fram till altaret med honom....
Du missade den känslan... hela grejen!
De gjorde inte jag : ) och vet du vad... ?
DET, VAR HELT FANTASTISKT!!!!