• Superstarfia

Då var de bestämt, kungen lämnar över Vickan..

Uch vad jag verkligen ogillar det här...!! Förstår inte ens hur Ärkebiskopen kan godkänna det...

• Svar på tråden Då var de bestämt, kungen lämnar över Vickan..
  • pyrro

Sebastiana> Jag tycker att det är bra att Victoria står på sig som PERSON för som jag skrev så har jag respekt för henne även om jag är emot monarkin. Jag bryr mig mer om mitt eget bröllop än hennes och lägger ingen större vikt vid hennes åsikter än nån annans. Därför tycker jag att hon ska göra som hon vill!

Sonja68>> Löjets skimmer tycker jag finns över Sverige bara iom att vi har Monarki - ett modernt land i tiden

• Sonja68

pyrro skrev 2010-05-25 09:37:37 följande:
    Sebastiana> Jag tycker att det är bra att Victoria står på sig som PERSON för som jag skrev så har jag respekt för henne även om jag är emot monarkin. Jag bryr mig mer om mitt eget bröllop än hennes och lägger ingen större vikt vid hennes åsikter än nån annans. Därför tycker jag att hon ska göra som hon vill!Sonja68>> Löjets skimmer tycker jag finns över Sverige bara iom att vi har Monarki - ett modernt land i tiden

Ja, när monarkin (om den nu ska finnas) gör så här så är det banne mig dags att avskaffa den. De hade chans att göra nåt bra, men tog den inte.

• Mrs Siverts

Tänkte tillföra ett alternativ till en något trött debatt

Min syster gifte sig med en amerikan (alltså var det inte svenska kyrkans ordning som berördes) I USA och då väntade hennes make tillsammans med BÅDA sina föräldrar framme vid altaret och Min syster gick tillsammans med BÅDA mina föräldrar in. Symboliken var att två familjer förenas i en, och det gillade jag

• Duchess

Sebastiána skrev 2010-05-25 09:03:33 följande:
    Håller med. Det är ganska magstarkt att någon som är en del av en institution som finns för att skapa kontinuitet och också marknadsföra Sverige och svenska traditioner utomlands inte bryr sig om att ärkebiskopen (för den tro hon tillhör) starkt avråder från brudöverlämning. Anders Wejryd har till och med gått ut och tillkännagivit att han så att säga går med på det under protest (men med andra ord givetvis) och att han fortfarande är starkt emot brudöverlämning och fortfarande hoppas att Victoria ska ändra sig.

För mig finns det många intressanta aspekter av den här frågan, men det är faktiskt just detta med ärkebiskopens flathet och dess konsekvenser som oroar mig allra mest i längden. Vilka signaler skickar han till sina prästkollegor runtom i landet som jobbar hårt för att värna om den svenska vigselseden? Har bloggat om det här:

http://ordningsfrun.blogspot.com/2010/05/man-kunde-tro-att-det-handlar-om.html

• Daa

Ja, det blir intressant att se om det får några konsekvenser. Kanske någon med tradition av brudöverlämning börjar reflektera över varför de gör som de gör.

Aleta skrev 2010-05-25 08:38:44 följande:
    Kanske inte så dumt ändå, konflikten har tydligen lyft fram frågan världen över. www.telegraph.co.uk/news/worldnews/europe/swe...  

• passionsblomman

Duchess skrev 2010-05-25 11:33:11 följande:
      För mig finns det många intressanta aspekter av den här frågan, men det är faktiskt just detta med ärkebiskopens flathet och dess konsekvenser som oroar mig allra mest i längden. Vilka signaler skickar han till sina prästkollegor runtom i landet som jobbar hårt för att värna om den svenska vigselseden? Har bloggat om det här: ordningsfrun.blogspot.com/2010/05/man-kunde-t...

Fantastiskt bra skrivet i den däringa bloggen hörrú!

• Sonja68

Mrs Siverts skrev 2010-05-25 11:05:29 följande:
    Tänkte tillföra ett alternativ till en något trött debatt Min syster gifte sig med en amerikan (alltså var det inte svenska kyrkans ordning som berördes) I USA och då väntade hennes make tillsammans med BÅDA sina föräldrar framme vid altaret och Min syster gick tillsammans med BÅDA mina föräldrar in. Symboliken var att två familjer förenas i en, och det gillade jag  

Ja, det var ju ett bra alternativ om man nu känner att man absolut måste blanda in föräldrarna i själva vigseln.

• Sonja68

Duchess skrev 2010-05-25 11:33:11 följande:
      För mig finns det många intressanta aspekter av den här frågan, men det är faktiskt just detta med ärkebiskopens flathet och dess konsekvenser som oroar mig allra mest i längden. Vilka signaler skickar han till sina prästkollegor runtom i landet som jobbar hårt för att värna om den svenska vigselseden? Har bloggat om det här: ordningsfrun.blogspot.com/2010/05/man-kunde-t...

Kanonbra skrivet i Bloggen!

• Bellson

Men varför kan man inte bara få välja själv? De handlar väl om hur man själv känner och upplever det hela. Om Victoria, Daniel och Kungen inte ser det som att han "ger bort" henne så spelar det väl ingen roll. Hon kanske bara tycker att det är mysigt och tryggt att gå in med sin pappa.. 

• Jessika81
    passionsblomman skrev 2010-05-25 11:49:57 följande:
      Fantastiskt bra skrivet i den däringa bloggen hörrú!
    Instämmer :)
Svar på tråden Då var de bestämt, kungen lämnar över Vickan..