• Superstarfia

Då var de bestämt, kungen lämnar över Vickan..

Uch vad jag verkligen ogillar det här...!! Förstår inte ens hur Ärkebiskopen kan godkänna det...

• Svar på tråden Då var de bestämt, kungen lämnar över Vickan..
  • Superstarfia

Tycker just nu att de är skandal att successionsordningen skrevs om....

hade de varit carl philip som skulle gifta sig hade vi inte haft de här problemet.. eller jo, möjligtvis att hans lilla utvikningsmodell vill gå in med sin far...

• Zeka

Superstarfia skrev 2010-05-24 22:36:17 följande:
      Men de säger även att alla är lika inför gud oavsätt kön.. vilket jag lägger större vikt vid än att man måste vara man och kvinna.. kan iof bero på att jag har homosexuella syskon.. men som sagt, ingen präst kommer tvingas att viga samkönade par, och ingen präst kan tvingas att godkänna brudöverlämmning..

Men då e det bara kolla efter en annan präst, svårare än så e det ju inte... =)
    Jag har med vänner som e honosexuella, så jag har inget emot det, men jag tycker ändå det e skumt, att man tycker det e okej med homogiftemål men inte brudöverlämning!

• Zeka

Sebastiána skrev 2010-05-24 22:37:15 följande:
    Jag behåller mitt namn. Tycker om det.   Vickan borde väl i konsekvensens namn byta till Westling, eftersom hon nu lämnas bort...

Ja fint efternamn :)

• Superstarfia

Zeka skrev 2010-05-24 22:39:46 följande:
      Men då e det bara kolla efter en annan präst, svårare än så e det ju inte... =)Jag har med vänner som e honosexuella, så jag har inget emot det, men jag tycker ändå det e skumt, att man tycker det e okej med homogiftemål men inte brudöverlämning!

Nej svårare än så är det inte.. men det kan ju då hända att man få vända sig utanför den församling man kommer vigas i eftersom vissa församlingar har gjort gemensam sak att man inte ska tillåta brudöverlämmning..

I mina föräldrars församling, där dem jobbar har kyrkorådet beslutat att brudöverlämmning inte är nått man vill ha i kyrkan och inte tillåter... många sura miner har de varit från bridezillas som helt enkelt fått ändra sig, eller hitta präst från en annan församling eller helt enkelt byta kyrka, eller gifta sig borgligt..

• passionsblomman

Zeka skrev 2010-05-24 22:34:26 följande:
      ja men det om något e ju mer sjukt isf... för i bibeln står det väl inget om att man ska vara av samma kön, man ska ju vara man & kvinna!??

Vad som står och inte står i den saken kan bla Duchess svara bra på då hon har en hel del knskaper i ämnet. Men allmänt så kan jag själv säga att ett större steg för jämlikhet och lika värde mellan människor och respekt för allas kärlek, kunde kyrkan knappast ha tagit. Här vågade man sticka ut hakan och visa vägen framåt för resten av världen på ett sätt jag är stolt över både som Svenskoch som medlem i SvK.

Att samtidigt importera ojämställda seder som brudöverlämning och låta brudar och prinsessor urholka den starka symbolik och jämställda vigselgudstjänst vi redan har, går sannerligen inte ihop. Det är skamligt att hovet inte visar gudstjänsten och symbolvärdena mer respekt än så.

Med tanke på det enorma mediaintresset internationellt, så hade detta varit ett underbart tillfälle att visa våra traditioner och bröllopsreportrarna kunde ha pratat till bilderna om hur det kommer sig att vi inte har brudöverlämning i Sverige.

Men det verkar inte bli så utan tvärt-jävla-fucking-om istället.

• mrsJR
    Zeka skrev 2010-05-24 22:39:46 följande:
      Men då e det bara kolla efter en annan präst, svårare än så e det ju inte... =)Jag har med vänner som e honosexuella, så jag har inget emot det, men jag tycker ändå det e skumt, att man tycker det e okej med homogiftemål men inte brudöverlämning!
    Är väl inte alls konstigt, är man emot brudöverföring är det oftast för att man vill att män och kvinnor ska behandlas lika och jämställas varandra. Då vore det ju snarare skumt om man inte också var för äktenskap mellan homosexuella, jämställdhet och jämlikhet är väl något man eftersträvar oavsett personers kön eller sexuella läggning. 
  • Fjosok

Är väl snarare så att Prins Danne af Ockelbo blir av mned sitt efternamn?

• Zeka

Superstarfia skrev 2010-05-24 22:41:59 följande:
      Nej svårare än så är det inte.. men det kan ju då hända att man få vända sig utanför den församling man kommer vigas i eftersom vissa församlingar har gjort gemensam sak att man inte ska tillåta brudöverlämmning..I mina föräldrars församling, där dem jobbar har kyrkorådet beslutat att brudöverlämmning inte är nått man vill ha i kyrkan och inte tillåter... många sura miner har de varit från bridezillas som helt enkelt fått ändra sig, eller hitta präst från en annan församling eller helt enkelt byta kyrka, eller gifta sig borgligt..

Då hade jag bytt kyrka :D Jag menar om det nu e jätte viktigt för vissa att bli överlämnade så får de göra så i dessa fall. :)
    För mig är det inte jätte viktigt o hade de sagt nej i kyrkan om jag hade gift mig där så hade jag kanske tagit det.. vem vet

• Zeka

passionsblomman skrev 2010-05-24 22:43:25 följande:
      Vad som står och inte står i den saken kan bla Duchess svara bra på då hon har en hel del knskaper i ämnet. Men allmänt så kan jag själv säga att ett större steg för jämlikhet och lika värde mellan människor och respekt för allas kärlek, kunde kyrkan knappast ha tagit. Här vågade man sticka ut hakan och visa vägen framåt för resten av världen på ett sätt jag är stolt över både som Svenskoch som medlem i SvK.Att samtidigt importera ojämställda seder som brudöverlämning och låta brudar och prinsessor urholka den starka symbolik och jämställda vigselgudstjänst vi redan har, går sannerligen inte ihop. Det är skamligt att hovet inte visar gudstjänsten och symbolvärdena mer respekt än så.Med tanke på det enorma mediaintresset internationellt, så hade detta varit ett underbart tillfälle att visa våra traditioner och bröllopsreportrarna kunde ha pratat till bilderna om hur det kommer sig att vi inte har brudöverlämning i Sverige.Men det verkar inte bli så utan tvärt-jävla-fucking-om istället.

Jag kunde faktiskt inte bry mig mindre om hon blir överlämnad eller ej, för jag bryr mig inte om just kungahuset eller nått sånt. Tänker inte ens se på bröllopet, om det ens kommer på TV så mycket vet jag om just deras bröllop!

ska jag vara riktigt ärlig så vet jag inte vad de gör igentligen som e så bra.. varför ska man ha en kung/drottning för?

Svar på tråden Då var de bestämt, kungen lämnar över Vickan..