• Superstarfia

Då var de bestämt, kungen lämnar över Vickan..

Uch vad jag verkligen ogillar det här...!! Förstår inte ens hur Ärkebiskopen kan godkänna det...

• Svar på tråden Då var de bestämt, kungen lämnar över Vickan..
  • Sebastiána
    pyrro skrev 2010-05-25 08:18:50 följande:
    Jag har inte läst alla inlägg här men tänker ändå göra ett inlägg. Jag vet att det finns en symbolik i det som kanske inte är helt ok idag, men jag tycker att i dagens samhälle handlar jämlikhet om valmöjlighet. Så länge man har möjligheten att välja själv och gör det av fri vilja så är man inte mindre jämställd för att man väljer tex att bli överlämnad, att ta sin BM efternamn, att inte dela lika på barnledigheten etc. Nej fram för mer valfrihet och tala inte om för mig vad jag ska göra.....det är jämställdhet för mig!Jag väljer att vara hemma med våra barn (för att jag vill och tror att det är bäst för VÅRA barn), jag väljer att ta min BMs namn som är vanligt för att jag alltid tänkt mig det så och jag kan inte tänka mig honom med ett annan namn, och jag väljer att inte bli överlämnad av min far för att tanken aldrig slagit mig och det skulle kännas konstigt.Jag är emot hela kungahuset som institution, tycker att det är fel att man ska ärva en sån position. Men jag har full respekt för Viktoria som går sin egen väg även när det stormar!
    Vilken valmöjlighet har mannen som vill bli överlämnad av sin mor? Jovisst, om de väljer borgerlig vigsel har han valfrihet på pappret, men han kommer att bli utskrattad och förlöjligad och det kan få konsekvenser långt efter att bröllopet gått av stapeln = han har ingen reell möjlighet. Min sambos ex gick med på att deras gemensamma barn är hos honom på heltid medan hon har dem varannan helg och betalar underhåll. Det var det som var bäst för barnen eftersom hon flyttade från stan. Hon hade naturligtvis valmöjligheten att göra så men kallas fortfarande bitch efter 10 år!
  • Sonja68

Maajliin skrev 2010-05-24 16:06:52 följande:
    Varför ens bry sig när man har sitt eget bröllop och tänka på?? Min pappa ska lämna över mig och jag skiter i vad alla tycker och tänker det är mitt bröllop och jag får ha det precis hur jag vill:)    Tycker det är så larvigt att sitta och bråka över brollopstorget om det här!!

Jo, du får ha det precis som du vill, vid en borgerlig vigsel. Och har du en borgerlig vigsel så skiter jag i vem du går in med, mamma, pappa, brosan, hunden, grannen, exet eller blivande maken.
    Viktoria ska dock representera Sverige och borde följa Svenska kyrkans traditioner och rekommendationer om hon ska vigas där. VI skattebetalare är med och sponsrar kalaset. Jag vill INTE sponsra ett kyrkbröllop där hon lämnas över av sin far. Vill hon ha "Amerikabröllop" då får hon abdikera och gifta sig borgerligt. DÅ är det HENNES ensak och HENNES bröllop.

• pyrro

Sebastiana> Så länge valet finns så....jag tror iof inte att en man som valde att göra det i vår omgivning skulle bli hånad, jag tror det skulle bli ett mkt uppskattat roligt inslag att minnas och prata om.

Visst är det så att det finns olika förväntningar/krav på hur en mamma/pappa ska bete sig. Utan att han en aning om omständigheterna kring din BMs ex kan jag bara konstatera att jag ALDRIG skulle flytta till en annan stad än mina barn - det är det bästa för barnen! Skulle vara om jag blev tvingad till vittnesskyddsprogram då....
    Varför jag tog upp barnledigheten som ex är för att den debatten påminner mkt om debatten kring brudöverlämning då valfrihet ställs mot gamla värderingar. Skillnaden är väl att jag igentligen tycker att hela upståndelsen kring brudöverlämning är STORT överdriven.

• Sebastiána
    Sonja68 skrev 2010-05-25 08:56:25 följande:
      Jo, du får ha det precis som du vill, vid en borgerlig vigsel. Och har du en borgerlig vigsel så skiter jag i vem du går in med, mamma, pappa, brosan, hunden, grannen, exet eller blivande maken. Viktoria ska dock representera Sverige och borde följa Svenska kyrkans traditioner och rekommendationer om hon ska vigas där. VI skattebetalare är med och sponsrar kalaset. Jag vill INTE sponsra ett kyrkbröllop där hon lämnas över av sin far. Vill hon ha "Amerikabröllop" då får hon abdikera och gifta sig borgerligt. DÅ är det HENNES ensak och HENNES bröllop.
    Håller med. Det är ganska magstarkt att någon som är en del av en institution som finns för att skapa kontinuitet och också marknadsföra Sverige och svenska traditioner utomlands inte bryr sig om att ärkebiskopen (för den tro hon tillhör) starkt avråder från brudöverlämning. Anders Wejryd har till och med gått ut och tillkännagivit att han så att säga går med på det under protest (men med andra ord givetvis) och att han fortfarande är starkt emot brudöverlämning och fortfarande hoppas att Victoria ska ändra sig.
  • Sonja68

Kjell Präst skrev 2010-05-24 20:47:01 följande:
    Jag har inte läst något av svaren utan svarar TS: Jag kan sammanfatta mina känslor i två ord: För Djävligt. Vet inte vem jag är mest arg på; ÄB eller Victoria.

Känner precis likadant!!!

• Sebastiána

Till de som tycker att det var bra att Vickan stod på sig: är det något generellt för hela kungahuset kanske? Nästa gång kungen kritiseras för vargjakt eller annat kanske han ska "stå på sig"?

• Sonja68

Sverige och kungahuset hade en ypperlig chans nu i samband med bröllopet att visa omvärlden lite av vad Sverige står för, våra traditioner, hur vår vigselordning är, att i vår kyrka går man o kvinna in tillsammans, inget Hollywoodtjafs och gamla kvinnoförtryckande ceremonier/symbolik. Och så gör man så här....
    Jag är riktigt, riktigt besviken. Nu drar de ett löjets skimmer över Sverige,  som utgett sig, fram tills nu, för att vara ett land där man kämpar för jämställdhet och människors lika värde. Ett modernt land i tiden.

Svar på tråden Då var de bestämt, kungen lämnar över Vickan..