• Superstarfia

Då var de bestämt, kungen lämnar över Vickan..

Uch vad jag verkligen ogillar det här...!! Förstår inte ens hur Ärkebiskopen kan godkänna det...

• Svar på tråden Då var de bestämt, kungen lämnar över Vickan..
  • Zeka

Duchess skrev 2010-05-24 22:19:09 följande:
    Om du inte kommer att vara underordnad din man, varför vill du då ha en symbolhandling i din vigsel som symboliserar att kvinnan är underordnad mannen? För övrigt är det inte du som väljer om du gifter dig kyrkligt. Det är din vigselpräst som har sista ordet i frågan. 

Okej o varför skulle jag inte få gifta mig kyrkligt då?

• Superstarfia

Duchess skrev 2010-05-24 22:20:36 följande:
    Och att V&D säljer TV-rättigheterna till sin bröllopsresa åt Kanal 5 eller någon annan slaskkanal. Nån slags "Royal Paradise Hotel"

ja för just nu skriker ju bröllopet redan White Trash så de räcker å blir över.. ;)

• nollåtta
    Duchess skrev 2010-05-24 22:20:36 följande:
    Och att V&D säljer TV-rättigheterna till sin bröllopsresa åt Kanal 5 eller någon annan slaskkanal. Nån slags "Royal Paradise Hotel"
    Hehe ja det vore nåt det, skulle inte bli speciellt förvånad med tanke på Victorias ståndpunkt i den här frågan. Jag hoppas svenska kyrkan sätter ner foten nu, en gång för alla och avsäger sig patriarkala traditioner som är rent kvinnoförnedrande.
  • Zeka

Superstarfia skrev 2010-05-24 22:21:05 följande:
      Snart hoppas jag att de är över med dessa överlämmningar i svenska kyrkan.. jag och många med mig jobbar för att kyrkan ska ta ett beslut för en gemensam linje i frågan.. Att de inte ska vara ok, å därför inte tillåtas..

men jag fattar inte varför det inte ska vara okej.
    De sov vill borde ju få ha det så sen ni som inte vill, kan ju hoppa över det!?

• nollåtta
    Zeka skrev 2010-05-24 22:23:51 följande:
      men jag fattar inte varför det inte ska vara okej.De sov vill borde ju få ha det så sen ni som inte vill, kan ju hoppa över det!?
    Därför att kyrkan inte är en fin kuliss för brudparet att använda hur som helst.
  • Superstarfia

Zeka skrev 2010-05-24 22:23:51 följande:
      men jag fattar inte varför det inte ska vara okej.De sov vill borde ju få ha det så sen ni som inte vill, kan ju hoppa över det!?

För att kyrkan, sedan sverige kristnades har haft sina traditioner där mannen och kvinnan gått in i kyrkan tillsammans av egen fri vilja..?

• Zeka

Superstarfia skrev 2010-05-24 22:22:03 följande:
      Å då är de ännu mer konstigt att du inte väljer att acceptera kyrkans traditioner...

Men nu ska jag ju inte gifta mig i kyrkan så då kvittar det ju... eller hur!?

• Fjosok
    Zeka skrev 2010-05-24 22:22:12 följande:
      Okej o varför skulle jag inte få gifta mig kyrkligt då?
    Kan svara. Du får, men då måste du acceptera att du inte kan bestämma sådant. Du kan komma med ösnkemål, men säger prästen nej (vilken han/hon bör göra) så är det nej ...

Som jag skrev ovan, en vigsel är en gudstjänst med en fast gudstjänstordning. Ingen show.

• Superstarfia

Zeka skrev 2010-05-24 22:25:41 följande:
      Men nu ska jag ju inte gifta mig i kyrkan så då kvittar det ju... eller hur!?

Ja de kvittar verkligen... även fast de fortfarande är en trakgisk och förlegad tradition.. men som sagt, du har din fria vilja inget nån kan ta ifrån dig.. förutom din man som du ska bli bortgift till....

• Jessika81
    dss skrev 2010-05-24 22:07:14 följande:
    men herregud!!!! Jag förstår att vissa inte själva kan tänka sig bli överlämnade av sin far, men att ogilla det STARKT och skapa en debatt kring någon annans vilja att bli överlämnad är bara löjligt! Det är HENNES vilja, HENNES bröllop. Först startar man massa trådar där man skriver hur lite man bryr sig om bröllopet och att kronprinsessan ska gifta sig. Sedan startar man fler trådar kring hennes bröllop och kritiserar henne för hur hon vill ha det på hennes bröllop. Så jävla motsägelsefullt.
    Jag tror inte att det är samma personer startar trådar om att man inte bryr sig som nu, med rätta, kritiserar hennes idéer om inmarsch.
Svar på tråden Då var de bestämt, kungen lämnar över Vickan..