• Superstarfia

Då var de bestämt, kungen lämnar över Vickan..

Uch vad jag verkligen ogillar det här...!! Förstår inte ens hur Ärkebiskopen kan godkänna det...

• Svar på tråden Då var de bestämt, kungen lämnar över Vickan..
  • 2011

Kungafamiljens appanage var på 54 miljoner kr 2009. Vi betalar alltså ca 5:50 per svensk per år till detta. Det motsvarar några minuters arbetstid. Ni som tjafsar om att de skall betala själva kan ju även tröstas av att kungen betalar halva brölloppet med egna medel. Jag skulle nog säga att resten av pengarna bör staten betala för de gäster som "måste bjudas in" (Främmande länders dignitärer).

Vi i sverige är så förbannat avundsjuka på allt. Riktigt gnälliga är vi också.

• mrsJR

Hela den här diskussionen visar ju bara på hur mossig och förlegad monarkin är. Men med tanke på att vi har en kung som var emot kvinnlig tronföljd och som har rätten att bestämma vem kronprinsessan får gifta sig med så är det väl inte konstigt att han också anser sig ha rätten att ge bort sin dotter.

Oavsett vad man tycker om brudöverlämning så handlar det här främst om att kronprinsessan är blivande statschef och att hennes bröllop är en statsangelägenhet. Hon ska vara en representant för Sverige och våra traditioner, därmed har hon INTE rätten att bestämma själv. Hade hon varit vem som helst hade det varit skit samma hur hon gör men nu ÄR hon INTE vem som helst.  

Jag har alltid varit republikan men efter det här är jag om möjligt än mer övertygad. Det enda positiva med det här är väl att stödet för monarkin minskar. Har vi tur tillhör ätten Bernadotte historien inom en snar framtid och vi slipper ha ett statsskick som strider mot alla demokratiska principer.  

• mrsJR
    Aleta skrev 2010-05-24 20:14:12 följande:
    Ställer frågan här också, är det denna förening som gäller eller finns det fler? repf.se/bli-medlem  
    Det är den som gäller, välkommen som medlem. Är bra att vi blir fler
  • Duchess

Det här är ju intressant! 

www.expressen.se/Nyheter/brollopet/1.1999566/det-ar-inte-klart

Jag råkar känna ärkebiskopens pressekreterare, och hon skulle inte gå ut med detta om det fanns några tveksamheter. 

Min gissning: Även hovet har ögon och öron på debatten i media. De har planerat en brudöverlämning, men hade inte räknat med den massiva motreaktionen. Nu behöver de tid att fundera över om de ska driva igenom den eller inte. 

• mittid

Superstarfia skrev 2010-05-24 17:25:57 följande:
      Hon får inte välja vem hom ska gifta sig med, varför ska hon då välja att gå emot den svenska traditionen?

Hehe... får hon inte välja vem hon ska gifta sig med... ?????
    Är det kungen och silvia som har valt Daniel.... ???
    Skulle inte tro de va!!!

• mrsJR
    mittid skrev 2010-05-24 20:36:11 följande:
      Hehe... får hon inte välja vem hon ska gifta sig med... ?????Är det kungen och silvia som har valt Daniel.... ???Skulle inte tro de va!!!
    Nej de har inte valt Daniel. Däremot har kungen rätt att säga nej och inte ge sitt godkännande, därmed är Victoria INTE fri att välja vem hon vill gifta sig med. 
  • Duchess
    mrsJR skrev 2010-05-24 20:39:08 följande:
    Nej de har inte valt Daniel. Däremot har kungen rätt att säga nej och inte ge sitt godkännande, därmed är Victoria INTE fri att välja vem hon vill gifta sig med. 
    Jodå, men gifter hon sig utan kungen och regeringens tillstånd så förlorar hon sin plats i tronföljden. Just nu känns det inte som nån större förlust. 
  • mittid

mrsJR skrev 2010-05-24 20:39:08 följande:

Hon är lika fri som du och jag... det är bara att skaffa sig ett annant jobb!

• mittid

2011 skrev 2010-05-24 20:21:46 följande:
    Kungafamiljens appanage var på 54 miljoner kr 2009. Vi betalar alltså ca 5:50 per svensk per år till detta. Det motsvarar några minuters arbetstid. Ni som tjafsar om att de skall betala själva kan ju även tröstas av att kungen betalar halva brölloppet med egna medel. Jag skulle nog säga att resten av pengarna bör staten betala för de gäster som "måste bjudas in" (Främmande länders dignitärer). Vi i sverige är så förbannat avundsjuka på allt. Riktigt gnälliga är vi också.

Bryr mig inte om de får 5:50 av mig eller 5000... Jag och jag tror och hoppas att många med mig Inte alls är avundsjuka! Jag betalar gärna MERA skatt!!! Jag vill att skattepengarna går till DEM SOM BEHÖVER DEM, gamla sjuka och barn!! Fattar du skillnaden?! Gamla, sjuka och barn inte till bortskämda BRATS!

• mrsJR

mittid skrev 2010-05-24 20:42:50 följande:
      Hon är lika fri som du och jag... det är bara att skaffa sig ett annant jobb!

Absolut! Hon är också fri att bli förd till altaret av sin far men då kan hon inte samtidigt vara kronprinsessa och påstå sig representera Sverige och svenska traditioner. 

Svar på tråden Då var de bestämt, kungen lämnar över Vickan..